Público
Público

El Govern aprova una pujada històrica del transport públic

Les noves tarifes preveuen increments de fins al 12% a la T-10 i el bitllet senzill arriba als dos euros

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

A partir del dia 1 de gener, el preu del transport públic experimentarà una forta pujada amb l'argument dels ajustos pressupostaris de l'Administració. Els preus s'incrementaran molt per sobre de l'IPC i, en alguns casos, com en la targeta integrada multiviatge T-10, arriba fins al 12%.

El president de la Generalitat, Artur Mas, ja va avançar fa un mes, just després del triomf de CiU en les eleccions generals, que s'apujarien les tarifes del transport. I ahir, un dia abans de la presentació al Parlament de l'avantprojecte dels pressupostos per al proper any, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar uns augments molt substancials.

La T-10, el títol de transport més utilitzat, passarà a costar 9,25 euros

Les noves tarifes, per exemple, preveuen un augment d'un euro un 12% en el títol de transport més utilitzat, la T-10, que passarà a costar 9,25 euros. El preu del bitllet senzill d'una zona se situarà en els dos euros, i el de la T-50/30, en els 37 euros.

D'altra banda, l'ATM baixarà els preus de la T-Trimestre d'una zona, de 140 a 135 euros, i de la T-Mes d'una zona, de 51 a 50 euros. L'entitat justifica aquesta baixada per la voluntat de 'bonificar els usuaris habituals del sistema', però el fet és que l'increment de preus se situa en els títols més utilitzats. Els bitllets que es comprin abans del canvi de tarifes es podran utilitzar fins a finals de febrer del 2012.

L'ATM només aplica descomptes als títols menys utilitzats

D'altra banda, la T-Jove tindrà una disminució superior al 12% en totes les zones. També es va aprovar un ajut per a les persones en situació d'atur, limitat però a la T-Trimestre, títol que podran adquirir amb un descompte mínim del 50% sempre que compleixin determinats requisits. A més, amb l'objectiu d'intensificar la lluita contra el frau, es doblarà la multa per viatjar sense bitllet o amb un títol de transport inadequat dels 50 euros actuals a 100.

La Generalitat justifica aquests increments per la necessitat de fer el transport públic 'econòmicament sostenible'. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) destaca que en els últims deu anys s'ha duplicat la xarxa de transport públic a l'àrea metropolitana, s'han ampliat els horaris i s'ha fet gratuït el transbordament entre mitjans de transport.

Tot això argumenta ha motivat que els costos pugessin el 141%, mentre que els ingressos per bitllets han crescut un 94%. L'Administració ha de fer front actualment al 58% de la despesa del sistema, i amb aquest nou mapa de preus pretén reduir aquest percentatge fins al 53%.

La sanció per viatjar sense bitllet es dobla, i se situa en els 100 euros

Les mesures d'estalvi també provocaran el tancament de quatre línies d'autobusos de l'àrea metropolitana de Barcelona. Es tracta de la línia 31 que cobreix el trajecte entre Hospital Clínic i Canyelles, la 35 Hospital de Sant Pau-Santa Coloma, la 105 El Prat-Aeroport T2 i la 158 Collblanc-Sant Just. Els responsables de TMB consideren que aquestes línies estan ben cobertes amb altres mitjans de transport.

El pla també inclou mesures d'estalvi com ara que totes les línies de Bus del Barri, excepte l'11 i la 116, deixaran de circular en diumenges i festius. També se suprimirà la circulació de les línies de bus 58, 75 i 91 durant els caps de setmana.

La Generalitat també va avançar una pujada superior a l'IPC en les autopistes. El Departament de Territori i Sostenibilitat va presentar ahir al Grup d'Autopistes les noves tarifes, que estableixen un augment d'entre el 5% i el 6,6% dels preus a pagar a les barreres. Els túnels del Garraf, per exemple, depassaran els 6 euros, fins a 6,05, per primer cop amb aquesta actualització molt superior a l'IPC, que es preveu que tanqui en un 3%.

Altres mesures d'estalvi que es duran a terme són la supressió de la prolongació dels horaris del metro quan es produeixen esdeveniments que reuneixen un gran nombre de persones, com ara un partit de futbol, o augmentar en 35 segons el temps d'espera entre comboi i comboi a les principals línies de metro durant els caps de setmana. Això sí, es manté el metro nocturn les vigílies de diumenges i festius, un servei que s'havia posat en dubte i que finalment s'ha decidit no suprimir. Amb aquesta racionalització, TMB preveu estalviar 56 milions d'euros l'any que ve.

El grup municipal socialista a l'Ajuntament de Barcelona va acusar ahir CiU 'd'aprofitar la primera ocasió que ha tingut' per incrementar les tarifes del transport 'com mai' s'havia fet. Tot i això, en el consell d'administració de l'ATM hi ha representació dels socialistes i el recentment escollit número tres del PSC, Antoni Balmón, n'és vocal.

Assumpta Escarp, portaveu del grup municipal socialista, va afirmar que 'amb Trias, de res serveix invertir més diners en el transport públic perquè són menys els rendiments, els serveis que s'aconsegueixen'. Sobre les modificacions tarifàries, Escarp va denunciar que 'ens destaquen les reduccions, però no diuen què signifiquen realment aquests descensos, la T-Jove s'abarateix, però el 2010 només va representar el 0,97% del conjunt'.

Escarp va emplaçar l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, a donar explicacions als regidors de per què va dir en un ple que els preus només s'incrementarien 'al voltant' de l'IPC 'i no ha fet res perquè sigui així'.