Público
Público

Exportació contra la crisi

Empreses catalanes s'animen a sortir com a resposta davant la davallada del mercat interior

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

L'exportació s'està convertint en la sortida per a moltes empreses catalanes que veuen com el mercat interior, després d'una forta davallada, trigarà a recuperar-se a causa d'una crisi els efectes de la qual seran molt més perllongats del que s'esperava.

En el primer trimestre del 2010, les exportacions han augmentat un 17% respecte al mateix període de l'any passat. S'han recuperat sobretot les dirigides als mercats tradicionals, com ara França i Itàlia, així com el Regne Unit i Suïssa.

Creixen de forma exponencial els intercanvis amb els països emergents

Tot i així, les dades posen de manifest que la prospecció a l'exterior va cada vegada més enllà i busca diversificació i seguretat als països emergents, que són els que més creixen.

Entre els principals territoris amb un important augment de les compres de productes i serveis catalans destaquen Sud-àfrica, el Brasil, l'Índia i la Xina. En aquests països l'exportació ha augmentat un 100%, un 87%, un 82% i un 72%, respectivament.

'El pes de les exportacions a la Unió Europea dels Quinze, tot i que segueix sent el més important, es va reduint', explica Guillem Estapé, consultor en anàlisi empresarial de l'Observatori de Prospectiva de Mercats Exteriors d'Acció, organisme vinculat a la Generalitat que assessora i acompanya les empreses en el procés de recerca de nous mercats.

La meitat de les activitats han abordat nous mercats

Les dades recollides per l'observatori evidencien que les empreses que ja exportaven en el passat intensifiquen ara els intercanvis a l'exterior, i les que fins ara no ho feien es plantegen més que mai fer un pas endavant en aquesta direcció.

Una enquesta a 600 empreses exportadores catalanes assenyala que el 50% de les activitats ho han aprofitat per abordar nous mercats en el primer trimestre del 2010 pels efectes de la crisi i el desig de diversificar mercats. Del 2008 al 2009, les empreses exportadores catalanes han augmentat en 2.500, fins a arribar a les 36.841.

Les activitats que més opten per vendre fora es corresponen principalment als sectors de l'automoció, el químic i l'alimentació.

Fersa, per exemple, va començar a internacionalitzar-se l'any 2007. 'Aleshores ja vam veure que s'acostava un període difícil', explica el seu president, Josep Maria Roger, que gestiona projectes de creació, instal·lació i explotació de parcs eòlics. En molt poc temps, ja ha operat en 10 països, cosa que suposa el 50% de tot el seu negoci. 'A Espanya el mercat estava molt madur', comenta, mentre que l'energia renovable a la resta del món 'no té límit'. Polònia, l'Índia, Panamà, Itàlia, Estònia i França són alguns del països més atractius a hores d'ara.

Tot i això, la crisi a l'Estat implica també traves a l'hora d'iniciar l'activitat exportadora, ja que les empreses necessiten finançament per poder portar a terme els seus plans d'expansió a l'exterior. Les que poden autofinançar-se ho tenen molt més fàcil que les que depenen de si el banc els dóna el crèdit.

Així ho considera Xavier Cazabon, responsable de la consultoria F. Iniciativas. Cazabon ha obert filials a Lisboa, Porto i París, i està explorant altres mercats. 'L'exportació sempre és una solució', explica, perquè 'a Espanya les coses no pinten gaire bé i hi ha altres països més ben preparats per sortir de la crisi als quals els interessen els nostres serveis', opina.

Però l'exportació no és la solució a qualsevol problema, ja que també comporta els seus riscos si l'empresa no enfoca de manera correcta la seva expansió i la porta a terme a un ritme adequat. Un exemple és el cas de Pasteleries Ballabriga. La companyia es dedicava a l'elaboració de pastisseria industrial. El gran èxit dels braços de gitano a Rússia va fer que l'activitat de l'empresa se centrés en aquest producte i en aquesta zona, cosa que va suposar una gran inversió en una fàbrica. L'excessiva especialització i la imprudència en la ràpida expansió, finançada amb recursos externs, va provocar el col·lapse de l'activitat, segons recull un informe elaborat pel Departament d'Universitats i Empresa, que analitza l'evolució de les empreses catalanes de més èxit. De tot se n'aprèn, i la recomanació dels serveis d'assessorament a les empreses que volen créixer és que cal fer les coses bé abans de llançar-se a la piscina.

És el cas de Gepork, activitat instal·lada a Vic pertanyent al grup Servicios Genéticos Porcinos, amb 140 treballadors i una facturació anual de 43 milions el 2009. Va iniciar l'activitat al voltant de la inseminació artificial del porcí fa 30 anys. L'activitat es desenvolupa amb èxit i el següent pas lògic és apostar per la inter­nacionalització.

Prospecció abans de decidir

Asseguren que no hi ha marxa enrere, però el procés està sent molt meditat. L'empresa compta amb l'ajuda d'un consultor de l'agència autonòmica Acció, que treballa en el programa d'acompanyament per a la sortida a l'exterior. 'No volem anar a fora a buscar clients, sinó estudiar abans cada mercat per assegurar les possibilitats d'èxit', explica Elisenda Pla, responsable d'internacionalització de l'empresa.

Per això, ja han fet estudis de mercat i viatges de prospecció. Per l'empresa, l'actual moment de crisi a Espanya els reafirma en la seva decisió, ja que la internacionalització pot permetre passar millor aquest moment. Entre els principals objectius hi ha Europa, amb França, Itàlia i Portugal al capdavant, però també tenen en compte exportar a Hongria, Polònia, Àsia i l'Amèrica Llatina. 'Cada vegada ens adonem de forma més clara que exportar és una opció per equilibrar la balança', assenyala Pla.