Este artículo se publicó hace 13 años.
L'AVE Tarragona-València, una de les primeres obres
José Blanco va maximitzar ahir la seva visita a Barcelona. La gent esperava conèixer quines concrecions aportava el Govern a les exigències demandades en els últims anys, encapçalades pel lobby Ferrmed, i el ministre es va treure un as de la màniga. Va ser quan va anunciar que el seu gabinet ha iniciat els treballs per poder licitar un nou tram d'AVE, el que unirà València, Castelló i Tarragona.
L'anunci té diversos punts des dels quals llegir-lo. La unió amb alta velocitat de les capitals valenciana i catalana. O, més enllà, la connexió de València fins a la frontera francesa quan l'obra estigui acabada i els trens en marxa. Només aquest traçat suposarà una inversió de 5.200 milions d'euros, que l'Estat intentarà desembutxacar amb la col·laboració de l'empresa privada, que participarà en règim de concessió per pal·liar els problemes de finançament de les administracions públiques.
Blanco anuncia la licitació del tram València-Castelló-Tarragona
Aquest és un dels trams bàsics per augmentar el transport de viatgers en el corredor ferroviari. La reeixida connexió de l'Euromed, que actualment enllaça Barcelona amb Alacant, ha deixat clar que hi ha demanda suficient per posar en marxa serveis d'alta velocitat. Un cop aclarit que també hi haurà línia d'AVE entre Tarragona i Castelló (una de les principals mancances dels projectes anteriors), el calendari diu que l'alta velocitat arribarà a Alacant el 2012 i dos anys més tard a Múrcia.
Les obres que va anunciar ahir José Blanco seran un pas més en la descongestió ferroviària que pateix la zona de Tarragona, durant lustres abandonada a una via única que han hagut de compartir trens regionals, de velocitat alta i de mercaderies. El 2013 està previst que s'hagin acabat les obres de duplicació entre Vandellòs i Tarragona, zona on l'existència d'una única via provocava colls d'ampolla.
Catalunya és la comunitat de les quatre per les quals passa el corredor ferroviari en què les obres estan més avançades, a causa de la velocitat que s'ha imprès per poder complir el termini del 2012 perquè els trens d'alta velocitat arribessin des de Barcelona fins a la frontera francesa. A més, això ha estat possible perquè s'ha construït un tercer rail en diferents trams, com ara es farà en altres de ja existents.
La decisió esmena una de les principals mancances dels projectes anteriors
A part de les actuacions esmentades, Foment considera com una de les actuacions principals les obres que falten per fer que l'AVE arribi a la frontera francesa el 2012. Aquestes serien bàsicament les construccions dels túnels a Barcelona i a Girona, a més de l'habilitació d'un tercer carril perquè la connexió transfronterera per Portbou es pugui fer per ample internacional.
La infraestructura descongestionarà la zona ferroviària de Tarragona
Comentarios de nuestros suscriptores/as
¿Quieres comentar?Para ver los comentarios de nuestros suscriptores y suscriptoras, primero tienes que iniciar sesión o registrarte.