Público
Público

La tuneladora ja està llesta per entrar al cor de l'Eixample

La màquina de l'AVE ha estat dues setmanes aturada abans d'encarar el tram més delicat

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

La tuneladora Barcino, que des de fa dues setmanes està aturada a la cruïlla dels carrers Padilla i Mallorca, ja està a punt per continuar foradant el subsòl i fer el túnel per on haurà de passar l'AVE. Aquest tram és el més delicat de tot el recorregut perquè és el que passa al costat del monument de la Sagrada Família.

No hi ha pressa, segons els tècnics, però tampoc no es pot perdre temps. El papa Benet XVI visitarà el monument el proper 7 de novembre per consagrar-lo i convertir-lo en basílica. Per aquesta data, la tuneladora ja hauria d'haver superat la Sagrada Família.

Els operaris han estat treballant sense descans des del pou que es va obrir a la cruïlla dels carrers Mallorca i Padilla, per posar a punt la tuneladora. Des que va començar a perforar ja ha travessat 1.453 metres sota terra. Quan reprengui la marxa, superarà la Sagrada Família i ja no pararà fins al carrer Bruc, on s'usarà un altre pou per tornar a afilar el capçal i assegurar-se que està llesta per continuar. La tuneladora Barcino fa 105 metres de llarg.

Els responsables de l'obra, l'empresa Adif, que depèn del Ministeri de Foment, van informar ahir que la tuneladora no està del tot preparada i que 'encara queda feina' per deixar-la a punt. Tot i així, els operaris consultats per Públic que ahir estaven treballant sobre el pou del carrer Padilla van assegurar que el capçal de la Barcino ja està reparat i que s'ha tornat a muntar, i que fins i tot s'hi han abocat 1.100 metres cúbics de formigó per tapar el pou d'atac.

Els impulsors de l'obra es van comprometre a no començar el tram de la Sagrada Família fins que no tinguessin un informe favorable d'un 'comitè d'experts independent'. Aquest informe, segons Adif, encara no està llest, però amb tota probabilitat es coneixerà en els propers dies. La plataforma AVE pel Litoral, que s'oposa a l'actual traçat perquè té por que la tuneladora malmeti els edificis dels veïns o la Sagrada Família, no té gaires expectatives respecte a aquest informe, ja que, des del seu punt de vista, 'els experts no són independents'. Alguns d'ells estan vinculats al Ministeri de Foment, a la Generalitat i a l'Ajuntament de Barcelona les tres administracions que impulsen l'obra, però també n'hi ha d'àmbits universitaris de Catalunya, de la resta d'Espanya i també d'altres països. Independentment del resultat, nombrosos tècnics de diferents organismes (inclosos els de la Unesco) han estudiat el projecte i hi han donat el seu vistiplau.

A l'altura de la Sagrada Família, Adif ja ha construït els 104 pilons de la pantalla de protecció del temple, a 41 metres sota terra. Cadascun d'ells té un diàmetre d'1,5 metres. Els pilons protegeixen fins a 230 metres de longitud del túnel. També s'han instal·lat els dispositius que han de vigilar el moviment de les estructures i del terreny per detectar qualsevol anomalia. Pere Vallejo, portaveu de la plataforma AVE pel Litoral, va denunciar que, segons l'informe de la Unesco del 20 de juny, aquests dispositius s'haurien d'haver instal·lat tres mesos abans del pas de la tuneladora.

Fins ara, la tuneladora Barcino ha avançat a molt bon ritme i el sòl està responent millor del que s'esperava.