Público
Público

Gaspart demana apujar les tarifes dels hotels un 20%

Diu que "Barcelona és una ciutat barata" i advoca per canviar el model

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

'És dolent ser una ciutat cara; i molt pitjor ser una ciutat barata'. En plena crisi econòmica, en ple debat sobre la convivència de Barcelona i el turisme, i quan Ryanair que encarna com cap aero­línia el model de baix cost està a punt d'aterrar a l'aeroport del Prat, el president de Turisme de Barcelona, l'hoteler Joan Gaspart, va mullar-se sobre quin ha de ser el model de la capital catalana. 'Barcelona és una ciutat barata', va dir. I va apostar per començar apujant les tarifes dels hotels, entre un 15% i un 20%, 'per mantenir la qualitat i que els establiments no baixin de nivell i per crear ocupació'. L'objectiu: que dormir a Barcelona costi igual que a les grans ciutats d'Europa i del món.

Des del 2007 les tarifes han caigut per la crisi i per la guerra de preus provocada per la nova oferta hotelera a Barcelona, que s'ha visualitzat sobretot en establiments de quatre i cinc estrelles, com l'hotel W de la Barceloneta o l'ME, del Poblenou, projectats en plena fase de bonança econòmica. En aquestes gammes, l'any passat es van estrenar 1.700 places i aquest any està previst que se n'estrenin 1.500 més.

De fet, Gaspart va assegurar ahir que abans d'aquest estiu es podrien prendre decisions per arribar a un acord en el si del sector i començar a estabilitzar les tarifes, que ara viuen una muntanya russa en funció dels grans actes que se celebren a la ciutat, com són grans congressos o salons importants a la Fira de Barcelona.

Un enigma a la proposta de Gaspart és com reaccionarà la demanda de clients a la iniciativa d'encarir els establiments. En els tres últims anys l'abaratiment de tarifes no ha impedit que l'ocupació mitjana als hotels de Barcelona caigués de manera gradual, però continuada. El 2007 va ser del 79,7%, i el 2009, del 72,4%. En el conjunt dels quatre primers mesos d'aquest any l'ocupació mitjana va ser del 65% (amb un 6% més d'oferta), però ahir el president de Turisme de Barcelona confiava que al final d'any repuntés els segons semestres són molt millors que els primers i aturés la tendència baixista.

En tot cas, el regidor de Promoció Econòmica, Jordi William Carnes, va assegurar que el desembarcament de Ryanair no suposarà un canvi en el model de turistes que vénen a Barcelona, perquè, segons la seva opinió, n'hi ha que volen amb companyies de baix cost i, en canvi, després tenen gran capacitat adquisitiva.

En el sentit de la despesa dels turistes estrangers, Turisme de Barcelona ha detectat el gran increment del que gasten els turistes procedents del Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina, que ha crescut un 57%, segons les dades sobre l'ús de targetes de crèdit. El conjunt del turisme internacional creix un 16,8%. El turisme total arribat a Barcelona va créixer un 11,7% fins al març.

Justament, els responsables de Turisme de Barcelona van destacar la bona marxa mostrada en l'arribada dels turistes dels països emergents, tot i no haver-hi vols directes entre Barcelona i els aeroports de l'Índia, el Brasil i la Xina.