Público
Público

Reus no vol ser moneda de canvi amb Girona

Després de l'anunci de retirada de Ryanair

ESTHER CELMA

El Consorci per la Promoció de l'Aeroport de Reus té clares tres coses. Una, que en cap cas volen ser moneda de canvi perquè Ryanair continuï a l'aeroport de Vilobí d'Onyar (Girona). Dues, que serà complicat trobar un substitut del gegant irlandès dels vols barats. I tres, que tot seria més senzill si la gestió de l'aeroport no fos competència d'Aena, sinó de la Generalitat. Així es podrien fixar unes taxes més competitives que les de l'aeroport del Prat, on Ryanair ja opera des del mes de setembre passat.

De moment, el Consorci ha fixat una data per reivindicar el traspàs de l'aeroport i evitar situacions com l'actual. 'Els ajuntaments i les cambres de comerç han de tenir el seu paper', resumia Joaquim Nin, delegat de la Generalitat al Camp de Tarragona. La reunió serà el 13 de juliol al Palau Bofarull de Reus.

Els promotors se senten víctimes de la negociació de la low cost amb el Govern

En paral·lel, la Cambra de Comerç d'aquesta ciutat coordina un acte acadèmic, també marcadament reivindicatiu, per reclamar el traspàs. Només Espanya i Romania, a Europa, tenen centralitzats els aeroports. El Consorci, format per la Generalitat i diverses institucions i agents econòmics del Camp, volen 'que el Prat s'especialitzi en vols intercontinentals i Reus, en baix cost i xàrters', va reblar Nin.

El director general de Transports, Ricard Font, va reafirmar ahir en la reunió que la Generalitat ha congelat totes les negociacions fins que no hi hagi una seguretat jurídica que els convenis es compliran. A Reus, el conveni venç el 2013 però Ryanair va anunciar dimecres que vol marxar per 'incompliments' cosa que neguen amb rotunditat les institucions i a Girona, acaba enguany.

La companyia irlandesa demana a Girona 15 milions d'euros per aportar tres milions de passatgers l'any, el doble que l'oferta de la Generalitat. El Govern també posa damunt la taula millores com ara obrir un hotel o una escola de pilots a Girona per l'arrelament de la low cost.

El Consorci creu que s'arreglaria el conflicte si tingués el control la Generalitat

A Reus, en canvi, no han demanat més diners i el Govern fa extensiva la possibilitat de millores no monetàries com ara les de Girona. La voluntat és aconseguir aerolínies alternatives a Ryanair, però ja fa més d'un any que s'hi treballa sense resultats. Malgrat que tothom critica l'estil extravagant i agressiu de fer negocis, Ryanair és molt competitiva i 'és díficil que sigui substituïda per una altra', admet Font.

Mentre les instal·lacions aeroportuàries de Reus i Girona viuen moments delicats, ahir el ple del Congrés va aprovar una resolució per 'iniciar el procés de diàleg amb la Generalitat que pugui donar resposta a la demanda de gestió més autònoma i individualitzada dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell'.

Aquesta resolució és un primer pas cap al traspàs que ahir van aplaudir els diputats per Tarragona Jordi Jané (CiU) i Francesc Vallès (PSC). A tot això, l'aeroport de Reus ha hagut d'ampliar en mil places l'aparcament, ja que espera moure 35.000 passatgers fins diumenge mitjançant 186 vols.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias