Este artículo se publicó hace 13 años.
Un aeroport condemnata la hibernació
Ryanair deixarà d'operar temporalment el proper dia 1
Més enllà del 31 d'octubre, ja no es poden comprar bitllets a la pàgina web de Ryanair per volar des de l'aeroport de Reus. La companyia irlandesa també ha comunicat ja l'acomiadament del seu personal de terra, proporcionat per la companyia Lesma Handing, que afecta 20 treballadors fixos i 40 d'eventuals. Serà l'inici d'una cascada de pèrdues de llocs de feina, que els sindicats calculen en 300, entre personal de neteja, treballadors de bars, restaurants i botigues de l'aeroport, i conductors d'autobús.
L'ajust també afectarà una cinquantena de pilots i auxiliars de vol, que canviaran de destinació. Els taxistes viuen amb l'ai al cor, ja que l'aeroport és la gran font d'ingressos per a un col·lectiu que viu hores molt baixes, recorda Joaquim Olivé, president de l'Associació de Taxistes de Reus. El sector turístic clama per desestacionalitzar la temporada i garantir l'arribada de turistes tot l'any. Però els estudis indiquen que el públic fidel de la Costa Daurada arriba per carretera.
En temporada baixa arribaven 150.000 passatgers, que movien 36 milions
Si Ryanair no esgarrapa més diners dels 3,5 milions d'euros que rep ara i confirma que marxa, el primer dia sense la companyia irlandesa serà, casualment, Tots Sants, el dia dels difunts. L'aeroport de Reus no quedarà mort i enterrat. Però sí en estat d'hibernació fins a l'arribada de l'estiu, quan es programen vols xàrter i, si es compleixen les previsions, de la tornada del gegant aeri de baix cost.
Ryanair ja ha manifestat que vol tornar a l'aeroport de Reus a l'abril, quan comença la campanya d'estiu. És l'escenari amb el qual es mou la Generalitat i també el personal de terra. Però tot està en suspens i no es descarta res, ni tan sols una vaga, puntualitza Paco Cebrián, delegat de CCOO a Lesma Handling.
A mesura que s'acosta el dia D, les institucions també han suavitzat el to del seu discurs. L'últim missatge és que l'aerolínia rebrà diners en funció del nombre de vols que faci sempre que siguin, com a mínim, la meitat dels 103 setmanals a l'estiu i els 39 de l'hivern que ofereix ara.
La companyia de baix cost vol tornar a l'abril si arriba a un nou acord
Escenari postelectoralÉs una de les clàusules del contracte signat amb la companyia que, de moment, no s'ha incomplert, segons la Mesa Estratègica de l'Aeroport de Reus, constituïda fa pocs dies. Aquesta mesa és l'antic grup de treball que intentarà captar noves línies amb una nova forma jurídica i està format per la Generalitat, les institucions i els agents socioeconòmics locals. Però ja fa temps que treballen buscant alternatives i ningú fa ombra a Ryanair. Joaquín Nin, delegat del Govern a Tarragona, resumeix: "Els serveis que fa no els pot suplir ningú actualment". I admet que "a l'hivern, hi haurà activitat zero a l'aeroport".
Les eleccions generals també projecten ombres sobre el futur de l'aeroport de Reus. El territori reclama un canvi en les taxes dels aeroports regionals perquè hi hagi més competitivitat amb el Prat. L'ens públic Aena, però, gestiona tots els aeroports amb mà de ferro. "Un cas únic al món, només equiparable a Romania", lamenta Isaac Sanromà, president de la Cambra de Comerç de Reus. Un estudi de l'organisme que presideix revela que en la temporada baixa, la que es perdrà ara de novembre a abril, arriben 150.000 viatgers amb Ryanair, que també concentra el 90% dels vols. L'impacte econòmic sobre el territori és d'entre 24 i 36 milions d'euros.
El director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va informar en l'acte de constitució de la Mesa que "el responsable de la situació dels aeroports té nom i cognom: Aena i el Govern central de Madrid". Font va lamentar que la Generalitat sigui un "simple comercial d'Aena". Tant ell com Nin volen saber quants diners destinarà a l'aeroport el nou executiu central i, per això, hauran de negociar amb Aena l'import a consignar els pròxims pressupostos generals de l'Estat.
Les xifres són contundents: el Prat va rebre 3,3 milions de passatgers el mes de setembre, un rècord absolut que suposa un increment del 17,7%, i Reus, en canvi, ha rebut 186.407 passatgers, un 0,8% inferior a l'any passat i ha crescut un 0,9% en els nous primers mesos de l'any.
Comentarios de nuestros suscriptores/as
¿Quieres comentar?Para ver los comentarios de nuestros suscriptores y suscriptoras, primero tienes que iniciar sesión o registrarte.