Público
Público

El suport a la vaga és molt ampli a les fàbriques

L'alta afiliació sindical a la indústria fa que la mobilització sigui molt alta

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

Tradicionalment, el seguiment de les vagues al sector de la indústria a Catalunya acostuma a ser majoritari. A la vaga del 29-S no s'espera que això sigui diferent. L'explicació és que els sindicats tenen el seu poder més important en l'activitat manufacturera. A Siemens i Seat, per posar alguns exemples, el 85% de la plantilla està sindicada. A la resta de centres de treball el percentatge pot ser menor, però el grup mana. Encara que els treballadors tinguin opinions una mica divergents.

A Flex'n Gate, companyia de components de l'automòbil ubicada a les Franqueses del Vallès (Barcelona), 'la gent està molt conscienciada' i seguirà la vaga massivament, explica Tomás Vélez, delegat de CCOO. Al seu parer, 'hi ha molt de malestar en les relacions laborals entre el cos empresarial i el treballador'. En aquesta fàbrica la direcció va presentar un expedient de regulació d'ocupació temporal.

Hi ha reticències cap als sindicats, però guanya el suport a la vaga

Antonio Navarro i Pedro José Rodríguez, de l'empresa tèxtil Grau, també secundaran la protesta. Però hi tenen algunes reticències. 'La vaga s'ha convocat massa tard, quan la reforma ja està del tot lligada. La majoria de la gent creuen que no servirà de res, i faran vaga, però no gaire convençuts', expliquen. Tot i això, personalment consideren que s'ha de mostrar oposició als plans del Govern: 'Servirà per a futurs projectes que vulguin dur a terme'.

'Hi ha gent que no hi està d'acord, que pensa que fem tard. Però la majoria sí que creu que és necessari queixar-se, encara que finalment no serveixi de res', opina Cristina Cabrera, treballadora de Bosch, multinacional alemanya de components de l'automoció. Cabrera treballa a la planta de Lliçà, que compta amb una plantilla de 440 persones. Entre el personal hi ha famílies en situació delicada: 'Fer vaga significa tenir després una penalització al salari, i som molts els que a final de mes estem amb l'aigua al coll', comenta Carmen López. Tot i això, 'preval la responsabilitat i al final tots aniran a la vaga', manté.

Fa uns dies, un gran nombre de treballadors de les fàbriques catalanes admetien desconèixer el rerefons de la reforma laboral. La seva opinió és que, un cop aprovada la llei, ja estava tot fet. I, no obstant això, la sensació d'incertesa sobre el sentit de fer una vaga s'ha anat dissipant en l'última setmana a causa de la tasca dels delegats sindicals, que han acudit a tots els centres per informar. Alguns es declaren molt esgotats per l'esforç que estan rea­litzant per mobilitzar els treballadors.

La majoria creu que la protesta arriba quan ja és massa tard

'Quan expliques els motius, la gent es convenç, s'enfada amb el que està fent el Govern', va explicar aquesta setmana el secretari general de la Federació del Metall d'UGT, Manuel Fernández Lito, a la sortida d'una assemblea a Barcelona. La protesta 'servirà', i si la reforma està aprovada, 'perquè la canviïn', va sentenciar.

'La gent ho veu clar ara', explica Víctor Parra, delegat de CCOO a Johnson Controls, que fabrica seients per a Seat, després de la celebració de l'assemblea informativa amb la plantilla. 'No anirà ningú a treballar aquell dia', assegura.

En empreses més petites, als empleats els costa donar la cara. Una treballadora que evita donar el seu nom comenta que la seva empresa fa temps que està intentant 'treure's de sobre' la plantilla més antiga. 'Amb la reforma anirem la meitat al carrer, ara segur que ens presenten un ERO (expedient de regulació d'ocupació) al·legant que esperen tenir pèrdues l'any vinent'. Amb aquest ambient a l'empresa, no té clar si la plantilla anirà a la vaga per por de ser els elegits.

El mateix assenyala un empleat de Miralles Cartonajes, un grup dedicat a les arts gràfiques. 'Han contractat de cop personal d'empreses de treball temporal. Hi ha por i alarma, però el suport a la vaga és total perquè ara ens poden canviar per personal temporal quan vulguin'.