Público
Público

El sabotatge dels piquets provoca el caos en la vaga dels Ferrocarrils

La supressió total del servei durant dues hores al matí causa la indignació de milers d'usuaris

X. SEGURA / M. SANROMÀ

Un caos de gairebé dues hores que comportarà sancions sobre alguns treballadors. Així va acabar ahir la jornada de vaga parcial convocada pels sindicats CCOO, UGT i CGT als Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) per protestar per la retallada del sou de la plantilla un 5%.

El sabotatge dels piquets informatius, que van arribar a trencar els sistemes d'arrancada de 15 combois i a pintar els parabrises dels conductors de vuit trens més per inutilitzar-los, van obligar a tancar durant quasi una hora i mitja tota la línia del Vallès al matí, que dóna servei també a la zona alta de Barcelona.

Grups de vaguistes van deixar inútils 23 combois de trens durant l'aturada

A part del trencament del material mòbil, els treballadors no van respectar els serveis mínims dictats pel Departament de Treball, i, al matí, el 50% del servei que s'havia de cobrir tampoc va poder ser possible a la línia del Llobregat-Anoia, que a penes va aconseguir el 40% de les circulacions previstes. No va faltar a qui van tornar al cap les imatges de la vaga de Metro de Madrid al mes de juny. A la tarda, però, la normalitat va tornar als FGC.

La ira dels treballadors que van provocar el caos entre poc abans de les set del matí i les nou horari de la primera de les tres parades convocades per a tota la jornada va tenir efectes en els impotents passatgers, que van haver de marxar indignats de les estacions per l'incompliment dels serveis mínims.

A aquelles hores, les andanes estaven plenes de gent, però els trens no passaven, perquè no n'hi havia suficients per donar servei. A l'estació de Sabadell, per exemple, els usuaris s'assabentaven de la situació a través dels altaveus de la parada, i coincidien a criticar l'acció dels piquets. Entre ells hi havia en Salvador, un usuari que va haver-se de gastar uns 200 euros en transports alternatius per arribar a la feina, i no amagava el seu enuig: 'Si aquesta gent hagués de pagar les persones afectades aquestes dues hores d'aturades dels trens s'ho pensaria a l'hora de fer-ho'.

Indignació entre els usuaris per l'incompliment dels serveis mínims

Després de la primera parada, la gent desconfiava que a la tarda entre les sis i les vuit es repetissin els problemes i la incertesa entre els usuaris es feia palesa. Per això, a les sis de la tarda, quan les portes d'accés de l'estació de Catalunya es van obrir, deixant el camí lliure als passatgers, més d'un mostrava els seus dubtes respecte a la conveniència de no pagar.

Ningú sabia qui les havia obert. Els passatgers de l'estació de plaça Catalunya es mostraven sorpresos i preguntaven cada dos per tres als treballadors de Transports Metropolitans de Barcelona 'avui no es paga?'. La resposta: 'Vostè mateix, ja veu que les portes estan obertes'.

Alguns desconeixien que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya mantenia una jornada de vaga, tot i que havien tingut temps d'assabentar-se dels conflictes a primera hora del matí. La majoria recelava del funcionament dels trens. Els serveis mínims, però, es van complir sense gaires problemes. En tot cas, uns minuts de retard, generalment no més de cinc, que ja van anar minvant fins a desaparèixer a partir de les set, quan també van començar a tancar-se les portes.

Els problemes del matí havien motivat l'empresa a ampliar els efectius de seguretat privada a la tarda, i això sí que indicava de seguida als passatgers que passava alguna cosa fora del normal. En començar la vaga a la tarda, a Plaça Catalunya, un cordó vigilava en la distància els membres del comitè d'empresa. Un cop aquests van pujar en un tren en direcció a Sabadell, la seguretat va anar minvant. Tot i això, una mitja dotzena de vigilants continuava a l'estació, quan, recordava un treballador dels FGC, l'habitual és que hi hagi només una parella passejant per tota l'estació. A Provença, un treballador explicava que una parella de guardes i un agent dels Mossos d'Esquadra de paisà pujaven a cada comboi. Des de CGT, Carrillo sentenciava que 'ens vénen a controlar a nosaltres, perquè quan fan falta, a les matinades dels caps de setmana, que està ple de gent que busca problemes, no els veus mai'.

En tot cas, a la tarda, la companyia va emetre un comunicat en què deia que tot i els problemes, 'no s'ha registrat cap incident remarcable i això ha permès garantir la mobilitat dels usuaris dins dels serveis mínims d'obligatori compliment'.

Al final, la jornada va produir que la companyia perdés 80.000 usuaris, el 30% dels viatgers d'un dia laborable normal. L'aturada va tenir conseqüències sobre el trànsit de Barcelona. A la Via Augusta, segons l'ajuntament, va augmentar un 10% el pas de cotxes a causa de la vaga.

Ferrocarrils ha començat a recollir tota la informació de què disposa per obrir expedients disciplinaris als treballadors que van malmetre els 23 trens. 'FGC prendrà ara les accions legals oportunes davant l'autoritat laboral pertinent i decidirà les accions disciplinàries internes necessàries per sancionar aquests actes', va anunciar en un comunicat l'operadora.

La reparació de tot plegat es valora en uns 15.000 euros, tot i que els danys generats en el servei són majors. Les conseqüències podrien ser l'acomiadament i fins i tot la denúncia. 'Incomplir la norma no surt gratis', va assegurar ahir un portaveu de l'operadora.

Al darrere pressionarà el Departament de Política Territorial. El seu titular, Joaquim Nadal, va reclamar ahir a l'empresa pública que sancioni els treballadors que no van respectar els serveis mínims. El mateix Nadal va recordar els fets a Metro de Madrid.

Lluís Carrillo, membre del comitè de vaga i representant de CGT Ferrocarrils, reconeixia que al matí la situació se'ls havia 'escapat de les mans'. Tots els sindicats, en tot cas, admetien que l'agressivitat de la primera aturada té l'origen en 'la frustració i el disgust' generat per la negociació per evitar la retallada salarial, una extensió de la decretada pel Govern per a tot el sector públic amb l'objectiu de reduir la despesa de la Generalitat.

'Ens han tractat com una pilota de ping-pong, entre el Departament de Política Territorial i el d'Economia', assegurava a aquest diari José Luis Moure, representant de CCOO, en referència que amb els representants de la primera conselleria esmentada semblava que hi havia acord per reduir la retallada i amb la segona conselleria es tirava enrere tota la negociació. Els sindicats que van convocar la vaga lamenten que Ferrocarrils de la Generalitat sigui l'única empresa pública de l'Estat en què s'abaixen els salaris dels treballadors. A Renfe no s'ha fet i a Metro de Madrid es va evitar fer-ho després de les protestes de l'estiu.

Els sindicats, ahir, esperaven poder tornar a seure en una taula per negociar amb la companyia, tot i que mantenen una altra aturada pel pròxim dia 21 d'aquest mes. Després, les organitzacions ja es prepararan per a la vaga general convocada pel 29 de setembre a tot Espanya.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias