Público
Público

La repetició d'incidents causa alarma a la xarxa de Rodalies

Un xoc de dos trens en el túnel d'entrada de l'estació del Clot de Barcelona provoca 18 ferits de caràcter lleu

ROSA FERNÁNDEZ

El xoc entre un comboi de Rodalies i un tren hotel en el túnel d'accés de l'estació barcelonina del Clot-Aragó va causar ahir 18 ferits lleus i va fer desallotjar 70 viatgers del comboi afectat. La topada va provocar que el tren de curta distància sortís de la via. Amb aquest ja són cinc els descarrilaments en poc més d'un mes a la xarxa ferroviària de Rodalies. L'incident d'ahir, però, és el que ha registrat un nombre més alt de ferits.

Quan faltaven pocs minuts per les deu del matí, un tren de la línia R1 de Rodalies que havia sortit de Molins de Rei i es dirigia a Mataró va topar amb la part posterior d'un tren Talgo que estava aturat a l'estació del Clot i que no portava passatgers.

Després de l'accident, la conselleria de Territori i Sostenibilitat va demanar a Renfe que elabori un informe per aclarir les causes que van provocar la topada i determini si es tracta d'un error humà o d'un problema de manteniment de la infraestructura.

La col·lisió va provocar ferides lleus a 18 passatgers. Entre ells hi havia un nadó de 7 mesos i un altre de 18, que podrien haver resultat afectats per moviment cervical, segons va explicar la coordinadora del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) a Barcelona, Isabel Figueres.

A més, l'accident va obligar a reduir a tres trens per hora i sentit la circulació en la línia R1. Els canvis de ruta també van afectar la línia R2, que va estar una hora sense trens entre les estacions de Granollers i Castelldefels.

El director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, va explicar que "si ha estat un problema en la infraestructura, el responsable serà Adif, i si ha estat un error del maquinista, la responsabilitat serà de Renfe".

Encara es desconeix si la topada va ser fruit d'un error humà o d'algun tipus de problema amb el canvi d'agulles. El que sí que va quedar confirmat ahir mateix és que els frens d'emergència del tren de Rodalies no van funcionar; tampoc ho van fer els sistemes de seguretat.

Font es va mostrar preocupat pels continus incidents succeïts en el servei ferroviari: "Ens sorprenen tants descarrilaments i aquest darrer xoc és un nou incident que no ens agrada gens". A més, Font va assegurar que "la Generalitat no té coneixement de per què hi havia un tren Talgo parat a l'estació", quan, normalment, aquest tipus de combois de llarga distància no acostumen a fer parada en aquesta estació.

Per això el director general de Transport i Mobilitat va avançar que la Generalitat demanarà una auditoria de la xarxa ferroviària per "detectar punts foscos i si es poden resoldre".

Amb el d'ahir s'han produït cinc descarrilaments a la xarxa ferroviària catalana en poques setmanes. El primer incident va tenir lloc a Vacarisses el passat 16 de març, quan un tren va descarrilar a causa d'una roca caiguda a la via i va fer set ferits.

Només tres dies després, quatre vagons de dos pisos d'un tren de Rodalies de la línia R2 van sortir de la via a Sitges i van causar tres ferits. El dia 5 d'abril va tenir lloc el tercer incident: un tren de mercaderies va descarrilar a Rubí, però no hi va haver ferits, ja que el conductor va resultar il·lès. I el quart descarrilament va passar dissabte passat a Bellvitge. Llavors el darrer vagó d'un tren que cobria el trajecte de Lleida a Barcelona va sortir de la via.

A més, una avaria tècnica en un tren Euromed procedent d'Alacant i amb destinació a Barcelona va atrapar a l'altura d'Ulldecona més de 600 passatgers, molts dels quals tornaven de presenciar la final de la Copa del Rei de futbol a l'estadi de Mestalla.

El director de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, va negar que els accidents de les darreres setmanes es deguin a una falta d'inversió i va apuntar que es tracta d'una "acumulació d'incidents" originats per "causes molt diferents".

El conseller d'Interior, Felip Puig, va assegurar que "se n'estan investigant les causes i, una vegada més, Renfe haurà de donar una explicació". Puig va assegurar que les deficiències de les infraestructures es deuen a la precarietat dels pressupostos i va afegir que s'haurà de resoldre aquesta situació amb el Govern espanyol.

El candidat de la coalició Unitat per Barcelona, Jordi Portabella, va demanar a la Generalitat que rescindeixi el contracte amb Renfe perquè deixi d'operar a Cata­lunya, ja que la situació és "vergonyosa".