Público
Público

"Les coses barates poden sortir cares al final"

Molts usuaris es resignen a les severes condicions de la companyia Ryanair

DAVID GUERRERO

Les coses barates al final poden sortir cares', concloïa la María Dolores, resignada després de pagar 86 euros per dues targetes d'embarcament. La María Dolores i la seva mare, de 84 anys, havien passat uns dies a Barcelona amb la seva família i es pensaven que els estaven enganyant fins que van veure que a molts altres passatgers els havia passat el mateix. La implantació de Ryanair al Prat ha agafat per sorpresa molts passatgers no acostumats a volar amb la companyia irlandesa de baix cost, que té fama de ser la que acumula més queixes dins del sector aeri, la majoria d'elles sense resoldre. No era l'única persona que no portava impresa la targeta d'embarcament en el vol amb destinació a Màlaga; la cua del mostrador d'atenció era més llarga que la del de facturació. Allà, les hostesses entregaven la targeta d'embarcament als que no la portaven de casa a canvi de 43 euros.

Per la terminal, el crit d'un home maleint Ryanair ressonava, però el sentiment de resignació s'estén entre els usuaris habituals de la companyia, com la Mercedes i la seva parella, que van venir des de Tenerife a passar uns dies de vacances a Catalunya. Després de volar més d'un cop amb Ryanair sense cap problema, diuen que 'simplement t'has de llegir les condicions i saber que t'has de posar l'abric a sobre i ficar la bossa a la maleta de mà per passar el control'.

No portar impresa la targeta d'embarcament costa 43 euros

Una opinió compartida pel Joan, que viatjava a l'illa d'Eivissa, després d'haver fet diversos viatges des de l'aeroport de Girona. 'L'experiència és un grau per volar amb Ryanair. T'has d'adaptar a les condicions, però els preus tan econòmics ho compensen'. Com a bon veterà amb la companyia de baix cost, havia fet els deures abans de sortir de casa: 'He pesat la maleta, l'he mesurat i he imprès les targetes d'embarcament fins i tot per duplicat'.

Aquestes mesures preventives no eviten, però, que Ryanair, segons les dades de l'Agència Catalana de Consum, sigui l'aerolínia que més reclamacions oficials ha rebut des de primers d'any: un total de 452, xifra que suposa un 60% del total de queixes rebudes pel sector aeri i molt lluny d'altres companyies de baix cost com Vueling i Clickair. La majoria són de passatgers que han utilitzat els aeroports de Reus o Girona. Ara, amb l'arribada de l'aerolínia de baix cost al Prat, la xifra es pot disparar.

Ryanair és l'aerolínea amb més queixes oficials el 2010

Aquests dies ja s'han pogut veure les primeres escenes de viatgers obrint les maletes i posant-se el màxim de roba a sobre per rebaixar el pes de l'equipatge. Una altra imatge repetida són les cues davant la finestreta d'atenció al client per pagar alguna de les taxes que imposa la companyia si no es compleixen les condicions establertes. Molts dels que viatgen per primer cop amb Ryanair paguen la novatada i s'acaben rascant la butxaca per la targeta d'embarcament, que no porten impresa des de casa.

Molts passatgers arribaven els primers dies a l'aeroport de Barcelona sense saber des de quina terminal operava Ryanair. És el cas de Rémi Morales, un parisenc que acabava de passar uns dies a Barcelona. 'Vam trucar al telèfon de Ryanair i no ens donaven informació sobre la terminal des d'on sortíem i un amic ens ho ha buscat per internet', explicava Rémi.

Altres havien arribat amb el temps just a l'aeroport i a la terminal equivocada, com Federico, que va perdre el seu vol amb destinació a Eivissa. Com ell, una desena de persones més van patir la mateixa equivocació. 'Només ens ofereixen l'opció de reemborsar-nos els diners', explicava Federico, pensant-se si renunciava a les vacances o buscava alternatives.

El Benet i la seva família, en canvi, ja havien facturat i passat els controls de seguretat, però en arribar a la porta d'embarcament el vol ja estava tancat. La Núria plorava d'impotència al costat dels seus dos fills, de 6 i 8 anys. Sempre viatjava amb Vueling, però ara va voler provar amb Ryanair. 'Mai més ho faré deia entre llàgrimes, se m'han esfumat els diners amb els quals pensava pagar els llibres dels meus fills'.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias