Público
Público

El curs s'obre amb calma però amb menys ordinadors dels previstos

Maragall justifica la manca de portàtils i assegura que hauran arribat al mes d'octubre

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

La mala maror entre el Departament d'Educació i els sindicats i les associacions de mares i pares no va evitar que el curs 2010-2011 arranqués ahir amb normalitat i que més d'1,2 milions d'alumnes comencessin les classes, la xifra més alta dels últims 20 anys, malgrat que els retrets havien ressorgit els darrers dies seguint la inèrcia dels cursos anteriors. Només algunes protestes puntuals pel retard en diverses obres van trencar aquesta rutina, així com les mancances en nombrosos centres que s'havien acollit al pla de digitalització de les aules.

Durant aquest curs, gairebé 100.000 alumnes de 616 centres el triple que l'any passat abandonaran els llibres de text i les pissarres convencionals per passar a treballar mitjançant ordinadors portàtils i pissarres digitals, però els retards per adaptar el sistema ja s'han fet evidents. La conselleria va admetre que prop de 160 dels centres encara no disposen dels materials necessaris, però les queixes també apunten que en alguns casos els professors no han rebut la formació necessària per adaptar l'ensenyament a les noves eines, o bé s'han detectat problemes de connectivitat a l'hora de fer funcionar el sistema. El projecte EduCAT 1x1 del Departament d'Educació té com a objectiu que la secundària estigui totalment digitalitzada el 2013.

Prop d'1.200.000 alumnes van començar classes, una xifra històrica

El president de la Generalitat, José Montilla, va excusar aquestes mancances i d'altres de derivades del nou calendari lectiu o l'aplicació de la Llei d'Educació perquè 'tots els canvis de fons generen algun problema' i confia que les adaptacions es faran amb 'normalitat'.

Per la seva banda, el conseller d'Educació, Ernest Maragall, es va espolsar les culpes afirmant que si alguns centres no disposen dels portàtils és perquè van acollir-se al projecte massa tard, quan els marges no permetien iniciar les classes amb les instal·lacions tècniques necessàries, i va avançar que en un mes els problemes estaran resolts. Així, Maragall va acceptar que el seu departament ja preveia els retards, però van escollir 'incloure'ls i poder començar el projecte plenament cap al mes d'octubre' abans que 'fer-los esperar tot un any'.

Montilla s'excusa: 'Tots els canvis de fons generen algun problema'

Igualment, el conseller va rebutjar les afirmacions del dia anterior fetes pels sindicats que caldria contractar 2.000 mestres més i va assegurar que Catalunya compta 'amb una de les millors plantilles de docents d'Europa', suficient per 'garantir la qualitat educativa'. Els centres públics compten actualment amb una plantilla de 67.000 professors per educar a mig milió d'alumnes d'infantil i primària i gairebé 300.000 de secundària i formació professional.

Aquestes explicacions no van frenar les crítiques de pares i mares i dels partits de l'oposició. La Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (Fapac) va emetre un comunicat reclamant a la conselleria més diàleg amb els agents socials del sector educatiu 'per avançar en la millora de la conciliació entre la vida familiar i laboral' i per 'corregir la segregació escolar actual per motius socials i d'origen'.

Igualment, el regidor de CiU a Barcelona encarregat de temes d'educació, Gerard Ardenuy, va denunciar que el curs a la capital ha començat 'sense edificis nous, sense aules digitalitzades i incomplint tots els compromisos amb el món educatiu'. En concret, Ardenuy va subratllar l'incompliment del Pla d'Equipaments Escolars 2008-2011, ja que, segons la federació nacionalista, quan només falten uns mesos per finalitzar el termini encara 'no s'ha construït cap escola nova (de set previstes) ni cap institut (de set) i , en canvi, a sis escoles els alumnes estudien en barracons'.

Les comarques gironines van concentrar bona part de les protestes i incidents. De fet, Girona és la província catalana que té més mòduls prefabricats: en total, n'hi ha 270 on s'imparteixen classes, nou més que el curs anterior.

Una de les protestes la va protagonitzar el CEIP Mont­serrat Vayreda de Roses (Alt Empordà), on 150 alumnes i pares es van concentrar per denunciar l'endarreriment que pateixen les obres. És el sisè any en què les classes es fan en mòduls prefabricats. Hi haurà 'nens que hauran passat tota l'educació infantil i primària fent classes en barracons', va criticar la presidenta de l'ampa, Imma Turigas.

A Castell d'Aro (Baix Empordà) els pares i alumnes de l'IES Ridaura també es van concentrar per reclamar que s'agiliti la construcció del nou edifici. L'ampa va recordar que l'actual ja té més de 30 anys i que fa una dècada que exigeixen l'edificació del nou centre.

A Sant Julià del Llor i Bonmatí (Selva) els pares del CEIP Sant Jordi no portaran els seus fills a l'escola fins que la Generalitat no els aclareixi quan començaran les obres del nou col·legi, que també fa deu anys que reclamen. A la mateixa comarca, els pares de l'IES Vescomptat de Cabrera d'Hostalric van decidir que no començaran les classes com a protesta perquè Educació els ha eliminat l'horari intensiu.

Un altre centre que va començar les classes amb retard, però només dues hores i per culpa d'un tall de subministrament elèctric, va ser l'Institut Narcís Xifra de Girona. 'No és just que no se'ns avisi si tenim 1.500 alumnes i és el primer dia de classe', va lamentar el director, Joaquim Bosch.

També a la comarca del Gironès, els pares de l'escola l'Aixart de Cervià de Ter van protestar per reivindicar la construcció d'un nou edifici pendent i l'ampa de l'institut de Cassà de la Selva va promoure una concentració contra la reducció de dos professors en la plantilla del centre.

Finalment, a Santa Coloma de Gramenet, l'escola Riera Alta no començarà les classes per protestar pel retard en la construcció de l'edifici d'aquest centre, que havia d'estar enllestit el setembre del 2009.