Público
Público

Censura al PP en defensa del corredor mediterrani

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

La resurrecció de la travessia dels Pirineus del denominat corredor central, formulada per la ministra de Foment, Ana Pastor, ha provocat desconcert i disgust a Catalunya, on les forces polítiques han coincidit a defensar l'acord que dóna prioritat al corredor del Mediterrani en el marc de la Xarxa Transeuropea de Transport.

'És un despropòsit, però quan hi ha eleccions [a Andalusia] passen aquestes coses', va afirmar l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, que es va declarar sorprès pel fet que en la recent trobada amb Pastor la ministra manifestés el seu suport a l'opció acordada a l'octubre. 'Em quedo amb la paraula de la ministra segons la qual la prioritat és la mercaderia del port de Barcelona', va dir l'alcalde. Com se sap, la UE ha seleccionat com a prioritaris el trajecte complet del corredor mediterrani, l'eix l'atlàntic i el tram Algesires-Madrid-Saragossa del corredor central. El Govern socialista va calcular una inversió de 49.800 milions d'euros pel període 2014-2020.

Trias afirma que el corredor central és un despropòsit amb mòbils electoralistes

Davant les crítiques generalitzades contra una posició que pot posar en perill o afeblir el projecte del corredor mediterrani, el PP de Catalunya no va trigar a presentar-se com a interlocutor i mediador. Segons el diputat Enric Millo, portaveu parlamentari popular, Alícia Sánchez-Camacho ha traslladat al Govern de Maria­no Rajoy que l'aposta 'prioritària' del seu partit és el corredor ferroviari mediterrani. Millo va reafirmar la 'posició de sempre' del PP català, en considerar que aquest corredor 'compleix unes característiques que no compleix cap altre corredor, com ara la intermodalitat amb ports i aeroports'. Tot i això, Millo va subratllar que el corredor mediterrani 'no és incompatible' amb altres projectes ferroviaris i, de fet, segons Millo, la ministra de Foment 'en cap moment ha dit' que la via del litoral hagi deixat de ser prioritària.

L'endemà del pacte pressupostari entre el Govern i el PP, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va sortir al pas de les declaracions de la ministra en afirmar que el corredor central 'no té cap ni peus' perquè és 'incoherent' amb les polítiques d'austeritat. En una interpel·lació parlamentària, el conseller va dir que la política d''acontentar tothom no és el que toca'.

El conseller Recoder considera que «no té cap ni peus» en un moment de crisi

Segons Recoder, el Govern català considera que aquesta obra 'faraònica' té un cost impossible d'assumir i recorda que la mateixa UE ja la 'va descartar'. El conseller es va mostrar sorprès que l'executiu de Mariano Rajoy no temi que el seu 'prestigi' a Europa es vegi qüestionat en proposar una infrastructura 'impossible' en un context econòmic com l'actual. El conseller va ser interpel·lat pel diputat d'ERC Oriol Amorós. 'El corredor central és un autèntic deliri nacionalista en moments de durs ajustos pressupostaris. Madrid ens ha pres el pèl, i de quina manera', va exclamar el diputat. Recoder va replicar que el Govern defensarà les infrastructures estratègiques de Catalunya, però va recordar que ara mateix té una capacitat d'inversió 'pràcticament nul·la'.

El líder parlamentari del PSC, Joaquim Nadal, va acusar el Govern de reaccionar amb tebior. Nadal va qualificar el projecte ressuscitat per la ministra Pastor com una 'utopia insostenible' i va censurar l'intent del PP de 'voler acontentar tots els territoris'. El diputat socialista creu que 'és una concessió electoralista injustificable'.

Nadal acusa CiU de tebior i afirma que l'aposta és «una utopia insostenible»

Foment del Treball i Pimec també han sortit en defensa del corredor mediterrani com una infraestructura estratègica per a l'economia catalana i l'espanyola en el seu conjunt. Recorden que la regió del llevant peninsular 'aglutina el 50% de la població espanyola i el 44 % del seu PIB'.