Público
Público

La Síndica reclama més espai per a la bicicleta a costa del cotxe

Mobilitat. Vilà demana una xarxa continuada per on puguin circular els ciclistes

B. B.

Des de principi de segle, el nombre de persones que opten per la bicicleta a l'hora de moure's per Barcelona no ha deixat de créixer, fins a arribar als 106.000 desplaçaments diaris que es produeixen actualment. La ciutat s'ha hagut d'adaptar als ciclistes, però encara està lluny d'aconseguir un encaix adequat amb els usuaris d'altres vehicles i els vianants. Els carrils bici no tenen continuïtat, alguns són massa estrets, i la conducta dels conductors a pedals no s'adequa a la normativa i a la necessària cohabitació amb la resta de ciutadans. Aquesta és la conclusió de l'informe elaborat per la Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, que demana que es redueixin els espais dedicats al trànsit per cedir-los a un mitjà de transport 'sostenible, econòmic, fàcil de conduir i saludable'.

'No s'ha posat prou interès per part de l'Ajuntament en la promoció de nous carrils per a les bicicletes', va mantenir ahir Vilà, que va denunciar que molts dels carrils bici previstos no s'han realitzat. El sistema de lloguer de bicicletes públiques Bicing, que ha tingut una gran acollida, es va posar en marxa el 2007, segons la defensora dels barcelonins, 'de manera precipitada', ja que 'l'Ajuntament no podia garantir la seguretat dels ciclistes i els vianants', els dos col·lectius més vulnerables a la via pública. El mateix any va entrar en vigor una nova ordenança per regular l'ús de la bicicleta, però la seva aplicació ha estat 'excessivament tímida', va expressar la Síndica.

La defensora dels barcelonins demana més seguretat per a ciclistes i vianants

Un dels problemes més grans que ha detectat l'informe és que els ciclistes envaeixen les voreres i entren en conflicte amb els vianants que hi circulen. És també el motiu pel qual han arribat més queixes a la Sindicatura de Greuges de Barcelona. Però segons la Síndica, a més d'una manca de conscienciació dels ciclistes, en això influeix el fet que no existeix una xarxa continuada per circular amb bicicleta, i els usuaris han de buscar traçats alternatius per traslladar-se d'un punt a l'altre. Les sancions que s'han imposat per envair l'espai destinat als vianants no arriben, però, a una multa al dia. 'Creiem que hi ha una gran tolerància amb aquest tema', va afirmar la Síndica. Per això, la defensora dels barcelonins demana una vigilància més acurada sobre les infraccions dels ciclistes, però també la creació d'una xarxa contínua per on els ciclistes puguin circular, formada pels carrils bici i les anomenades zones 30.

'No sembla que hi hagi una planificació clara', va expressar Vilà. La Síndica va alertar també que els nous carrils bici que s'estan implantant són massa estrets, i malgrat que compleixen la normativa, no són els adequats per garantir la seguretat dels usuaris, ja que amb prou feines fan un metre d'amplada. Per Vilà, la inversió pel manteniment del Bicing de 14 milions d'euros anuals no ha anat acompanyada de la despesa necessària per adequar les infraestructures a la circulació de bicicletes. Fins ara, els quilòmetres de carril bici construïts corresponen a un 12% de la longitud total de carrers de la ciutat, cosa que evidencia que 'no s'ha fet un esforç suficient'.

La invasió de les voreres és un dels principals motiusde queixa a la ciutat

I mentre la Síndica reclama més carrils bici a Bar­ce­lona, l'Ajuntament de Cas­telldefels ha començat els tre­balls per desmantellar el carril bici del passeig Marítim de la ciutat, complint així amb la promesa electoral realitzada pel Partit Popular, que ocupa l'alcaldia, i que va alertar del perill que suposava per als vianants.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias