Público
Público

Els taxistes aposten pels torns per oxigenar el sector

Resultat sorpresa en el referèndum que convocava gairebé 10.500 llicenciataris

PAU RODRÍGUEZ

Hi haurà regulació de la jornada laboral dels taxistes. Així ho han volgut els 10.490 titulars d'una llicència de taxi a Barcelona, que ahir van anar a les urnes en un referèndum inèdit al sector amb l'objectiu de trobar solucions a la greu crisi que pateixen. En els darrers anys, la demanda ha caigut gairebé en un 40%, i els taxistes s'han vist obligats a allargar la seva jornada laboral per procurar-se un sou mínim, un fet que ha generat una presència desmesurada de taxis passejant la llumeta verda per la ciutat a totes hores.

La consulta que es va celebrar ahir servirà per regular, encara que temporalment a l'espera de sortir de la crisi un sector liberalitzat des que va entrar en vigor la llei del taxi l'any 2003. De les quatre opcions que es donaven, va resultar guanyadora, amb el 36,2% dels vots, la restricció de la jornada laboral dels taxistes per torns.

La decisió comporta que entre 1.000 i 2.500 taxis deixaran de circular al dia

La mesura, que entrarà en vigor a partir del mes de maig, segons els càlculs de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), dividirà la jornada en dos torns rotatius, de matí de 6 h a 15 h i de tarda de 13 h a 22 h. La nit quedarà lliure. Així, l'horari de feina dels taxistes esdevindrà de nou hores diàries, més les que cadascú vulgui treballar de nit. Amb la nova norma, segons estimacions de l'IMET, entre 1.000 i 2.500 taxis deixaran de circular al dia per Barcelona, tot un baló d'oxigen per al sector.

Fins al moment de la votació semblava que l'opció favorita almenys així ho proclamaven els sindicats era la que pretenia reduir la jornada laboral a dotze hores els autònoms i a vuit hores els assalariats, però al final es va quedar amb el 30,1% dels vots.

Les altres dues opcions, que preveien la introducció de més dies festius, es van quedar rondant el 10% del total de paperetes. I el vot en blanc, que expressava la conformitat amb les actuals regles del joc, va obtenir un 7,7% dels vots.

La jornada màxima serà de nou hores diürnes més les que es vulguin fer de nit

La participació en el referèndum va ser del 69%, tot un èxit en comparació amb d'altres consultes al sector, i una prova, segons Eduard Freixedes, president de l'IMET, que els taxistes 'tenien moltes ganes que algú els tingués en compte'.

Freixedes es va mostrar orgullós del que considera 'un exemple de participació ciutadana en la presa de decisions de l'Administració'. Ara, el seu pas següent és reunir-se, a partir del 27 de febrer, amb tots els representants del gremi per seguir treballant en la viabilitat del taxi.

Més enllà de les conseqüències de la nova regulació horària per torns votada ahir, tant l'òrgan que dirigeix Freixedes com els sindicats volen posar sobre la taula la possibilitat d'establir una tarifa única per als desplaçaments a l'aeroport, una iniciativa que els permetria competir amb els transports públics, com passa a Nova York.

També discutiran la possibilitat que els taxis cobreixin el servei de les línies de bus que s'han suprimit per les retallades, o l'opció de suprimir els 2,10 euros addicionals que el client paga a les zones d'espera de l'estació de Sants, el port i l'aeroport.

El director de l'Institut Metropolità del Taxi (IMT), Eduard Freixedes, va aprofitar la jornada d'ahir per anunciar que, si la vaga dels treballadors de TMB s'acaba duent a terme, coincidint amb la celebració del Mobile World Congress a la ciutat, l'Administració estaria disposada a liberalitzar el servei de taxi per donar cobertura a les necessitats de mobilitat de l'esdeveniment, al qual assisteixen més de 60.000 professionals.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias