ENSENYAMENT

Campanya per blindar l'ús del català a l'escola

PÚBLIC BARCELONA 01/01/1970 08:00 Actualizado: 13/02/2012 07:42

Més d'un miler de persones unes 4.000, segons els organitzadors es van manifestar ahir davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en defensa del català a l'escola. L'acte, convocat per l'associació Escola en Català, és el primer d'una sèrie de mobilitzacions que inclouen la petició d'una llei del Parlament que blindi el català com a llengua vehicular de l'ensenyament, segons la portaveu del moviment, Mercè Escarrà.

"Esperem que tots els partits catalans d'obediència no espanyola hi donin suport", va declarar Escarrà. L'associació demana al Govern que mantingui el model d'immersió i que "sigui valent, planti cara i es negui a introduir el castellà com a llengua vehicular", segons va dictaminar el mateix TSJC en la seva polèmica sentència sobre el cas.

Protesta davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC)

Mercè Escarrà reitera que cal mantenir l'actual sistema d'immersió lingüística, que "és un model que fins i tot està reconegut per la Unesco i volem que no es canviï". De fet, va augurar que si es canvia es guetitzarà l'escola catalana. Escarrà ha alertat que s'està atacant el català i proposa que el castellà s'ensenyi "com se segueix ensenyant l'anglès i qualsevol altra llengua".

La portaveu de la Comissió Promotora Defensem l'Escola en Català creu que amb el Govern central del PP el model d'immersió lingüística està en perill. "El ministre d'Ensenyament espanyol ha dit que vetllarà perquè es reintrodueixi el castellà a les aules", va remarcar. El manifest Defensem l'escola en català recull signatures per impulsar una llei del Parlament que garanteixi el model vigent.

El manifest afirma que "forces polítiques i judicials d'arreu de l'Estat segueixen atacant el català i el sistema d'immersió lingüística posant en perill la nostra llengua i un sistema que s'ha demostrat eficaç". També assenyala que "les darreres sentències judicials tenen en el punt de mira" el sistema d'immersió i considera que es pretén "trencar el consens social sobre la llengua pròpia, desestabilitzar el model lingüístic escolar, judicialitzar la política lingüística i marginar el català com a llengua vehicular".

Els organitzadors reclamen una llei del Parlament per garantir la immersió

Reclamacions

El manifest reclama als representants polítics que blindin per llei el català declarant-lo única llengua vehicular de l'escola catalana, "fet compatible amb l'impuls en l'ensenyament i l'aprenentatge d'altres llengües". També exigeix que s'asseguri que les persones que cursen estudis superiors puguin fer les assignatures en la llengua pròpia i que el català sigui la llengua d'ús normal en el "desenvolupament de les activitats acadèmiques, escolars, extraescolars, complementàries i administratives de tots els centres educatius, tant en l'àmbit intern com en les relacions externes".

Escriptors com ara Jaume Cabré, Isabel-Clara Simó, Víctor Alexandre, Quim Torra, Màrius Serra, la periodista Patricia Gabancho i l'historiador Jordi Bilbeny han donat el seu suport al manifest, com també entitats com el Ciemen i la Fundació .

11 Comentarios
  • Zalillo
    #1 Vota Vota

    2 i Zalillo 13-02-2012 12:17

    Como les han comido el coco, es imposible desde la coherencia racional, que no se den cuenta que despreciando el Castellano, se minimizan con respecto no solo al Estado, sino al resto del Mundo.

  • Thule
    #2 Vota Vota

    2 i Thule 13-02-2012 18:43

    La otra opción es separar, al estilo vasco, y que los que quieran, que son principalmente sudamericanos inmigrados, envíen a sus hijos a clases separadas.

    Muy integrador no es, no. (bueno si, de los imperiales con sus ex-colonias)

  • IMPERIO
    #3 Vota Vota

    1 i IMPERIO 14-02-2012 03:15

    Piden a CIU que sean valientes, es para partirse de risa. De entrada y lo primero es respetar la lengua materna del niño. Pero lo deseable es que por lo menos se hablen dos idiomas o más, ya que solo con el castellano, con el catalán o el vasco, no se va a ninguna parte.

  • adatuic
    #4 Vota Vota

    4 i adatuic 14-02-2012 09:42

    Donde está aquella consellera de Ciu, que en los 90, casi con lágrimas en los ojos, decía ante las cámaras que solo pedían que se cumpliera el derecho de los niños de aprender en el idioma materno los primeros años.

