Público
Público

CONFLICTE ALS PORTS Els estibadors tornen a una vaga més dura per exigir garanties d'ocupació

La patronal no es compromet a la subrogació de treballadors i exigeix per a si mateixa la facultat  d'ostentar la direcció, control, organització i la "lliure contractació".

Port de València vist des de la platja de la Malvarrosa. EFE

europa press

Els estibadors inicien aquest dimecres una vaga de 48 hores consecutives en tots els ports, després que aquest dimarts conclogués sense acord l'enèsima reunió entre els sindicats del gremi i la patronal Anesco per negociar un nou conveni després de la reforma del sector aprovada pel Govern .

L'atur en els ports arrencarà així a les 8.00 hores d'aquest dimecres, 14 de juny, i s'estendrà de manera continuada fins a les 8.00 hores de divendres, dia 16.

Es tracta d'una vaga ja programada al calendari de mobilitzacions convocat pels estibadors al començament de mes, que succeirà a les tres jornades d'aturades parcials que el gremi ja va secundar la passada setmana.

No obstant això, la vaga que comença aquest dimecres pot tenir una major incidència en els ports que les aturades de la passada setmana, quan van mantenir certa operativa gràcies a que només van afectar a les hores senars i al fet que es van complir els serveis mínims. Tot i això, el Ministeri de Foment va xifrar en 36 milions les pèrdues ocasionades per la convocatòria.

El títular del Departament, Íñigo de la Serna, ha titllat així aquest dimarts de "pèssima notícia" el fet que finalment es secundi la vaga de 48 hores, "perquè l'únic que aconseguirà és generar un dany general al conjunt de l'economia espanyola ".

Els ports es veuen abocats a una nova vaga en concloure la nova reunió dels sindicats d'estibadors (Coordinadora de Treballadors del Mar, UGT, CCOO, CIG i CGT) i la patronal Anesco amb les dues parts inamovibles en les seves postures.

El dirigent de Coordinadora, Antolín Goya, va manifestar al final del partit la "sorpresa" dels sindicats pel fet que, segons ha indicat, la patronal "no es comprometi a la taula de negociació a la subrogació dels treballadors que havia anunciat dies abans a través d'un comunicat ".

De la seva banda, la patronal, a través d'un comunicat, va ratificar el seu compromís amb "la continuïtat dels actuals llocs de treball". No obstant, la va condicionar a emprendre abans un ajust en l'actual plantilla de 6.150 estibadors mitjançant un pla de prejubilacions voluntàries i de pactar "port per port" mesures per millorar la competitivitat dels ports.

Reunió que els sindicats dels estibadors i la patronal Anesco han celebrat a Madrid .EFE/Santi Donaire

Reunió que els sindicats dels estibadors i la patronal Anesco han celebrat a Madrid .EFE/Santi Donaire

La garantia d'ocupació per a tots els treballadors de l'estiba mitjançant la seva subrogació constitueix la principal reivindicació dels estibadors i el principal escull per solucionar el conflicte des que va esclatar fa quatre mesos, quan el Govern va emprendre la seva reforma del sector per adaptar-lo a la normativa comunitària i liberalitzar.

En la trobada d'aquest dimarts, d'unes tres hores de durada, els sindicats han plantejat una nova proposta a les empreses. La patronal Anesco, de la seva banda, ha indicat no poder comprometre a un acord fins a no sotmetre-ho a la seva assemblea, prevista per a la tarda de divendres. D'aquesta manera, i davant la falta de si més no un principi d'acord, els sindicats han decidit mantenir l'aturada de 48 hores.

Baixada de sou i "llibertat" per contractar

En la seva proposta, a més de reclamar la referida garantia per a l'ocupació, els sindicats oferien com a contraprestació avançar part de la rebaixa del 10% dels sous més alts del sector que ja s'han compromès a assumir.

En concret, plantegen baixar en un 5% els sous dels estibadors d'aquelles empreses que acceptin subrogar els treballadors i participar en els centres portuaris d'ocupació (CPE), les ETT en què es convertiran les SAGEP, signatures de les que actualment depèn aquest col·lectiu.

Així mateix, els sindicats proposen acordar un període sense conflictivitat i amb garantia d'ocupació que s'estengui fins al 30 de setembre per acabar de negociar i tancar el nou conveni, i llavors aplicar la rebaixa restant del sou del 5%.

"Es tracta de la segona ocasió en què els sindicats venim a la reunió amb una proposta", va reivindicar el dirigent de Coordinadora. "Estem fent tot l'esforç possible per establir un marc per a l'acord", ha assegurat.

La patronal, per la seva banda, ha exigit que, "com companyies ocupadores", han de poder "ostentar la direcció, control, organització i lliure contractació dels seus treballadors, igual que passa a la resta de sectors econòmics". Apel·la a més a la "responsabilitat" i a desconvocar les aturades per "esgotar la via de la negociació".

Serveis minims

Davant la nova vaga, els serveis mínims són els mateixos ja fixats per Foment. Així, garanteixen el 100% de les operacions per a la gestió de mercaderies que es poden fer malbé o perilloses i per proveir a les illes, Ceuta i Melilla.

Per a la resta de serveis, la carta de mínims indica la fixació del "percentatge de serveis d'estiba necessari per garantir un rendiment no inferior al 50% de la mitjana de l'any natural anterior en una jornada comparable per horari, tipus de mercaderia i terminal".

¿Te ha resultado interesante esta noticia?