Público
Público

El viaducte fantasma

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

Una estructura de ferro inacabada passa per sobre de l'A-2 a Castellbisbal. El cartell informatiu de l'obra anuncia a tots els que circulen per l'autovia que s'està construint el viaducte que unirà l'autopista AP-7 amb l'A-2, però des de fa temps les obres es troben en punt mort. Fa mesos que hi no treballa ningú, tot i que encara es pot veure el material de construcció i les bastides esperant la represa d'unes obres que de moment no tenen data de reactivació.

El viaducte és una de les obres aturades pel Ministeri de Foment, i després de l'indult d'alguns projectes, es queda pràcticament com l'única de les grans infraestructures condemnada a restar aturada. Els ajuntaments dels municipis afectats per la suspensió de les obres de l'enllaç entre l'A-2 i l'AP-7 intenten ara aconseguir la reactivació d'uns treballs que comptaven amb un pressupost de 50 milions d'euros i que estaven ja executats en més del 65%. Fins a tal punt està avançada l'obra que Google Maps la inclou com una via en servei.

Les obres de la connexió ja estaven executades en més d'un 65%

Els alcaldes consideren l'enllaç com un element vital per al teixit industrial de la zona però també de la resta de Catalunya. 'No es tracta d'un enllaç que sigui beneficiós només a l'àmbit local, sinó que és una necessitat a l'àmbit nacional, ja que permet la connexió entre dues de les principals infraestructures viàries de Catalunya', destaca Albert Vilà, alcalde del Papiol.

Els ajuntaments també argüeixen raons mediambientals i de mobilitat en reclamar la continuïtat del projecte, ja que creuen que l'absència de la connexió fa que altres vies properes es trobin sobresaturades. La C-1314 és l'exemple més clar: una carretera comarcal d'un sol carril congestionada contínuament amb un alt nombre de camions que entren i surten dels immensos polígons de la zona.

El recorregut més directe obliga a passar pel peatge de Martorell

La manca de connexió directa obliga a fer una gran volta per enllaçar l'A-2 i l'AP-7 o pagar peatge. La primera alternativa és continuar en direcció a Barcelona, fins a arribar a Molins de Rei o Sant Feliu de Llobregat, fent un recorregut de més d'un quart d'hora que es reduiria a escassos minuts amb el viaducte. L'altra opció és utilitzar el peatge de Martorell. Per això, els empresaris i els transportistes que han de circular cada dia entre el centre del Baix Llobregat i el Vallès Occidental esperen amb candeletes l'enllaç.

El responsable d'infraestructures de la Cambra de Comerç de Terrassa, David Gilabert, ja va avisar quan es va anunciar la suspensió de les obres que 'el viaducte és una infraestructura clau que s'hauria d'haver construït fa dotze anys, al mateix temps que l'autovia'. El Col·legi d'Enginyers de Camins també es va pronunciar sobre el tema i va mostrar la seva sorpresa amb l'aturada de les obres, ja que considera el viaducte una infraestructura cabdal per al futur de les comunicacions.

El peatge de Martorell es veuria perjudicat pel viaducte ja que des d'aquella via sí que hi ha connexió directe amb l'AP-7 i molts conductors l'utilitzen per no haver de fer més quilòmetres. Segons l'alcaldessa de Castellbisbal, 'hi ha un peatge molt a prop i tenim les nostres sospites que hi ha interessos econòmics de fons per aturar les obres'.

Els alcaldes més directament afectats ja van realitzar una declaració conjunta a finals de juliol, quan es van assabentar de la paralització de les obres. Ara esperen una segona repensada del Ministeri de Foment i s'han entrevistat amb el conseller de Política Territorial i Obres Públiques perquè faci d'intermediari per aconseguir una reunió amb José Blanco. 'El sentit comú s'ha d'acabar imposant perquè perdran més diners indemnitzant l'empresa constructora que acabant les obres', conclou Josep Canals, l'alcalde de Corbera de Llobregat.