Público
Público

L'entesa entre CiU i PP marca el pasa Barcelona

El transport privat tindrà bonificacions l'any vinent, mentre que es dispara el cost del Bicing

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

És un canvi suau que poc a poc va agafant forma. El nou model de ciutat que impulsa l'Ajuntament de Barcelona es va aclarint a mesura que passen els dies i que s'acorden els projectes. La parella de ball de l'actual equip de Govern és el PP liderat per Alberto Fernández Díaz i les dues formacions ja han donat mostres de la seva capacitat per entendre's. Primer van ser les ordenances fiscals (que fixen els impostos i les taxes municipals) i avui, en comissió de Govern, serà el torn dels pressupostos. El dubte és si després de les vacances de Nadal hi haurà una tercera part en aquesta entrega i el PP entrarà definitivament en el Govern municipal.

Mentre no es desvela aquesta incògnita, els dos partits conservadors ja han començat a dibuixar la Barcelona del futur. Entre els principals canvis destaca una menor pressió fiscal sobre els ciutadans, que comportarà menys ingressos a la caixa municipal. L'IBI, que és l'impost més important que cobra un ajuntament, no augmentarà l'any vinent. Aquesta és una de les condicions que el PP va imposar al Govern de CiU, que volia apujar l'IBI un 3%, com l'IPC. L'altre gran canvi important de la nova Barcelona està relacionat amb l'espai públic. Els impostos i les taxes referents al transport privat baixen o es mantenen, mentre que el preu del transport públic i el Bicing pugen per sobre de l'IPC. L'exemple del Bicing és el més aclaridor dels canvis a la plaça de Sant Jaume. Aquesta xarxa de bicicletes pública va néixer paral·lelament a la creació de l'àrea verda, que de la nit al dia obligava els ciutadans a pagar per estacionar el cotxe al carrer. Amb els diners recaptats s'oferia un servei de bicicletes. És a dir, es penalitzava el vehicle privat per afavorir el transport sostenible.

Les dues formacions ja han pactat ordenances i pressupostos

CiU i PP, en canvi, han reduït l'impost de vehicles, han congelat el preu de les zones blaves C i D i no cobraran ni un cèntim d'àrea verda als barcelonins que no tinguin multes. En canvi, el preu del Bicing pujarà un 25%. Si fins ara es pagaven 35 euros a l'any, a partir de l'1 de gener caldrà pagar 44 euros. La tinent d'alcalde d'Economia, Sònia Recasens, va explicar ahir que, d'aquest increment, cinc euros seran per reduir el cost del servei i els altres quatre per contractar una assegurança. Recasens va explicar que els usuaris del Bicing només cobreixen el 20% del servei amb el que paguen al cap de l'any, mentre que el bitllet per viatjar en qualsevol transport públic cobreix el 40% del servei. 'La factura del Bicing és insostenible va advertir Recasens i cal anar-se acostant que es cobreixi el 40% del cost'. La tinent d'alcalde va recordar que el cost del Bicing per a l'Ajuntament era inicialment de 15 milions d'euros a l'any i que s'ha aconseguit reduir fins a 13,5 milions. El nou increment (l'any passat ja va pujar cinc euros) reduirà la factura als 13 milions.

Per acabar de reduir el cost, el Govern està ultimant els canvis legals pertinents per poder incloure publicitat al parafang de les bicicletes. L'increment del preu del transport públic encara s'ha de decidir, però es preveu que serà per sobre de l'IPC, almenys en el cas de la T-10, la targeta més usada pels viatgers.

Sense gimnàs per als aturats

El nou govern rebaixa la recaptació i puja el preu del transport

En el seu objectiu de reduir la despesa, el nou Ajuntament va anunciar ahir que els equipaments esportius ja no seran gratuïts per als aturats, tal com passava fins ara. A partir de gener, hauran de pagar un 50% del cost (que són uns 20 euros). Recasens va justificar la mesura per la despesa que suposa: 3,6 milions d'euros a l'any. Quan es va aprovar aquesta bonificació tenia una despesa d'un milió d'euros, però cada cop hi ha més aturats i el cost s'ha disparat. De fet, els aturats que gaudien fins ara d'aquest servei han passat de 5.900 a gairebé 12.000 en només un any.

Recasens també va informar que s'ha eximit de pagar la recollida de residus comercials als autònoms que treballen des de casa sempre que tinguin una superfície d'activitat inferior als 25 metres quadrats i no tinguin persones contractades. Fins ara pagaven 79 euros a l'any.

Avui, en la comissió d'Economia, Empresa i Ocupació, s'aprovaran inicialment els pressupostos que es debatran al darrer ple de l'any. Pel 2012, a més dels nous pressupostos i les noves ordenances, quedarà per veure si l'alcalde Xavier Trias tanca un acord de govern amb el PP. A la balança de l'alcalde hi ha un gran punt a favor, que és superar per fi la minoria política en què es troba. El punt en contra és que pactar amb Fernández Díaz l'allunyarà de les posicions socialdemòcrates i catalanistes que defensa.