Público
Público

Els operaris van revisar l'atracció hores abans perquè feia "sorolls"

Tres investigacions determinaran què va provocar l'accident mortal de dissabte al Tibidabo

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

L'atracció del Parc del Tibidabo que dissabte es va trencar i va provocar la mort d'una adolescent i en va ferir de gravetat dues més va avisar dues hores i mitja abans que alguna cosa fallava. Els empleats del parc van sentir que el Pèndol feia 'un soroll estrany' a les 15.45 i van avisar el servei de manteniment, segons es desprèn del primer informe de l'accident, que es va redactar el mateix dissabte, hores després de la tragèdia.

Durant els següents deu minuts, l'equip de manteniment del parc va inspeccionar l'atracció per assegurar-se que el soroll no advertia de cap perill. Finalment, segons l'informe, els operaris van concloure que el Pèndol 'funciona correctament' i que el soroll era 'fruit de la dilatació per la calor'. L'atracció va continuar funcionant correctament fins dues hores i mitja més tard. A les 19.15, el Pèndol va fer el seu últim viatge. Els cargols que unien l'estructura de ferro amb la base de formigó van cedir i l'atracció es va desplomar.

En el moment de l'accident hi havia quatre adolescents a dins i les conseqüències van ser tràgiques. Una noia de 15 anys va morir i els altres tres ocupants van resultar ferits. Un només va patir ferides lleus i ahir mateix ja va ser donat d'alta de l'Hospital General de Catalunya, després d'estar tota la nit en observació. Una altra noia, en canvi, va ingressar de gravetat i continua hospitalitzada a Sant Joan de Déu amb un traumatisme cranioencefàlic. La noia evoluciona bé i és possible que rebi l'alta durant aquesta setmana. La tercera adolescent ferida, que dissabte va ser traslladada en helicòpter des del Tibidabo fins a l'Hospital de la Vall d'Hebron, continuava ahir en estat greu, amb fractures múltiples i amb una afectació vascular a les extremitats inferiors, tot i que també evoluciona favorablement, segons va informar ahir la consellera de Salut, Marina Geli.

L'accident podria haver estat encara pitjor perquè l'estructura va caure sobre la Mina d'Or, una altra atracció que en aquell moment estava funcionant. Per sort, tot i que al parc hi havia unes 4.000 persones, ningú més va resultar ferit. En Xavi i en Fran, dos germans de 13 i 14 anys, van explicar ahir a l'agència Europa Press que eren els següents de la cua per pujar a l'atracció. Els adolescents van relatar com es van haver d'amagar quan van veure que queia l'estructura i que totes les bombetes sortien disparades.

La presidenta del Parc d'Atraccions del Tibidabo SA (PATSA)i regidora del districte de Sarrià - Sant Gervasi, Sara Jaurrieta, va explicar ahir els detalls del primer informe però va insistir que hi ha en curs una investigació per part dels Mossos d'Esquadra. Aquesta serà la que aclarirà els fets i qui és el responsable de l'error. A més, l'ajuntament ha iniciat una investigació interna i demanarà un pèrit extern al Col·legi d'Enginyers per esclarir els fets i comprovar si funcionen bé els protocols de seguretat.

A preguntes dels periodistes, Jaurrieta va avançar que 'cal veure si va fallar la instal·lació o si el material no era l'adequat'. Aquest serà un dels punts clau de la investigació. És possible que els cargols, que estaven completament segats, fallessin per mal estat o perquè no es van instal·lar correctament.

Una altra de les hipòtesis, a la qual apuntava ahir l'agència Efe citant fonts properes al cas, és que l'error va ser dels enginyers a l'hora de fer el càlcul del pes que podien suportar els ancoratges. Segons aquesta versió, l'estructura pesava massa i els ancoratges, que eren insuficients, s'han anat desgastant amb el temps fins que s'han trencat. Des de l'Ajuntament de Barcelona no van ni confirmar ni refusar aquesta versió. L'atracció es va instal·lar el juliol del 2006, i hi van participar cinc tècnics italians i un enginyer. Després de les proves pertinents, l'atracció es va inaugurar el 4 d'agost d'aquell any.

Els operaris que dissabte van revisar l'atracció després que els treballadors advertissin que feia un soroll estrany formen part de l'empresa Spie de Mantenimientos y Montajes SA. D'altra banda, l'empresa que va vendre el Pèndol a l'ajuntament és la italiana Fabbri. Ahir, cap de les dues companyies responia al telèfon. Jaurrieta va recordar un altre cop que totes les atraccions se sotmeten a inspeccionsdiàries, setmanals i mensuals i que, a més a més, es demana un certificat anual a una empresa externa, que s'assegura que els controls dels responsables del manteniment es fan correctament. El Pèndol va rebre aquest certificat el 9 de juny.

Ahir el parc va estar tancat durant tot el dia amb motiu de dol. A partir de dimecres tornarà a obrir les portes, tal com estava previst. El parc d'atraccions té uns horaris molt regulars en funció de l'època de l'any. Ara, durant la temporada d'estiu, és quan més es visita, sobretot gràcies als casals que fan els nens de totes les edats.

El Pèndol, que va costar un milió d'euros, era una de les dues atraccions estrella del Parc del Tibidabo, juntament amb la muntanya russa. Només té capacitat per a quatre persones i pot pujar-hi tothom que faci entre 140 i 195 cm d'alçada. Un braç articulat comença a pujar els valents que s'atreveixen amb aquesta atracció fins a una altura de 38 metres. A partir d'aquí, el Pèndul deixa caure la cabina, que arriba a una velocitat de 100 km/h. Segons va recordar ahir Jaurrieta, hi ha una atracció idèntica la Gran Bretanya.