    Una vez consiguieron echar p'lante lo de la Normalització quedó claro que los niños de madres castellanoparlantes no tienen ese derecho. Lo cual es curioso, dado que el castellano es la lengua de la mitad de la población. Y no digas nada, que enseguida te echan en cara que eres un segregador.

  • felix cafe
    #5 Vota Vota

    1 i felix cafe 14-02-2012 15:32

    Que pasa hay censura en las paginas en catalan, normal es lo unico que saben hacer, insultal alos hispano hablantes y promover la inmigracion no hispano hablante, pero asi les va, que ya tienen que permitir hacer top manta por que no pueden con ellos

  • Jaime Robles
    #6 Vota Vota

    2 i Jaime Robles 14-02-2012 22:00

    No se entiende na.

  • Maduro
    #7 Vota Vota

    0 i Maduro 16-02-2012 21:30

    That is why the Catalan? Acesta este motivul pentru catalan? Deshalb ist die katalanische? ? ?Kwamba ni kwa nini Kikatalani?...i aixi a la majoria de llenguas que es parlen al planeta terra que tenen gran representaciö a Catalunya. Salut

  • Pepe De Pinarejo
    #8 Vota Vota

    3 i Pepe De Pinarejo 17-02-2012 13:40

    Joder, que manía tienen con el catalán. Pero si últimamente no tienen más que "moros" de Pakistán y Rumanos que solo saben chapurrear algo de castellano.

    Las lenguas están para unir personas y en Cataluña parece que la lengua solo sirve para que los ciudadanos se "cabreen y mosqueen".

    Los últimos gobiernos que ha tenido Cataluña están usando tacticas fascistas y nazis.

    No me extraña que en el resto de España no los puedan ver. Parece que les da mucho "gustito" el sacar de quicio a la población en general.

  • FernanditoUSA
    #9 Vota Vota

    0 i FernanditoUSA 19-02-2012 18:28

    Es verdad, los catalanes que son independentistas y arrogantes con su lengua catalana son muy mal vistos por el resto de los conciudadanos españoles. Aparentemente los nazionalistas catalanes omiten que más de la mitad de la gente en Cataluña habla castellano en la calle y la escuela. Lo ideal es que en vez de pelearse como hermanos, dejen atrás lo sucedido en la Guerra Civil y se pongan juntos como hermanos a estudiar y hablar ambas lenguas. Que el castellano parlante pueda hablar y leer tranquilamente en catalán y que el catalán parlante lo hag sin reparos en castellano. Lo he visto hablar en castellano en una entrevista en Gol TV a Joan Laporta, y habla castellano como todo español, porque después de todo, Joan Laporta es ESPAÑOL!

    Si viviera en Cataluña hablaría los dos idiomas. Estoy viendo la forma de apreder catalán, es una lengua hermosa y muy rica culturalmente. El saber no ocupa lugar.

  • antoni jaume
    #10 Vota Vota

    1 i antoni jaume 19-02-2012 18:57

    FernanditoUSA 19-02-2012 18:28

    "[...] Lo he visto hablar en castellano en una entrevista en Gol TV a Joan Laporta, y habla castellano como todo español, porque después de todo, Joan Laporta es ESPAÑOL!"

    En cambio de ser un suizo podría hablar en francés para un canal que abarcase toda Suiza y no por ello dejaría de ser suizo.

  • Pau
    #11 Vota Vota

    0 i Pau 20-02-2012 13:55

    Si a Catalunya l,ensenyament es fa en català,es perque la majoria de els ciutadans aixó ho vol.

    En quant als aferrissats defensors de fer servir la llengua materna dels alumnes com a llengua de l,ensenyament,això ho diuen només per Catalunya o val també a la resta de l,estat espanyol?Perque no veig que vulguin que s,ensenyi en la llengua materna del catalans,bascos i gallecs que viuen fora del seu respectiu ámbit lingüistic,ni encara menys dels extrangers.

    Seria bo que es deixés tranquils al catalans en temes que son només de la seva incumbència,de la mateixa manera que no ens fiquem en els models lingüistics de Madrid o Andalusia.

Cargando...

Cargando

Generado: 2012-05-28 17:30:59