Público
Público

La modificació de la limitació dels 80 km/h topa amb la UE

La Comissió obre un procés

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

Tots els partits ja han mostrat la seva predisposició a modificar la limitació dels 80 km/h i fer-la més flexible, fins i tot el seu principal impulsor, ICV, que la va presentar com una fórmula per reduir la contaminació. Però ningú compta amb un factor determinant. La Comissió Europea ha obert un procés d'infracció a Espanya perquè creu que l'àrea de Barcelona i la del Baix Llobregat no compliran els barems de contaminació establerts per la Unió Europea, un dels quals, el de la concentració de partícules de menys de 10 micres (PM10), ha de complir-se a finals del 2010.

El Govern europeu creu que falta informació, desconfia dels resultats que pugui donar l'actual pla d'actuació i demana més mesures per reduir-les als àmbits del transport, la indústria i la calefacció domèstica, que en són els màxims causants. Els càlculs realitzats pel director del Departament de Ciències de la Terra del Barcelona Supercomputing Center (BSC), José Mª Baldasano, asseguren que el nivell de PM10 s'ha reduït gràcies a la limitació de velocitat implantada a la C-31 i la C-32 al Baix Llobregat.

La Comissió Europea ja va advertir d'aquesta desconfiança el novembre de l'any passat, quan va denegar a la Generalitat la seva petició d'ampliar fins al juny del 2011 la data per complir els barems sobre contaminació. La Generalitat va aportar més informació durant el primer trimestre d'aquest any per intentar convèncer la Comissió. Però el Govern europeu va decidir al març iniciar un procediment d'infracció contra Espanya a més de Catalunya hi havia més zones afectades i quatre països més per infringir la normativa comunitària.

Aquest procés continua en marxa i es podria concretar en les pròximes setmanes, segons van explicar ahir fonts de la Comissió, que està analitzant la documentació aportada per la Generalitat. Les conclusions són essencials. Segons el que diguin, el cas podria anar al Tribunal de Justícia de Luxemburg i, a partir d'aquí, l'Estat i la Generalitat es juguen una multa.

Des del Ministeri i el Departament de Medi Ambient neguen que la Comissió Europea hagi denegat la moratòria. Però tampoc s'atreveixen a dir que ha estat acceptada. 'S'està a l'espera de noves notificacions per part de la Comissió', va respondre a aquest diari una portaveu del ministeri a través d'un correu electrònic. 'No hi ha denegació, diuen els nostres advocats', va assegurar Xavier Guinart, cap del Servei de Vigilància i Control de l'Aire del Departament de Medi Ambient, argumentant que el text de la Comissió Europea és ambigu.

Guinart confia que la Unió Europea tingui en compte les 63 mesures del pla que la Generalitat va aprovar el 2007, 'el primer aprovat a Espanya'. El Govern va decidir prorrogar-lo el desembre del 2009, quan ja tenia notícies de les advertències de la Comissió Europea i, segons va dir en aquell moment, havia començat els treballs per reformar-lo.

A hores d'ara tampoc se sap res de l'informe d'avaluació del pla de mesures que el Govern havia de presentar al juny i que s'ha anat endarrerint fins a l'octubre. D'aquest pla dependrà el futur de la mesura. I també del que puguin dir el Govern comunitari i el Tribunal de Luxemburg.