Opinión

És possible un cop d'Estat a Espanya?

EuropaPress_2356440_fachada_congreso_diputados_plaza_cortes_madrid-1200x800

Por Vicenç Navarro

Publicidad
Click to enlarge
A fallback.
Publicidad
Publicidad
Publicidad
Publicidad

Una crisi econòmica i social molt accentuada (veure el meu recent llibre digital Pandemia, economía y Estado del Bienestar. Causas, consecuencias y alternativas posibles ante la pandemia de coronavirus).

La persistència d’una cultura heretada d’allò que a Espanya s’anomena franquisme, estesa en amplis sectors del país com a conseqüència de l’enorme domini que tenen les forces conservadores (fins i tot a les institucions, com l’Església als mitjans de reproducció de valors). 

Una formació política propera ideològicament i política al trumpisme dels EUA, Vox, la influència de la qual sobre els altres partits de dretes és molt gran, no només per les aliances polítiques necessàries perquè aquests governin, sinó també perquè  “odien” aquells que Vox odien: les noves esquerres. 

Un discurs d’odi i enorme hostilitat cap al govern de coalició d’esquerres (i, molt en especial, en contra dels membres d’Unidas Podemos), al qual acusen d’il·legítim i fins i tot criminal (amb l’agreujant que a Espanya hi ha sectors de l’aparell judicial que comparteixen la cultura de l’aparell del règim dictatorial anterior). Aquesta situació no s’ha donat als EUA, a on fins i tot el Tribunal Suprem (profundament conservador) s’ha oposat a l’intent de cop d’Estat. No estic segur que també fos així a Espanya.

Una cultura d’enorme agressivitat cap als nous moviments reformistes com ara Unidas Podemos, que són presentats com un element a exterminar, ja que són percebuts com un virus mortal que pot acabar amb el seu domini a la societat. Llegeixin, com a indicador d’aquest fet, les cartes dels militars retirats a on amenacen amb l’assassinat necessari de milions d’espanyols per salvar la pàtria un altra cop, i l’enorme passivitat per part dels aparells judicial i de seguretat de l’Estat, i el silenci del Cap de l’Estat.

Publicidad