Este artículo se publicó hace 13 años.
L'eix diagonal, a punt per a les inauguracions
La via avança terminis i estarà totalment llesta a l'estiu del 2012
Les obres de l'eix diagonal van llançades. Quan la crisi ha deixat bona part dels grans projectes afectats amb retards per la manca de recursos públics, la nova autovia que unirà Vilanova i la Geltrú i Manresa podrà ser inaugurada a l'agost de l'any que ve.
Serà un fet excepcional. Poques vegades una gran obra pública no tan sols s'acaba a temps d'acord amb l'inici dels treballs, sinó que ho fa fins i tot abans. Aquest serà el cas: uns mesos de victòria respecte al calendari d'un projecte que preveu la construcció de 35 quilòmetres de nova carretera tot i que el projecte afecta 67 quilòmetres, 16 ponts i 10 túnels, dels quals tres són de doble boca. Potser ha influït en aquest resultat l'interès de les concessionàries per poder rendibilitzar l'obra, ja que com a bon peatge a l'ombra en què la construcció i la posterior explotació s'encarreguen al mateix operador començaran a cobrar tan bon punt comenci a funcionar.
El nou enllaç accelera la comunicació entre Vilanova i la Geltrú i Manresa
La nova infraestructura serà un pas endavant per a les quatre comarques que travessa i un important punt d'interconnexió entre les diferents vies que travessarà: la C-31, la C-32, la N-340, l'AP-7, l'A-2 i l'eix transversal. "Es podrà anar des de l'eix transversal fins a Vilanova i la Geltrú sense passar per cap semàfor", il·lustra el director general de Carreteres de la Generalitat, Jordi Follia, que destaca que se'n veuran afavorits uns municipis amb molt moviment de població i un cert pes industrial. Els 67 quilòmetres de l'eix diagonal seran tot un avenç respecte dels actuals cent quilòmetres del trajecte més ràpid i còmode per anar de la capital del Garraf a la del Bages, tot i que suposa arribar fins a tocar de Barcelona per començar a pujar cap al nord. És però la fórmula més adequada per obviar carreteres saturades i desenes de revolts.
El Departament de Territori considera que la nova via suposarà un important incentiu per a l'impuls del trànsit a la zona. Per exemple, actualment circulen entre Igualada i Manresa 1.500 vehicles. Els càlculs del projecte situen la intensitat mitjana diària (IMD) una vegada acabada l'obra entre 7.000 i 8.000. "La falta d'infraestructura impedia el trànsit", subratlla Follia.
Però el tram que en sortirà més beneficiat serà el que hi ha entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès. Per aquesta zona està previst que passin entre 20.000 i 25.000 vehicles: els que circulen cada dia entre les dues capitals, els que van a buscar la C-32 o fins i tot els que busquen sortida a l'AP7.
El projecte permetrà fer tres talls de cinta en els pròxims quinze mesos
És per això que aquest tram els 13 quilòmetres d'obra més complexos de tot el projecte consumeix el 60% dels 359,7 milions d'euros previstos per a tota l'obra. Els esforços tècnics més grans es concentren en aquest tros de carretera, en un radi de mig quilòmetre que comença on hi ha el túnel més llarg projectat a l'eix diagonal: el del Montgròs, dues boques de 1.600 metres cadascuna que reduiran de molt el temps que cal per fer camí entre Vilanova i Canyelles. La perforació completa es va assolir a l'octubre i d'aquesta manera es va poder salvar el pas de la via per la zona protegida del Parc Natural del Garraf.
"El més complicat ha estat minimitzar les afectacions al trànsit", assenyalen fonts de l'obra, com també compatibilitzar voladures i el moviment diari d'un milió de metres cúbics de terra amb el trànsit habitual de cotxes i el de camions entrant i sortint de la carretera. "Ha estat bastant complex", assenyalen les mateixes fonts, que indiquen que si s'ha pogut complir amb els terminis ha estat perquè no han sorgit imprevistos i perquè el projecte constructiu estava ben fet. En tot cas, hi ha veïns d'alguns municipis que s'han queixat que les explosions per la nova carretera han causat esquerdes a casa seva. L'empresa Gisa, dependent de la Generalitat, està analitzant aquests desperfectes per comprovar si són conseqüència de les detonacions.
Aquest sector serà l'últim que s'obrirà al trànsit, l'estiu de l'any que ve. També ha estat el que s'ha iniciat més tard i el que ha acabat de permetre que es visualitzés que l'obra anava a tot ritme. Actualment es viu un dels moments més intensos de la construcció, tot i que no se superaran les xifres de l'estiu passat, quan l'obra ocupava un miler de persones a la vegada i la factura mensual dels treballs podia arribar als 30 milions d'euros. Ara hi treballa la meitat de gent i la facturació també s'ha dividit per dos.
Territori preveu que s'incentivarà el trànsit al Garraf, el Penedès i el Bages
Això vol dir que molts trams ja s'apropen a la inauguració. El mes d'agost vinent s'hauria d'inaugurar el tram que uneix la ronda sud d'Igualada i la connexió amb la C-37 a Castellolí, però és possible que el tall de cinta es faci efectiu finalment a principis d'estiu, segons les fonts de l'obra consultades. El que va de Puigdàlber a Igualada serà el tram següent. De fet, aquestes obres són menors, perquè el gruix ja fa anys que està construït. En aquest cas, només cal condicionar la via i fer alguns canvis en els sistemes de contenció, treballs que començaran d'aquí poques setmanes. I a final d'any s'estrenarà l'autovia entre Olèrdola i Puigdàlber. Llavors només quedarà el tram crític, l'arribada a la platja, saturada tots els caps de setmana de l'estiu. Aquest estiu, potser menys.
Comentarios de nuestros suscriptores/as
¿Quieres comentar?Para ver los comentarios de nuestros suscriptores y suscriptoras, primero tienes que iniciar sesión o registrarte.