Este artículo se publicó hace 13 años.
Les entitats alerten dels riscos d'afavorir el cotxe a Barcelona
L'Ajuntament rebaixa els impostos als vehicles privats en contrast amb la forta pujada del transport públic
L'ús del transport públic ha batut tots els rècords durant el 2011, en registrar un total de 947 milions de validacions a Barcelona, segons les previsions de què disposa l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Aquesta xifra supera la del 2008, fins ara l'any estrella per al transport públic, però les entitats en defensa d'aquest transport temen que s'hagi tocat sostre i que les noves polítiques municipals inverteixin la tendència.
La xifra s'entén com una bona notícia, ja que l'augment del transport públic implica una reducció del transport privat, que és el principal culpable de la congestió del trànsit a la ciutat, i permet reduir la contaminació i els seus més que contrastats efectes nocius per a la salut de les persones.
La nova política tarifària pot capgirar l'èxit del bus i el metro
Tot sembla indicar que aquest augment del transport públic es deu, en bona part, a la crisi econòmica, que ha provocat que moltes famílies s'oblidin del cotxe i optin per l'autobús o el metro. De mitjana, un cotxe representa una despesa anual d'entre 4.500 i 6.000 euros, mentre que el transport públic pot costar com a màxim uns 1.000 euros a l'any.
Un punt d'inflexióLa pregunta que es fan ara les entitats veïnals i les que defensen l'ús del transport públic és si aquests 947 milions de validacions del 2011 marquen un punt d'inflexió i si a partir d'ara la balança començarà a inclinar-se en favor del vehicle privat. El principal indici que, segons les entitats, apunta cap a aquest canvi de tendència és la nova filosofia de les ordenances fiscals que acaba d'aprovar l'Ajuntament de Barcelona. El text dispara els preus del transport públic i també del Bicing i, per contra, congela o rebaixa els impostos i taxes relacionats amb el transport privat. Sense anar més lluny, a partir de l'1 de gener, l'àrea verda és gratuïta per als ciutadans que no hagin estat multats en l'últim any, una de les promeses de l'alcalde Xavier Trias en campanya electoral.
L'àrea verda serà gratuïta per als residents que no hagin estat multats
La tinent d'alcalde d'Economia, Sònia Recasens, va explicar ahir que l'Ajuntament deixarà d'ingressar entre 400.000 i 700.000 euros amb aquesta modificació, ja que se'n podran beneficiar uns 220.000 usuaris de l'àrea verda. Recasens va explicar ahir que econòmicament "és assumible" i va dir que no es pot relacionar la reducció del preu amb l'augment sense precedents del cost del transport públic perquè "són dues coses diferents". Però Ricard Riol, portaveu de l'entitat Promoció del Transport Públic (PTP) sí que ho va fer: "Aquesta política tarifària vulnera el principi de la mobilitat sostenible", va assegurar Riol, que ho va argumentar: "No és ser d'esquerres o de dretes, és un principi que s'ensenya a les universitats. Si incentives el transport privat, perjudiques el transport públic i també el privat", ja que augmenta la congestió. Riol va destacar que "l'àrea verda era en benefici de tots" i que des del sector de mobilitat de l'Ajuntament "ho saben molt bé".
A més de la gratuïtat de l'àrea verda, les ordenances fiscals han congelat el preu de les zones C i D de l'àrea blava i han reduït l'impost de matriculació i la taxa de la grua. Recasens va pronosticar ahir que aquestes mesures "no incentivaran l'ús del transport privat". Però tampoc en aquest punt Riol coincideix amb Recasens: "Els usuaris escullen el transport en funció del temps que triguen i del preu, res més", va dir, i va afegir que la nova filosofia "no afavorirà l'ús del vehicle privat". El portaveu de l'entitat va concloure: "Queda clara quina és la nova política de mobilitat de l'Ajuntament".
Els vianants, a l'esperaLes entitats de vianants també es queixen del canvi de prioritats
La nova manera de tarifar la mobilitat també preocupa l'Associació pels Drets dels Vianants. El seu històric portaveu, Ole Thorson, va explicar a Públic que la gratuïtat de l'àrea verda "no afavoreix el vianant" ja que hi haurà més competència per estacionar al carrer i això "farà més difícil aconseguir que s'ampliïn les voreres", un dels objectius de l'entitat. A principi de l'any vinent, l'Associació pels Drets dels Vianants es reunirà amb l'Ajuntament i plantejarà les seves demandes. A més de l'ampliació de les voreres hi ha la de millorar les cruïlles on els vianants tenen el semàfor en verd i els vehicles que s'incorporen d'un altre carrer tenen el semàfor intermitent.
La Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona també ha protestat per les noves tarifes, especialment pel fort augment del preu del transport públic. En una nota recent es va posicionar "totalment en contra d'aquesta pujada abusiva de tarifes".
La preocupació de les entitats coincideix amb la dels partits polítics que havien governat Barcelona abans de Xavier Trias, i durant el darrer ple municipal es va produir un llarg debat sobre el model de ciutat i l'aposta pel transport públic o el privat. Trias es va comprometre a destinar un ple només a discutir sobre el nou model de ciutat.
Un estudi avisa que la contaminació dels cotxes és la més nociva
La reflexió sobre el tipus de transport que cal incentivar a la ciutat arriba poc després que un estudi del Centre de Recerca i Epidemiologia Ambiental (Creal) advertís que, a Barcelona, els vehicles són els principals culpables de les emissions del tipus de contaminació més nociu per a la salut.
Comentarios de nuestros suscriptores/as
¿Quieres comentar?Para ver los comentarios de nuestros suscriptores y suscriptoras, primero tienes que iniciar sesión o registrarte.