Público
Público

DEVOLUCIÓ D'IMMIGRANTS Els passatgers que van protestar per una deportació asseguren que "no era un motí"

Els viatgers, obligats a baixar d'un vol de Vueling per la protesta, demanen no ser sancionats per la seva actuació, i es queixen de manca d'informació per part de la companyia

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

Núria Costa, Mikel Basarte i l'advocat Andrés García Berrio. FOTO: Carles Bellsolà

"No vam organitzar cap motí". Així s'han expressat aquests dilluns els passatgers que divendres van ser obligats a baixar d'un vol de Vueling a Dakar (Senegal) després d'haver protagonitzat una protesta per la presència d'un home immigrant emmanillat que estava sent retornat al seu país, i davant dels crits d'aquest. Uns passatgers que, si en un primer moment s'havien mostrat més reivindicatius i en contra de la política de deportacions exprés, ara -sense abandonar aquestes reivindicacions-, s'han mostrat més a la defensiva, davant la possibilitat d'afrontar sancions administratives que podrien arribar als 45.000 euros.

"L'única cosa que va ocórrer és que un noi es va posar a cridar i que la gent es va interessar pel cas, aixecant-se dels seients i demanant informació". Així ha narrat els fets de divendres Mikel Basarte, un dels 11 passatgers que van ser expulsats del vol de Vueling i identificats per la policia, en roda de premsa aquest dilluns a Barcelona. Basarte ha afegit que els passatgers del vol van reaccionar als "crits continuats d'una persona lligada i en estat d'ansietat", que, a més, no parava de repetir, en francès, "je suis malade" -"estic malalt"-.

Una reacció "humana"

"Només hi va haver un grup de gent que, davant una situació injusta, simplement van demanar informació"

"Simplement van alertar de l'estat de salut d'una persona", ha raonat l'advocat especialitzat en drets humans Andrés Garcia Berrio, que forma part de la campanya estatal pel tancament dels Centres d'Internament d'Estrangers i contra les deportacions, i que assessora els afectats del vol de divendres. "Van reaccionar de forma humana", ha afegit, explicant que qualsevol altra persona hauria fet el mateix en una situació similar.

L'advocat ha alertat que els 11 passatgers es podrien enfrontar a multes que podrien arribar als 45.000, segons fixa la llei estatal de Seguretat Aèria, i que, tot i que no s'ha produït cap notificació oficial en aquest sentit, a un dels passatgers afectats el van advertir "oralment" de la possibilitat de la multa.

"S'ha parlat de motí, però hauríem de fer una reflexió", ha dit. "Només hi va haver un grup de gent que, davant una situació injusta, simplement van demanar informació. Ha demanat que "recapaciti tothom" i que no s'obrin "actuacions penals" ni civils, així com que als passatgers afectats, que han hagut de suspendre el seu viatge a Dakar, els sigui retornat el bitllet.

Els passatgers expulsats del vol reben suport durant la roda de premsa. FOTO: Carles Bellsolà

Possibles multes elevades

La protesta, i la gestió que en va fer la companyia, va provocar un retard de sis hores en el vol, que va afectar també els passatgers que havien de tornar de Dakar aquell mateix dia, en el mateix avió, i que van haver-se de pernoctar a la capital de Senegal. En aquest sentit, García Berrio es queixa que "es vol fer responsable aquestes persones del retard en l'avió", al·ludint al fet que la llei de Seguretat Aèria -que obliga aerolínies i usuaris- tipifica com a sanció lleu, amb sancions de 60 a 45.000 euros, aquelles actuacions que ocasionin "retards no justificats per temps superior a quatre hores".

L'advocat considera "absolutament desproporcionat" que s'obligués tot el passatge a abandonar l'avió i creu que hi havia "altres sortides", com ara baixar de l'avió l'home emmanillat, cosa que, de fet, era el que reclamaven part dels passatgers.

La situació va afectar també menors que viatjaven en el vol, com ara "una nena senegalesa que es va posar a plorar davant els crits de l'home emmanillat".

Aquests mateixos passatgers es queixen de l'opacitat de la companyia aèria. Relaten que, en interessar-se per l'estat de salut de la persona que anaven a deportar, Vueling no els va donar "cap informació", i que van estar-se "una hora i mitja dempeus" dins de l'avió "sense rebre cap avís oficial". "El que va passar ens va emocionar", ha afirmat -visiblement emocionada- una altra de les passatgeres afectades, Núria Costa. Ha explicat que la situació va afectar també menors que viatjaven en el vol, com ara "una nena senegalesa que es va posar a plorar davant els crits de l'home emmanillat". "No estava disposat a viatjar amb una persona en aquestes condicions, que necessitava assistència mèdica", ha afegit Basarte.

Els afectats també han lamentat el criteri "totalment aleatori" usat per elegir els 11 passatgers que es quedaven sense volar, i que van quedar "retinguts" i "identificats" després que "dos passatgers ens assenyalessin amb el dit", en al·lusió implícita als dos agents de paisà que escortaven l'immigrant emmanillat.

Canvi de paradigma

A més de la preocupació per les possibles conseqüències per als passatgers, també hi ha hagut reivindicacions polítiques. García Berrio ha alertat que, molt sovint, els immigrants deportats viatgen "lligats" i "sedats químicament", que poden patir "tortura i maltractaments", i que algun d'ells ha arribat a morir en el viatge.

García Berrio també ha recordat que el Parlament de Catalunya ja es va pronunciar "per majoria de dos terços" contra "aquest tipus de deportacions". En aquest sentit ha demanat un "canvi de paradigma en política migratòria". Ha anunciat que dilluns que ve, dia 24, està previst un "vol massiu previst de deportació de gent que està en vaga de fam als CIE", i ha demanat "acabar" amb aquest tipus de centres de detenció i amb "els vols de deportació, tant exprés com no exprés".

Propostes de boicot

L'advocat ha assenyalat igualment que les deportacions o devolucions representen un "percentatge molt petit" en el total dels moviments migratoris a l'Estat. I s'ha manifestat contra les aerolínies que busquen el "lucre" prestant-se a aquest tipus de deportacions, així com als "vols massius de deportació". "Per canviar les coses, hem de fer canviar les empreses", ha proclamat. Una afirmació que ha estat secundada -i augmentada- per alguns dels assistents a l'acte, que han parlat ja de llançar un boicot contra l'aerolínia.

Aquest dilluns al migdia, els 11 passatgers afectats havien rebut adhesions de més de 80 entitats i partits, entre els quals Barcelona en Comú, Catalunya en Comú, ICV, les JERC, CIEMEN, Tanquem els CIES, la FAVB o Lafede.cat, a la seu de la qual s'ha celebrat la roda de premsa.