Público
Público

OLIGOPOLI ELÈCTRIC Les "altres" companyies elèctriques posen llum al final de l'oligopoli

Els preus de totes les companyies elèctriques són similars, però les cooperatives i comercialitzadores 'verdes' marquen un canvi de tendència al qual ja s'ha hagut de sumar l'oligopoli per no quedar-se fora del mercat que encara controlen

Torres elèctricas /EUROPA PRESS

ricardo gamaza

Hi ha llum al final de l'oligopoli elèctric. Després d'una sèrie de mesures legislatives que han aconseguit paralitzar de moment la "revolució elèctrica" ​​impedint el desenvolupament a Espanya de les energies renovables, els experts consideren que el mercat elèctric ja comença a canviar. "Les empreses de l'oligopoli elèctric han aconseguit fins ara retardar el canvi, però no el pot impedir molt més temps", aclareix la tècnica d'energia de WWF-Espanya Raquel García Montsó, que es mostra esperançada en el que denomina "la revolució de l'energia a Espanya". Es refereix al canvi radical en la manera de produir, transportar i comercialitzar l'energia elèctrica, cosa que fins ara ha estat en mans de tres grans companyies: Endesa, Iberdrola i Gas Natural Fenosa.

L'experta en energia de l'organització ecologista aclareix que la mostra que aquesta revolució ja ha començat és que les empreses de l'oligopoli ja estan comercialitzant productes d'autoconsum, "malgrat que a Espanya havien aconseguit fins ara frenar aquesta opció de producció energètica gràcies a la legislació que han aprovat els governs des de 2012, quan es va començar eliminant la retribució a les energies renovables i es va acabar penalitzant l'autoconsum amb el famós impost al sol ".

Entre les tres multinacionals s'han marcat les regles del joc del mercat elèctric, fins al punt que les organitzacions ecologistes i de consumidors les acusen de fer valer el seu paper de lobby per aconseguir que el govern d'Espanya hagi legislat atenent als seus interessos. "Hi ha una llarga llista d'ex alts càrrecs del govern, inclosos expresidents i exministres, que han acabat sent contractats per les companyies elèctriques per premiar d'alguna manera els serveis prestats durant la seva etapa de govern, ja sigui per haver regulat el que aquestes companyies estaven teledirigint o bé per haver mirat cap a un altre costat davant els nombrosos fraus que s'han comès en el sector ", explica a Público Rubén Sánchez, portaveu de l'organització de consumidors i usuaris FACUA.

El camí l'han obert les "altres" companyies elèctriques que s'han sumat al mapa monòton de les tres grans i han iniciat les fissures en l'oligopoli. Les cooperatives de producció d'energia verda, han aconseguit començar a fer trontollar l'oligopoli gràcies al suport de molts consumidors que han volgut trencar per apostar clarament per l'energia renovable.

Les cooperatives de producció d'energia verda han començat a fer trontollar l'oligopoli

Aquestes cooperatives de consum han aconseguit entrar en el més sagrat de l'oligopoli: en la producció d'energia, i ho han fet convertint als consumidors finals en productors. "El mercat elèctric està trossejat en productores o generadors d'energia, distribuïdores i comercialitzadores", explica el portaveu de FACUA, que apunta que "l'oligopoli elèctric ha controlat totes aquestes fases fins ara". Per a l'experta en energia de WWF-Espanya, "el normal hauria estat que hi hagués diferents empreses dedicades a cadascuna d'aquestes tasques, per garantir la lliure competència, però fins ara no ha estat així". 

El resultat és que entre tres empreses controlaven tot el procés el que deixava a les noves empreses que podien entrar al "suposat mercat lliure" sense possibilitat de competir: "En teoria qualsevol pot muntar una empresa comercialitzadora, però el problema és que no tenen marge per poder competir ja que la tarifa depèn del preu que marquen les grans, que són les que la produeixen i la transporten ". Així, les noves empreses comercialitzadores no poden oferir millores de preus enfront de les de l'oligopoli, aclareix Rubén Sánchez: "Si algú es canvia a una d'aquestes companyies pensant en el preu, el que es va a trobar és que en general és més cara que el PVPC, que és en la majoria de les ocasions l'oferta menys cara que hi ha al mercat ".

La competència de les grans elèctriques des de les múltiples comercialitzadores que han nascut amb la liberalització del mercat elèctric no ha fet tan sols tremolar el sistema oligàrquic. "Igual que passa amb les grans empreses, hi ha comercialitzadores petites o mitjanes que són timadores i llencen ofertes fraudulentes, mentint descaradament o intentant confondre el consumidor al fer-li creure que són més barates", assegura el portaveu de FACUA, que no obstant això matisa que " també hi ha comercialitzadores que sí que són transparents, no incorren en il·legalitats i que fins i tot deixen clar que els que contractin amb elles no es van a estalviar gran cosa o res, però que ofereixen un bon servei d'atenció al client ".

Les grans empreses "compren certificats de garantia d'origen renovable a tercers"

En qualsevol cas, la revolució verda de l'energia va començar en aquestes comercialitzadores. Companyies com Gesternova, Geoatlanter, Electra Nord, Enara o Holaluz, van començar a comercialitzar energia verda al cent per cent. "Es tracta d'empreses productores i comercialitzadores que venen energia renovable", aclareix García Montsó. L'èxit d'aquestes companyies, que van comptar molt aviat amb un nombre de consumidors responsables que no van dubtar a canviar-se de companyia d'acord amb una sensibilitat ecològica social cada vegada més gran, va portar a les grans empreses de l'oligopoli a començar a oferir energia verda als seus clients. 

Però com garantir que aquesta energia procedia de fonts renovables si Endesa, Iberdrola i Gas Natural Fenosa tenen gran part de la seva producció basada en centrals de carbó, de cicle combinat i altres modalitats contaminants? "Compren certificats de garantia d'origen renovable a tercers", respon l'experta en energia de WWF-Espanya, "així aconseguien oferir als consumidors responsables el que reclamaven però sense haver de canviar el seu model de producció i de negoci".

Per això, segons els experts, on s'ha produït la falla del sistema d'oligopoli ha estat a la irrupció de les cooperatives verdes. Empreses com Som Energia, amb més de 30.000 socis; GoiEner, amb més de 3.500, Zencer, amb un miler, i altres més petites com Noxa Enerxia, malgrat no representar un dany en la pèrdua de clients per a les grans companyies han servit per marcar la tendència. "Són consumidors que fan una aposta ètica en la contractació, tot i que l'energia no els surti més barata", aclareix el portaveu de FACUA. 

En aquest sentit, la tècnica d'energia de WWF-Espanya assegura que l'aposta dels consumidors que es converteixen en productors d'energia és el primer pas d'una "revolució imparable". El petit nombre de consumidors-cooperativistes és també un símptoma, segons els experts, ja que la tendència és la de reduir les distàncies entre els punts de generació d'energia i els de consum. Una cosa que faria trontollar l'altre dels pilars de l'oligopoli: les empreses distribuïdores, que fins ara eren les que decidien on s'instal·laven les centrals de transformació d'energia per crear les xarxes de comercialització.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?