Público
Público

El cava sedueix els turistes

Els múltiples cellers i caves del Penedès han convertit la comarca en un referent enoturístic i cultural

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

El món de la viticultura, amb una història mil·lenària, continua sent avui dia un dels motors econòmics i turístics del Penedès. En els últims anys han pujat les vendes i els grans cellers s'han obert camí en el mercat exterior, a més d'aconseguir mantenir el prestigi i la qualitat del cava. I a més, els múltiples cellers i caves de la zona han convertit el Penedès en un referent enoturístic. Les vinyes, els paisatges rurals i la història que amaguen les explotacions vitícoles atrauen milers de persones any rere any. Des del territori, les administracions i les empreses han fet una clara aposta per l'enoturisme i cada cop són més les ofertes i les rutes que conviden a allotjar-se entre vinyes, recórrer l'interior dels cellers, conèixer la gastronomia del país i tastar els seus vins i caves.

Aquestes setmanes el Penedès està vivint un dels moments més importants i màgics de l'any, la verema. El sector del cava està satisfet amb la qualitat del producte d'aquesta campanya i augura un bon any per al negoci. El sector del vi i el cava és un dels que està resistint més bé la crisi. En els darrers anys ha aconseguit mantenir les vendes i ha arribat a assolir xifres rècord, com va ser la de l'any passat, quan per primer cop a la història es van vendre 245 milions d'ampolles de cava. Això es deu principalment a les exportacions, que 'estan mantenint l'equilibri del sector i compensen les dificultats del mercat interior', explicava Pedro Bonet, responsable de màrqueting de Freixenet i president de la Confraria del Cava.

Les administracions i les empreses han fet una clara aposta per l'enoturisme

Les empreses han trobat en els mercats exteriors un salvavides. A banda de consumidors habituals, com per exemple Alemanya, el Regne Unit i Bèlgica, els cellers s'obren ara camí sobretot en els països emergents, on les vendes es disparen. 'Països com ara el Brasil o l'Uruguai, que ens estan sorprenent, són mercats emergents que cada cop agafen més força'. El mateix passa amb el vi denominació d'origen. 'Hi ha mercats com els de la Xina, Rússia i l'Índia que han crescut un 200%', deia Josep Maria Albet, president de la DO Penedès.

Les que ho estan tenint una mica més difícil són les petites i mitjanes empreses, sobretot aquelles que venen el seu producte a Catalunya, a comerços i restaurants. 'Les empreses familiars han hagut de treballar de valent i reduir els seus beneficis, però han aconseguit aguantar', diu la presidenta de Pimecava, Mercè Rossell.

Els que no tenen motius per ser optimistes són els viticultors, que afirmen que enguany no arribaran a cobrir ni el 60% dels costos de producció, com ha passat en campanyes anteriors. 'Els preus se situen ara al nivell dels anys vuitanta. El preu del raïm no deixa de baixar mentre augmenten els costos per als viticultors', critica Josep Marrugat, responsable del sector de la vinya i el vi de l'Alt Penedès d'Unió de Pagesos. Segons el sindicat, per poder cobrir els costos el preu del raïm hauria de ser de 40 cèntims el quilo, quan ara es paga aproximadament a la meitat. Pedro Bonet, director de màrqueting de Freixenet, reconeixia que 'el preu que es paga és molt baix, per això enguany hem fet un esforç per apujar el preu prop del 3%, tot i que sabem que és un gest simbòlic.'

Per cobrir els costos s'hauria de doblar el preu del raïm, segons el sindicat

L'any passat unes 500.000 persones van visitar els cellers del Penedès, que s'han convertit en un referent enoturístic a Espanya i arreu de món. Els bons resultats comercials dels cellers i caves han vingut acompanyats per una clara aposta per potenciar el turisme del vi i del cava, que és i 'serà un factor important de creixement per a la indústria vinícola, no solament per al celler sinó també per a la comarca', afirmava Bonet. Per això, ja són més de 150 empreses de la zona les que s'apleguen sota la marca Enoturisme Penedès, promoguda pel Consorci de Promoció Turística de l'Alt Penedès.

Un d'aquests cellers és Heredad Segura Viudas, que enguany ha ampliat la seva oferta enoturística potenciant el coneixement de l'entorn del Penedès. Durant tot l'any es realitzen diverses activitats relacionades amb les etapes d'elaboració del cava i del vi, tastos, degustacions i recorreguts per les vinyes i l'heretat. A partir d'ara, també es pot conèixer la flora i fauna autòctones del territori, una aposta que inclou la recuperació i la protecció d'espècies amb l'ajuda de biòlegs i naturalistes.

Aquesta oferta enoturística s'amplia amb l'obertura del Centre d'Interpretació del Cava, a Sant Sadurní d'Anoia, un projecte museístic que fa un recorregut per la història del cava. El museu, que s'obrirà el segon cap de setmana d'octubre, permet conèixer de més a prop els orígens, l'elaboració i les varietats de l'espumós del Penedès, així com aprofundir en la tradició vitícola de la capital del cava amb 2.500 anys d'història.

Diversos audiovisuals i pantalles tàctils interactives permeten al visitant escollir la temàtica que vol conèixer i aprofundir en alguns elements històrics. Un vídeo en 3D o un joc de realitat virtual són altres dels components de l'exposició que ajuden a endinsar-se en el món del cava i fins i tot entendre'n la part més emotiva. El CIC també ha reservat un espai per a la cultura popular i en una de les sales exposa, entre d'altres, la fil·loxera, la principal bèstia de foc del municipi, protagonista de la festa popular que cada setembre recorda com van superar els sadurninecs la plaga de fil·loxera que va arrasar les vinyes del municipi al segle XIX. El mateix edifici on està ubicat el Centre d'Interpretació del Cava és part del seu contingut, ja que es tracta d'una antiga destil·leria, la Fassina de Can Guineu, restaurada per l'Ajuntament.