Público
Público

La lluita persistent contra l'ofertade serveis sexuals a la carretera

Des que es va prohibir a França, hi ha hagut un augment de la seva pràctica a la demarcació

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

En més d'un centenar de carreteres de la demarcació de Girona s'ofereix sexe de pagament. Les més freqüentades són la N-II, la GI-623 entre Orriols i l'Escala, i la C-63, que uneix Vidreres i Lloret de Mar. Les comarques gironines van ser les pioneres a intentar aturar l'augment de dones que oferien els seus serveis a la via pública provocat per la prohibició d'aquesta activitat a França. Aquesta és una lluita que s'arrossega des de fa anys, amb resultats desiguals. Mentre que alguns municipis com ara Sant Julià de Ramis han aconseguit eradicar la prostitució, d'altres encara no han trobat la solució definitiva.

El primer Ajuntament que va moure fitxa i va declarar la guerra a la prostitució de carretera va ser la Jonquera. El 2009 va aprovar una ordenança cívica en què es prohibia la prostitució a la via pública. La normativa preveia sancions d'entre 750 i 3.000 euros, tant per a les dones com per als clients. La nova regulació va tenir èxit al principi, ja que es va aconseguir reduir de trenta a cinc les joves que practicaven la prostitució.

Alguns municipis han pogut eradicar la prostitució, però d'altres no

El febrer del 2010, però, l'Ajuntament va decidir tirar la tovallola després de comprovar que de les 600 multes posades n'havia cobrat molt poques, només les dels clients. Els únics llocs on s'ha mantingut la presència policial són les zones properes a les escoles i als pavellons.

Davant la por que les prostitutes de la Jonquera es traslladessin a Figueres, la capital de l'Alt Empordà també va aprovar com a mesura de precaució una ordenança similar el febrer del 2010. La multa més alta que figura en l'ordenança ascendeix a 3.000 euros. Segons el consistori, durant aquest any i mig en què la normativa està en vigor no s'ha arribat a sancionar ningú i, alhora, s'ha aconseguit que marxi l'única dona que exercia aquesta activitat a la ciutat.

On ha tingut veritablement èxit la normativa municipal és a Sant Julià de Ramis, on l'Ajuntament ha imposat multes de fins a 600 euros, tant als clients com a les prostitutes. El resultat més visible és que no queda rastre de les set dones que havien arribat a oferir els seus serveis a les carreteres de la població.

La Jonquera va ser el primer a prohibir l'oferta de serveis sexuals al carrer

Un dels problemes de l'aplicació d'una ordenança d'aquestes característiques és la falta de policia local als ajuntaments per poder-la fer complir. Per aquest motiu, hi ha consistoris que han provat altres vies. El 2008 l'Ajuntament de Vila-sacra, tip de la presència de prostitutes a la rotonda de l'entrada del municipi, va decidir foragitar-les escampant per terra un desinfectant d'una olor molt forta: Zotal. Abans d'aquesta solució radical l'Ajuntament havia demanat sense gaire èxit ajuda als Mossos d'Esquadra, a la Delegació de la Generalitat i al Departament d'Interior. Actualment, el consistori ha optat per arribar a un acord amb les dones i deixar-les posar a la rotonda que va cap a Castelló d'Empúries. En aquest lloc, a l'estiu se n'han arribat a concentrar fins a vuit.

'No trobar una solució és el que més m'emprenyarà quan deixi l'Ajuntament, no només com a alcaldessa, sinó també com a dona i mare', explica des de l'Ajuntament Carme Barceló. 'No som prou valents per prohibir aquesta activitat a les carreteres', lamenta l'alcaldessa, per a qui el problema principal és que l'activitat no es regula 'perquè això implica acceptar-la'. El resultat és que 'anem deixant passar el temps i no fem res per solucionar-ho mentre hi ha dones que viuen en una situació precària'.

Tot i això, pot ser que la situació acabi fent un gir de 180 graus després que l'actual conseller d'Interior, Felip Puig, hagi anunciat que traurà la prostitució de les carreteres catalanes emparant-se en la normativa de seguretat viària, en considerar que són un perill per a la conducció.