Público
Público

Una pèrdua constant de passatgers per resoldre

La Generalitat i Ryanair continuen sense negociar el futur de la instal·lació

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

Després de més de 40 anys d'història i d'haver superat temporades en què l'aspecte de l'aeroport de Girona-Costa Brava havia arribat a ser bastant similar al de Ciudad Real o Lleida-Alguaire, avui el seu futur és més incert que mai. I la culpa d'aquesta incertesa la té una companyia aèria: Ryanair.

L'aerolínia que va convertir les instal·lacions gironines en líders a Espanya de vols de baix cost i que va fer que del 2001 al 2008 es passés de 620.000 passatgers anuals a 5,5 milions, ha aconseguit posar la por al cos de bona part de la societat gironina, especialment dels empresaris del sector turístic, des que es va instal·lar a l'aeroport del Prat i va començar a reduir dràsticament la seva activitat a Vilobí d'Onyar. El fet que el contracte que lliga la companyia irlandesa amb Girona acabi a finals d'any, i que les seves relacions amb la Generalitat estiguin passant per un moment especialment dolent tampoc contribueix a millorar les expectatives.

L'aeroport de Vilobí rep un terç menys de viatgers que fa un any

Les dades no acompanyen gens a l'optimisme, i cada mes es constata un nou descens en els viatgers que passen per l'aeroport de Girona. El mes de setembre passat, per exemple, i segons dades recollides per Aena, van ser 305.622 passatgers, un terç menys que el mateix mes de l'any passat. Els 2,5 milions de viatgers que hi han passat des que ha començat l'any són també un 36,3% menys que els que va acollir l'aeroport gironí els mateixos mesos de l'any passat. Tot plegat ha fet baixar considerablement la posició de les instal·lacions gironines dins el rànquing de la xarxa d'Aena, i en només un any la infraestructura ha passat de moure's entre les deu primeres a caure fins a la setzena posició de la llista.

Negociacions en punt mort

Les negociacions entre la Generalitat i Ryanair per renovar el conveni que acaba el proper 31 de desembre van quedar 'congelades', en paraules del Govern català, i en concret del director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, el juliol passat. La Generalitat ofereix 7,5 milions d'euros anuals perquè la companyia porti quatre milions de passatgers, però l'aerolínia irlandesa en demana el doble. Per acabar-ho d'adobar, el Govern català diu que no pensa pagar a Ryanair l'establert pels mesos de novembre i desembre a causa de la reducció de vols.

El Govern ofereix 7,5 milions, però l'aerolínia irlandesa en demana el doble

Aquesta temporada d'estiu ja s'han cancel·lat un total de 18 rutes, i en la d'hivern, que comença al mes de novembre, se'n suprimiran 21 més, de manera que quedaran reduïdes a 29 les rutes que la companyia irlandesa fa des de l'aeroport de Girona. Els representants de la companyia aèria van afirmar fa uns dies que estan disposats a reconsiderar la seva posició, però, no obstant això, la Generalitat no vol tornar a negociar sense saber les previsions que tenen per l'estiu que ve.

Paral·lelament, l'administració catalana continua treballant perquè altres companyies operin des de les instal·lacions gironines. De fet, en aquests moments ja n'hi ha algunes. És el cas de Wizz Air, que connecta amb Ucraïna, o Transavia, que ho fa amb algunes ciutats holandeses, però la seva presència és gairebé testimonial. Entre les prioritats de la Generalitat hi ha recuperar el vol Girona-Madrid, que han fet diverses companyies al llarg dels anys i que sempre s'ha acabat suspenent.