Público
Público

Ryanair anuncia que deixa l'aeroport de Reus

L'aerolínia planteja el cessament de les operacions el 30 d'octubre

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

Indignació entre les institucions i els agents econòmics del Camp de Tarragona per l'abandonament de Ryanair de l'aeroport de Reus el proper 30 d'octubre, segons va anunciar ahir Michael Cawley, vicepresident de l'aerolínea de vols barats. La companyia també reclama començar a renegociar el conveni amb l'aeroport de Girona, ja que, segons assegura, s'havia arribat a un acord amb l'antic executiu que ara el Govern de Mas incompleix.

Ricard Font, director de Transports de la Generalitat, revelava ahir que el preacord signat era pagar-li 7,5 milions d'euros a canvi de 4 milions de passatgers anuals. Ara, però, Ryanair ha doblat les seves exigències i demana 15 milions d'euros per 3 milions de passatgers. 'No es poden treure propostes dels límits assumibles', deia Font, crític amb la 'sortida de to' de Ryanair i amb la 'inseguretat jurídica' que comporta la revisió de convenis en vigor. De moment, les negociacions als aeroports catalans han quedat congelades.

La companyia acusa el Govern de Mas d'incomplir els acords assolits

Tot plegat s'ha rebut com una tàctica habitual de Ryanair per obtenir més contraprestacions i que ahir es qualificava obertament de 'xantatge'. Aquest matí estan convocats a una reunió d'urgència a la Delegació del Govern a Tarragona els organismes que aporten diners al contracte firmat amb la companyia, que rep 3,5 milions d'euros en concepte de promoció turística de la Costa Daurada. El conveni, firmat a finals del 2010, és vigent fins al 2013.

Cawley acusava ahir les institucions de 'falta de col·laboració', d'incomplir el conveni augmentat fa poc en 700.000 euros i d'haver-se 'decebut molts cops a Reus' per afegir immediatament: 'Però no és una decisió final'. Els punts de la suposada controvèrsia no els va fer públics en ser 'confidencials'.

Sí que va concretar, amb tot luxe de detalls, que amb el comiat es perdran 28 rutes, mig milió de passatgers i que perillen els 1.300 llocs de feina generats des del 2008, data en què la companyia va establir una base estable a Reus amb quatre aeronaus.

Ballesteros demana que no se cedeixi més al 'xantatge permanent'

El sector turístic ja va mostrar la seva inquietud en rumorejar-se el possible adéu de Ryanair. Eugènia Arbó, presidenta de la patronal Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda, es va manifestar amoïnada en constatar que ja no es podien fer reserves més enllà del 30 d'octubre, un fet que encara no s'havia produït mai. Ryanair també va anul·lar, sense cap avís ni explicació, la ruta amb Eivissa.

El president de la Generalitat, Artur Mas, va replicar Cawley amb contundència i va defensar el compliment rigorós de tots els acords, 'una cosa que no tothom pot dir', alhora que qualificava les relacions amb Ryanair de 'complicades' per la seva 'curiosa' manera de fer. Més bel·ligerant, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros (PSC), instava el Govern i la Diputació tarragonina a 'no cedir més' al 'xantatge permanent' d'una companyia que 'amenaça contínuament d'incomplir els contractes. No podem permetre que se'ns humiliï més temps'.

Si l'amenaça es compleix, Tarragona deixarà d'aportar diners a l'aeroport ja que 'no seguirem pagant perquè després se'ns passin per l'arc de triomf'. La inversió tarragonina és testimonial perquè només rep entre un 4% i un 7% dels passatgers, admetia l'alcalde.

Carles Pellicer, alcalde de Reus (CiU), aposta per 'seure a parlar i reconduir la situa­ció', però adverteix que 'no podem tolerar modificacions que es decideixen per mitjans de comunicació'. Rynair no ha comunicat res oficialment, a banda d'esbombar la seva posició en una roda de premsa. La primera tinent d'alcalde de Reus, Alicia Alegret (PP) vol que 'tothom es posi les piles i tinguem un únic criteri, perquè Ryanair actua com un monopoli i ha rebut molts diners'.