Público
Público

La xifra de morts en moto taca el descens de l'accidentalitat

El 2011 registra una baixada del 16% de les víctimes de trànsit a les carreteres però pugen les de moto

BRAIS BENÍTEZ

El 2011 ha llegat una important disminució dels morts i ferits greus en accidents de trànsit. La davallada del 16% ha superat amb escreix el 5% que s'havia proposat el Departament d'Interior. Segons dades de Trànsit, l'any passat van morir 200 persones a les carreteres, 46 menys que el 2010, i el nombre d'accidents es va reduir de 999 a 844. Unes dades positives tan sols trencades per l'augment de motoristes morts, de 36 a 45.

L'any passat es van produir 20 accidents de moto menys, i es van registrar 48 motoristes ferits greument menys en relació amb el 2010. Però aquestes dades no van tenir continuïtat en el nombre de víctimes mortals, tot i que el 100% dels morts i ferits greus que conduïen una motocicleta duien posat el casc.

Un total de 200 persones moren a la xarxa viària catalana el 2011

L'actuació i la prevenció dels accidents de moto va esdevenir la principal prioritat del Servei Català de Trànsit (SCT) el 2011. Sobretot en la segona meitat de l'any, quan es va constatar que la tendència positiva que s'havia registrat el 2010 abandonava la bona línia. Aquest fet va dur el Departament d'Interior a posar en marxa una campanya adreçada als motoristes el passat setembre, instal·lant controls policials en els punts més conflictius i controlant-ne la velocitat.

Durant els dos mesos que va durar l'actuació es va aconseguir reduir la sinistralitat, però no va ser suficient per salvar les dades del 2011. El director del SCT, Joan Aregio, va confirmar ahir que el Departament ha encarregat un estudi per tractar d'identificar els factors que propicien l'accidentalitat en moto, i poder així redreçar les actuacions preventives. 'El fet que baixin els accidents però augmentin els morts ens fa pensar que hi ha factors que actuen sobre les motos diferents a la resta', va explicar Aregio.

Fora de les dues rodes, l'any passat va deixar un descens destacat de la sinistralitat. Entre l'1 de gener i el 31 de desembre la xarxa interurbana catalana va registrar 1.070 víctimes entre morts i ferits greus, un 16,28% menys que el 2010, quan hi va haver 1.278 persones mortes o ferides de gravetat. Ampliant l'interval d'estudi, les dades reflecteixen una davallada del 65% de les víctimes respecte al 2000, fet que situa Catalunya per sobre de l'objectiu del 50% que es va marcar Europa per a la primera dècada del segle XXI. 'És un èxit de país', va valorar ahir el conseller d'Interior, Felip Puig. 'És la consolidació dels canvis d'actituds i d'un procés de compromís col·lectiu', va afegir el conseller, que va voler destacar les successives campanyes de sensibilització dutes a termes en la darrera dècada.

Hi ha un 25% més de motoristes que han perdut la vida i tots duien el casc

El balanç del 2011 també confirma l'evolució positiva de les dades de víctimes entre els més joves. Es van reduir a la meitat els morts i ferits greus amb edats compreses entre els 0 i els 14 anys. Ja amb edat per conduir, el nombre de víctimes d'entre 15 a 24 anys va baixar un 36%, i un 23% els morts i ferits greus d'entre 25 i 34 anys. En canvi, l'única franja d'edat en què va augmentar l'accidentalitat va ser la compresa entre els 35 i els 44 anys. Puig va atribuir-ho al fet que 'és l'edat en què tothom se sent més immune, més capaç de tot'.

Tarragona és la demarcació que va registrar un descens més pronunciat del nombre de víctimes, de més del 30%, passant de 250 morts i ferits greus el 2010 a 172 l'any passat. En l'altre extrem, la davallada de la sinistralitat a la demarcació de Barcelona va ser del 9,34%, amb 534 morts i ferits greus, 55 menys que el 2010.

'És un èxit de país, però mentre hi hagi un mort, hi haurà feina', valora Puig

Per trams horaris, en la franja nocturna es va experimentar un descens de l'accidentalitat més accentuat. Així, entre les 23.00 i les 5.59 hores hi va haver un 19% menys de víctimes respecte al 2010. Una baixada similar hi va haver en la franja horària del matí (entre les 6.00 i les 14.59 hores), amb un 18,88% menys de morts i ferits greus, mentre que a la tarda hi va haver un 12,7% menys de víctimes.

L'únic tipus d'accident que va patir una pujada van ser les sortides de la via, que van augmentar un 2,59% en relació amb el 2010. D'altra banda, la baixada de les col·lisions contra un obstacle a la calçada i dels atropellaments va ser d'un 47% de mitjana, i d'un 34%, la disminució de les col·lisions de vehicles en marxa.

Precisament, considerant els morts i ferits greus per nombre de vehicles implicats, es constata un augment del 6% dels accidents amb un sol vehicle involucrat, fet que contrasta amb la millora de les dades de víctimes d'accidents amb dos o més vehicles implicats, que van baixar una mitjana del 22%.

'El comportament del país ha demostrat més civisme i respecte. Catalunya té un bon model de seguretat viària', va destacar Puig. Tot i això, va assegurar que el Govern es prendrà les xifres 'amb prudència' per tal de 'consolidar aquesta tendència'. Malgrat que les xifres han superat les expectatives, Puig va explicar que mantindran els objectius marcats, encara que no va descartar 'ser més ambiciosos' un cop s'analitzin les dades amb tots els agents implicats.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias