Público
Público

L'aeroportdel Prat marca un nou rècord de passatgers

La consolidació de Ryanair, entre altres factors, permet superar els 33 milions de viatgers durant el 2011 

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

El Prat tanca el 2011 amb xifres de rècord: quan falten de pocs dies per acabar l'any, es podria arribar als 34 milions de passatgers i superar els 32,8 aconseguits el 2007, el màxim històric anual fins ara. L'arribada de Ryanair fa poc més d'un any i l'ampliació de freqüències i destinacions intercontinentals són la causa d'un creixement impulsat per l'entrada en funcionament de la T-1 des del 2009.

El director de l'aeroport, Fernando Echegaray, considera aquest últim factor com un dels més importants per assolir el rècord de passatgers. 'És degut a una gran inversió que s'ha fet en la nova terminal de l'aeroport i les infraestructures que permeten incrementar la capacitat de l'aeroport i la capacitat de poder atendre la demanda de les companyies aèries', apunta Echegaray.

El 2012 es preveu un any

Des de la inauguració de la T-1, el juny del 2009, l'aeroport ha crescut, però l'antiga terminal també ha jugat un paper fonamental per superar els 33 milions de passatgers, una fita que es va aconseguir el passat 15 de desembre. Ryanair s'ha fet forta a la T-2 i, lluny de la lluentor de la nova terminal, ha transportat 3,13 milions de viatgers entre gener i novembre d'aquest any i s'ha convertit en molt poc temps en la tercera companyia aèria en volum de passatgers.

El buidatge que han patit els aeroports de Girona i Reus ha estat proporcionalment invers a l'evolució positiva de Ryanair a l'aeroport de Barcelona-el Prat. Gairebé un de cada deu viatgers que han passat pel Prat s'han pujat als avions del controvertit Michael O'Leary, pare de Ryanair.

A més de la companyia irlandesa, les altres línies low cost tenen un pes important en la llista de les que més passatgers han transportat aquest any. De fet, Vueling continua sent el principal operador a l'aeroport, amb més de set milions de passatgers fins al novembre, als quals cal sumar els 2,6 milions d'Easyjet, en quarta posició. En una llista encapçalada per les operadores de baix cost, Spanair és la segona companyia que més viatgers transporta, amb quatre milions, i és l'única aerolínia convencional que es troba entre les quatre primeres.

La T-1 no ha tocat sostre perquè pot acollir 55 milions d'usuaris anuals

La xifra rècord de passatgers també s'ha aconseguit gràcies a l'augment de destinacions intercontinentals. Aquest tipus de vols han crescut a un ritme del 20% durant aquest any. Les destinacions més demandades han estat Buenos Aires, amb Aerolíneas Argentinas, i São Paulo, un vol que es pot fer tant amb Singapore Airlines com amb Iberia des de la temporada d'estiu d'enguany.

Són només dues de les 31 destinacions intercontinentals possibles des de Barcelona, entre les quals també destaquen els Estats Units i Rússia. En alguns casos, aquest any s'han inaugurat rutes i en altres ja s'ha donat el pas següent: ampliar freqüències per satisfer la demanda creixent.

El milió d'usuaris es va batre el 1963 i, fins ara, el rècord era del 2007

Des de fa mesos ja s'apuntava que aquest any podia ser important per l'aeroport. Al mes d'agost l'aeroport va batre un altre rècord, el del nombre més alt de passatgers en un mes, amb 3.623.889. El director de l'aeroport destaca que 'el creixement ha estat molt important, especialment els primers mesos'. A l'abril va créixer un 29,3% respecte a l'any anterior i els sis primers mesos de l'any han estat amb increments per sobre del 20%.

'Els mesos d'hivern són una mica més fluixos, però en qualsevol cas estem creixent', valora Fernando Echegaray. L'aeroport creix de mitjana a un ritme del 17,8% respecte a l'exercici anterior. També ha estat determinant haver passat un any sense problemes: ni els controladors aeris ni cap núvol de cendra han col·lapsat el trànsit aeri i l'aeroport ha operat amb normalitat tots els dies. Fins i tot la vaga dels pilots d'Iberia, el 18 de desembre, va passar pràcticament desapercebuda i va afectar a molts pocs viatgers.

'Estem creixent', afirma Fernando Echegaray, director de l'aeroport

Fernando Echegaray considera que els resultats d'enguany seran 'difícils de mantenir el 2012' i preveu un any vinent 'una mica més moderat'. Tot i això, el director de l'aeroport es mostra confiat en uns bons números el 2012, ja que 'l'aeroport compta amb una infraestructura molt ben preparada i ha incrementat la capacitat del camp de vol'. Mantenir-se en uns números similars als aconseguits aquest any dependrà també de les companyies aèries, que de moment mantenen la seva aposta en l'aeroport del Prat de cara a l'any vinent. Superar els 33 milions de passatgers permet inscriure el 2011 en el registre d'anys importants per a l'aeroport de Barcelona-el Prat.

El 1963 va ser quan es va aconseguir superar per primera vegada el milió de passatgers i en menys de 15 anys es va quintuplicar aquesta xifra, que va arribar a superar els cinc milions el 1977. L'any dels Jocs Olímpics de Barcelona, el 1992, va suposar la superació del llindar dels deu milions de passatger a l'any. Amb l'arribada del nou segle, el trànsit de passatgers va continuar creixent: van ser 21 milions el 2001 i cinc anys després es van superar els 30.

El 2007 va marcar el pic més alt fins ara, amb 32,8 milions, i va comportar un descens posterior generalitzat pel context de crisi que va tocar fons el 2009, amb 27,3 milions de passatgers. Aquell mateix any el nombre d'usuaris va repuntar, pocs mesos després de la inauguració de la nova terminal, i a partir d'aquell moment va començar de nou el creixement. El 2011 ha estat l'any del rècord, però no és el sostre: la T-1 té capacitat per acollir 55 milions de passatgers anuals.