Público
Público

Un nou accident ferroviari encén l'alarma a Rodalies

El xoc d'un tren contra el topall d'una via a Mataró causa una desena de ferits i indigna la Generalitat

MARC USTRELL

El tercer accident a Rodalies en menys d'un mes ha posat de manifest les deficiències d'aquesta xarxa ferroviària. El descarrilament d'un tren ahir a Mataró ha accentuat les mancances de la infraestructura i ha provocat que la Generalitat convoqui dimarts vinent una reunió urgent amb amb la ministra de Foment, Ana Pastor, per avaluar l'estat de la xarxa de Rodalies i decidir les mesures més adients per garantir la seguretat dels usuaris.

L'incident d'ahir arriba després dels sinistres recents a les estacions del Clot i de França de Barcelona, en els quals també es van veure implicats trens de Rodalies. L'accident de Mataró es va produir pocs minuts després de dos quarts de deu del matí, quan un comboi amb mig centenar de passatgers es va encastar contra el topall de la via 4 de l'estació de la capital del Maresme mentre realitzava la maniobra d'estacionament.

El Govern convoca una reunió urgent amb Foment per avaluar la xarxa

L'impacte va provocar el descarrilament del tren i va causar ferides lleus a una desena de persones, que van ser traslladades als hospitals de Can Ruti de Badalona i de Mataró. El conductor, amb deu anys d'experiència com a maquinista, va quedar atrapat a la cabina i els bombers van necessitar 40 minuts per treure'l de la ferralla. Tot i que el primer pronòstic va ser greu, ja s'ha descartat qualsevol tipus de lesió interna i la seva evolució és favorable.

Per la tarda, sis dels deu ferits en l'accident ja havien estat donats d'alta i quatre persones més, incloent-hi el conductor del tren, seguien sota reconeixement hospitalari a causa de les lesions que els va causar el xoc.

Segons va informar Renfe, el tren anava a més velocitat de l'adequada quan va entrar a l'estació, tot i que no va precisar si el xoc va ser conseqüència d'un error mecànic o un descuit del conductor. El director de Rodalies a Barcelona, Miguel Ángel Remacha, va explicar que el registre del tren donarà les claus de l'accident: 'Es grava la velocitat i el moment d'activació de tots elements, com el fre, i fins que no tinguem això no es podran establir totes les causes'.

Tot i l'aparatositat de l'accident, la circulació de trens no va tenir afectacions, segons va explicar Remacha. De fet, l'estació de Mataró té dues vies principals per on circula la línia 1 i l'incident es va produir en una de les tres que s'utilitzen com a ramals. Per aquest motiu, només es va haver de suprimir el trajecte Mataró-Molins de Rei que havia de fer el comboi accidentat.

Miguel Ángel Remacha va aprofitar la seva presència a la capital del Maresme per transmetre un missatge de tranquil·litat a la població i garantir als ciutadans que el sistema ferroviari és segur. El director de Rodalies a Barcelona va anunciar que Renfe havia obert un expedient informatiu per tal d'aclarir les causes de la incidència i va destacar que els tres accidents de les últimes setmanes han estat per causes diferents i tots ells s'estan estudiant.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, creu que la xarxa ferroviària catalana 'és segura, però pateix estrès' per la manca d'inversió de l'Estat en les infraestructures d'Adif. Recoder va aprofitar per demanar la modificació de la llei ferroviària espanyola perquè el Govern català (titular del servei de Rodalies) pugui triar l'operador de la xarxa.

Tot i això, el conseller creu que 'en molts casos, els problemes són més culpa d'Adif que de Renfe' i va relacionar la majoria d'incidències amb elements de la xarxa ferroviària i no amb els trens.

La ministra de Foment, que va assegurar estar al corrent de les reclamacions de la Generalitat, va explicar que ja s'ha iniciat una investigació sobre l'accident de Mataró i va anunciar 'noves fórmules de vinculació contractual més eficients' entre els titulars dels serveis ferroviaris i l'operador que els presta'.

El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va assegurar que en els propers dies s'avaluarà si són necessàries 'més precaucions en aquest servei, donar més instruccions als maquinistes o posar més senyalitzacions'. A més, Font va lamentar que l'Estat només hagi executat el 6% del Pla de Rodalies fins al 2015. 'Tenim una xarxa de Rodalies precària', va dir.

Per la seva banda, el Departament d'Interior va exigir ahir a Renfe i Adif una 'relació exhaustiva' dels últims accidents i incidents ferroviaris a la xarxa catalana, així com les mesures tècniques, humanes i de seguretat que les companyies han utilitzat o pensen implementar per reduir el risc que en el futur es repeteixin aquests incidents.

L'alcalde de Mataró, Joan Mora (CiU), va ser més contundent i es va mostrar indignat davant l'incident: 'No es poden tolerar unes infraestructures que produeixin ensurts d'aquesta magnitud', va criticar Mora.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias