Público
Público

El Prat supera la crisi ambun creixement sense límits

La consolidació de les low cost' i l'augment de vols intercontinentals comporten xifres rècord a l'aeroport

DAVID GUERRERO

L'aeroport de Barcelona-el Prat segueix creixent i de moment no toca sostre. Les 29 destinacions intercontinentals a les quals ja es pot volar des de la capital catalana i la consolidació de les companyies de baix cost, que han guanyat encara més pes des de l'arribada de Ryanair, suposen la consecució de xifres rècord mes rere mes. La prova són els més de 26 milions de passatgers que han passat per la infraestructura en el que va d'any, un 20,1% més que en el mateix període de l'any passat.

La temporada d'hivern, que comença el cap de setmana del 29 d'octubre, vol continuar apostant decididament per convertir l'aeroport del Prat en un hub amb cada cop més vols i destinacions. Les principals companyies que tenen base a Barcelona ja han revelat els seus plans per als propers mesos i totes ja actuen pensant en l'aeroport del Prat com un centre de connexions de vols domèstics amb internacionals. Ho demostra Spanair amb l'ajust horari que ha dut a terme en els vols domèstics per reduir el temps d'espera fins a una mitjana d'una hora i 20 minuts en els trànsits a rutes internacionals.

La revifada de Barcelona coincideix amb els descensos a Reus i a Girona

Des de Barcelona, els passatgers de Spanair poden connectar amb les principals rutes internacionals que ofereixen les companyies de Star Alliance, l'aliança a què pertany l'aerolínia. Els vols domèstics que arriben a Barcelona enllacen amb destinacions tan diverses com ara Tel-Aviv, Estocolm, Bamako i Munic. Precisament Alemanya es presenta com un dels mercats prioritaris de Spanair aquesta temporada és el país amb més destinacions internacionals de la companyia i se sumaran cinc freqüències setmanals a Berlín a causa de la creixent popularitat de la capital alemanya durant els últims mesos entre els turistes espanyols.

Els passatgers que utilitzen Barcelona-el Prat com un aeroport per connectar amb altres vols cada cop són més valorats per les companyies. Durant el primer semestre de l'any van suposar 1,16 milions de passatgers, un 7,6% més que l'any passat. Spanair va transportar 434.000 passatgers de connexió i Vueling, uns 250.000. Algunes companyies estrangeres també s'han adonat de les possibilitats que ofereix el Prat i no es volen quedar fora a l'hora de repartir el pastís. Un exemple és Turkish Airlines, que connecta Barcelona amb Turquia amb 18 vols a la setmana. La companyia turca vol anar més enllà i utilitzar l'aeroport català com a pont per arribar a l'Amèrica Llatina. De moment només arriba fins a São Paulo, però vol fer-ho també a Buenos Aires i en aquest cas aposta per fer-ho via Barcelona.

Vueling, per la seva banda, oferirà aquesta temporada d'hivern 370.000 seients nous, un 4% més que l'any passat. Es posaran en marxa cinc noves rutes des de l'aeroport del Prat: Nantes, Bordeus, Tolosa, Gènova i Zuric. A més, s'incrementaran freqüències a destinacions com ara Milà, Bilbao, Amsterdam i, sobretot, Moscou, amb un creixement del 117% aprofitant l'interès que està despertant la capital catalana entre els turistes russos.

Les terminals al Prat han atès un total de 26 milions de passatgers enguany

Les companyies de baix cost centren el seu negoci en els vols simples, de punt a punt, però Vueling cada cop busca atreure més els passatgers que demanen connexions amb els principals aeroports europeus. El seu president, Josep Piqué, defensa 'un sistema de connexions que permeti portar molts passatgers al Prat que després puguin agafar altres vols', però recorda les dificultats que hi ha per convertir l'aeroport en un hub.

Per això, des de Vueling no perden de vista que són una companyia de baix cost i que el seu principal rival és Ryanair, que el setembre passat va celebrar el seu primer aniversari al Prat. El conseller delegat de Vueling, Àlex Cruz, va deixar clar durant la presentació de la nova temporada que 'si volem un Prat fort hem de tenir una aerolínia forta que pugui competir d'una manera eficient amb l'operador d'ultrabaix cost irlandès'.

El turisme rus i els creueristes també incideixen en la recuperació del Prat

De fet, l'arribada de Ryanair és un dels factors que està ajudant a superar tots els rècords de passatgers. La companyia irlandesa ha tornat la vida a la T-2, que havia quedat completament oblidada i sense gairebé vols des de la inauguració de la flamant nova terminal T-1 fa poc més de dos anys.

La vida que s'ha insuflat a l'antiga terminal s'ha tret, al mateix temps, als aeroports catalans que fins ara acollien la companyia de l'excèntric Michael O'Leary. Mentre que Reus viu amb la incertesa de saber si els irlandesos compliran l'amenaça de deixar d'operar a partir d'aquest hivern, a Girona ja ha caigut un 36% el nombre de passatgers.

En canvi, a Barcelona ha estat un estiu de rècord: 3,6 milions de passatgers al juliol, 3,6 milions més a l'agost i 3,3 milions al setembre. L'augment de vols internacionals, especialment a l'Amèrica Llatina, també és responsable de l'augment. I el turisme també hi ha ajudat, amb més visitants russos i els creuers que tenen el port com a punt de sortida o arribada i que converteixen l'aeroport en una infraestructura complementària. Les xifres superen amb escreix les de l'època de bonança prèvia a l'actual crisi.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias