Público
Público

Aturades parcials aquest dilluns al Prat i nova reunió entre Eulen i treballadors

La Generalitat assegura que "és l'Estat espanyol" el responsable de "la situació de crisi". Per la seva banda, el secretari d'Estat d'Infraestructures i Transport, diu que qui és competent per dur a terme una mediació és la Generalitat.

Cues als controls de seguretat del Prat aquest diumenge. EFE/Quique García

agències

Les terminals T-1 i T-2 de l'aeroport del Prat han suportat durant la matinada importants aglomeracions de passatgers en el tercer dia de vaga parcial dels treballadors de l'empresa Eulen, que gestiona la seguretat, tot i que les cues, segons Aena, no han sobrepassat els 20 minuts. Com ja va succeir diumenge, milers de passatgers han acudit a l'aeroport amb moltes hores d'antelació per no perdre el seu vol, el que ha fet que s'amunteguessin als vestíbuls, a l'espera que obrissin les seves taulells de facturació.

Fonts d'Aena han assegurat que, no obstant això, les cues per passar els controls de seguretat són d'entre 15 i 20 minuts, i han recomanat als passatgers que contactin amb les seves aerolínies per saber l'hora en què obriran les seves taulells de facturació i ajustar la seva arribada a l'aeroport. Tot i així, les aglomeracions més importants de passatgers s'han produït abans de les 5.30 hores, quan ha començat la primera aturada parcial d'una hora.

L'empresa Eulen i els treballadors han représ el matí d'aquest dilluns a la seu del departament de Treball de la Generalitat les negociacions per intentar desbloquejar el conflicte i evitar la vaga indefinida convocada a partir del pròxim dia 14.

La reunió de més de nou hores que van mantenir diumenge va acabar sense acord, encara que ambdues parts van aconseguir acostar posicions en aspectes socials i organitzatius i Eulen va posar sobre la taula una proposta d'augment salarial de 155 euros mensuals, que el comitè, que sol·licita un augment de 350 euros, encara considera insuficient.

Estat i Generalitat, enfrontats

Turull: "És l'estat espanyol el responsable de la situació de crisi"

El conseller de la Presidència, Jordi Turull, va anunciar diumenge que la Generalitat es posarà en contacte amb els consolats i ambaixades per explicar que "és l'estat espanyol" el responsable de "la situació de crisi" que hi ha a l'aeroport per la vaga d'Eulen.

Segons el conseller de la Presidència, el que farà el Govern "és fer arribar a tots els consolats i ambaixades les explicacions de com ha anat tot, els explicarem la veritat, a més de transmetre'ls que lamentem molt les molèsties i incomoditats que han hagut de patir els seus respectius ciutadans ". "Els explicarem -ha precisat Turull- que, tot i que la Generalitat ha demanat insistentment el traspàs de la gestió de l'Aeroport del Prat, l'estat espanyol no només ens els ha negat, sinó que actualment disposa de competències exclusives".

Segons Turull, l'estat espanyol "ha estat absent en el conflicte, i s'ha dedicat a mirar a un altre costat fins que la situació s'ha fet insostenible", el que "és de vergonya aliena, perquè afecta la imatge del nostre país" . Després de lamentar que "l'estat estigui perjudicant la imatge de Catalunya al món", el conseller de la Presidència ha subratllat que "això ens carrega més de raons per demanar que sigui el govern català el que gestioni les nostres infraestructures".

Gómez-Pomar: "qui és competent com a autoritat laboral per dur a terme una mediació és la Generalitat"

Per la seva banda, el secretari d'Estat d'Infraestructures i Transport, Julio Gómez-Pomar, ha dit avui que és la Generalitat de Catalunya la que ha d'intervenir en el conflicte entre Eulen i els seus treballadors de l'aeroport del Prat, tot i que Aena i el Govern de prestar la seva col·laboració. "Nosaltres podem estar pendents, ajudar, ser presents, però, des del punt de vista laboral, qui és competent com a autoritat laboral per dur a terme una mediació és la Generalitat de Catalunya", ha explicat Gómez-Pomar en declaracions a la cadena Cope .

El secretari d'Estat ha assegurat que, des del primer moment, Aena ha tractat de posar "tots els mitjans al seu abast" per aconseguir la resolució del conflicte. Gómez-Pomar ha precisat, però, que Aena no té per què estar a la taula de negociació perquè "no és part de la relació entre els treballadors i l'empresa".

El responsable de Foment ha subratllat que la situació "està produint un dany important" a les persones que utilitzen l'aeroport del Prat i ha demanat que es negociï sense sotmetre als ciutadans a aquesta pressió i que es moderin les pretensions. "Jo crec que es pot parlar, que es pot negociar, que es pot intentar arribar a acords sense estar sotmetent als ciutadans a aquesta pressió de cues, demores i de perdudes i perdudes de vols", ha assenyalat.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?