Público
Público

La justícia reobre la causa de l'accident de Castelldefels

Els testimonis diuen que van creuar les vies 'perquè no hi havia alternativa'

DAVID GUERRERO

Els testimonis de l'accident de la nit de Sant Joan a Castelldefels van assegurar ahir que es van veure abocats a creuar les vies perquè 'no van trobar cap altra alternativa'. En primera persona, ho van narrar cinc nous testimonis presentats pels advocats de les famílies de les víctimes davant el jutjat d'instrucció número 1 de Gavà, en el dia de reobertura del cas, tancat fa sis mesos, després que l'Audiència de Barcelona ho ordenés abans de l'estiu.

Els familiars havien demanat poder aportar la seva versió a la justícia i ahir ho van fer amb la declaració de testimonis directes que comporten nous punts de vista a un cas que es va arxivar només un mes després de l'accident, responsabilitzant d'una imprudència les víctimes, que van creuar les vies en lloc d'utilitzar el pas subterrani.

Els advocats volen responsabilitzar Adif i Renfe de l'accident

Els advocats reconeixen la imprudència de les 12 persones que van morir atropellades per un tren Alaris però volen responsabilitzar de l'accident Renfe i Adif.

Segons una de les advocades, Libry Ahumada, els testimonis van relatar ahir davant la jutgessa que 'hi havia certa confusió davant la gran aglomeració de gent que va baixar del tren i van ser llançats a les vies perquè no hi havia una altra manera de sortir'.

Els administradors públics diuen que l'estació complia la normativa vigent

En el relat dels testimonis, segons Ahumada, es van evidenciar 'la falta de senyalització i la poca il·luminació de l'estació'. Per això, la lletrada creu que 'es van veure obligats a creuar les vies' i no va dubtar a definir l'accident com 'la crònica d'una mort anunciada'.

Els advocats de les famílies de les víctimes consideren que l'absència d'agents de seguretat a l'estació de Platja de Castelldefels en el moment de l'accident va ser decisiva ja que es donava 'una situació de risc previsible'.

Per això, a més dels cinc nous testimonis, van presentar un escrit d'imputació per homicidi imprudent a 15 alts càrrecs de Renfe i Adif que poden tenir responsabilitats en l'operatiu de seguretat dissenyat per a la nit de Sant Joan de l'any passat.

Entre els possibles imputats hi ha el director de Rodalies a Barcelona, Miguel Ángel Remacha, a més d'altres directors generals de seguretat, explotació i operacions, tant de Renfe com d'Adif. En les properes setmanes la jutgessa decidirà si accepta a tràmit la seva imputació.

Més enllà dels testimonis aportats pels advocats de les famílies, ahir van tornar a declarar dos policies locals de Castelldefels i dos mossos d'esquadra que formaven part d'un dispositiu de seguretat a l'exterior de l'estació.

Segons l'advocat dels familiars de les víctimes, Andreu Van den Eynde, els policies van indicar durant la seva declaració que l'estació 'no complia les condicions de seguretat necessàries' davant una acumulació tan gran de gent.

L'accident es va produir a les 23.23 hores i Van den Eynde va remarcar que, precisament en el moment de màxima afluència, entre les nou i les dotze de la nit, és quan no hi havia vigilància a l'interior de l'estació.

L'advocat va valorar com a favorables als seus interessos les declaracions dels agents de la Policia Local i els Mossos d'Esquadra perquè inclouen detalls perifèrics que apuntalen la seva versió.

'Hi havia un buit total de previsió de seguretat per part dels operadors ferroviaris davant la gran massa de gent que arribava a l'estació', conclou Van den Eynde.

De les persones que van declarar en el procés de fa un any, van tornar a declarar un veí, el conductor del Rodalies del qual van baixar les víctimes i el conductor de l'Alaris que les va atropellar.

Aquest últim, va explicar, segons l'advocat de l'acusació particular, que 'és impossible aturar un tren d'aquest tipus i, si passa algú per la via, l'atropellarà segur'.

Els advocats de Renfe i Adif, per la seva banda, van insistir en la responsabilitat exclusiva dels que van creuar les vies de manera imprudent i defensen que l'estació complia tota la normativa vigent.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias