Público
Público

Autoescoles i alumnat, aparcats

La vaga d’examinadors deixa milers d’alumnes sense poder fer la pràctica del carnet de conduir i aboca les autoescoles a una situació “límit”. Segons el col·lectiu, molts centres es podrien veure forçats a tancar si els examinadors compleixen l’amenaça de fer indefinida la vaga a partir del setembre

Protesta d'examinadors el passat 25 de juliol davant la Direcció General de Trànsit a Madrid. FOTO: EFE/Luca Piergiovanni

A les 8:30 del matí d’un dimecres de juliol, l’Andrea rep aquest missatge del seu professor d’autoescola: “Por falta de examinadores a causa de la huelga hoy no examinamos, lo siento”. Per segon dia consecutiu no es pot presentar a la prova pràctica del carnet de conduir. Hi ha vaga d’examinadors. I l’avisen quatre hores abans.

L’Andrea va fer el seu primer examen de cotxe el dia 21 de juny. Va suspendre i, al cap d’unes setmanes, volia tornar a intentar-ho, però hi havia vaga i no va poder ser. Aquella vegada va rebre l’avís encara amb menys temps d’antelació: “Quan ja estàvem de camí a l’examen, van enviar un missatge al meu professor dient que l’escola on vaig no podia presentar alumnes a la prova”, explica.

Com tants altres alumnes, l’Andrea no pot fer la prova a causa de la vaga d’examinadors de Trànsit a Catalunya, que van anunciar 20 dies d’aturades per reclamar la millora de les condicions laborals i salarials fins a finals de juliol. A partir del 4 de setembre, a més, el col·lectiu ha anunciat vaga indefinida i això suposaria, segons els responsables del sector, “una sentència de mort” per a les autoescoles.

Uns 30.000 alumnes afectats només a Barcelona

La situació d’espera s’està fent crònica. Un clar exemple és el de la Sara, que fa mig any que intenta treure’s el carnet. Al gener va demanar data d’examen i no la hi van donar fins al 23 d’abril. Va suspendre. Ho va tornar a intentar el 12 de maig, però va tornar a suspendre. A partir d’aquí, no li han tornat a donar data d’examen enlloc. 

Fins i tot va deixar l’autoescola on anava, a Badalona (Barcelonès), i va matricular-se a un centre de Mataró (Maresme). “Vaig pensar que canviant-me de zona tindria més possibilitats de fer l’examen”, relata. Però no ha estat així: al juliol no hi havia dates disponibles i a l’agost els examinadors fan vacances. Així que, fins al setembre, no tindrà noves oportunitats de fer la prova.

"Només espero que siguin comprensius i flexibles, perquè si no hauré de tornar a començar des del principi amb l'examen teòric"

Els casos de la Sara i l’Andrea són els que es donen en circumstàncies més o menys habituals, però hi ha altres alumnes que, per causes afegides a la vaga d’examinadors, fa molt més temps que esperen. La Mariona fa dos anys que va matricular-se a l’autoescola, però els horaris de la universitat i de la feina li ho posaven difícil per seguir amb les pràctiques, així que les va deixar per un temps. 

Però aquest juliol acaba el termini de dos anys per poder presentar-se a l’examen pràctic des que va fer el teòric, i per això, durant els últims mesos ha convertit el carnet “en una prioritat”. Tanmateix, tots els esforços fets no han servit de massa: el 24 de juliol tenia examen i l’hi van cancel·lar el mateix matí de la prova.

En el seu cas, la situació s’agreuja: no hi haurà nous exàmens fins al setembre, quan el termini de dos anys ja haurà caducat. “Encara que l’autoescola justifiqui que m’examino fora de termini a conseqüència de la vaga, els de la DGT sempre poden excusar-se al·legant que la vaga és dels examinadors i, per tant, ells no estan obligats a considerar el meu cas com una excepció”, es queixa. “Jo només espero que siguin comprensius i flexibles, perquè si no hauré de tornar a començar des del principi amb l’examen teòric. M’ha costat molt estalviar per pagar-me el carnet una vegada, no sé si podré aconseguir-ho dues”.

Segons dades de la Federació d’Autoescoles de Barcelona (FAB), uns 30.000 alumnes no han pogut examinar-se durant la vaga només a la ciutat de Barcelona i a l’Àrea Metropolitana. La presidenta de la FAB, Maria Olivera, calcula que a tot Catalunya es podria parlar d’uns 40.000 afectats.

Les autoescoles, al límit

Entre els alumnes i els examinadors hi ha un tercer actor afectat per la situació: les autoescoles. “No sabem quin dia examinarem, quants alumnes podrem examinar o si ens afectarà la vaga o no… I, amb aquest panorama, la gent no fa pràctiques”, explica l’Antonio, professor des de fa 26 anys en una autoescola a la Garriga (Vallès Oriental). “Evidentment, jo sóc el primer que dic als meus alumnes: “No facis pràctiques de manera continuada perquè no sé quan et podré presentar a examen””.

L’Antonio estima que, durant el mes de juny, a l’autoescola on treballa hi ha hagut un 25% menys de feina de l’habitual. Recorda que la majoria de professors cobren per les hores que treballen, de manera que, com menys pràctiques poden fer, menys diners reben.

"Hi ha moltes persones en llista d’espera i reprendre el ritme d’exàmens habituals costarà un temps"

“Suposant que acabin arreglant el problema i al setembre es tornés a la normalitat, la normalitat no serà fins al cap d’uns quants mesos”, avisa l’Antonio. En efecte, hi ha moltes persones en llista d’espera i, per tant, reprendre el ritme d’exàmens habituals costarà un temps. “A més, com que es van fent exàmens de teòrica amb més o menys normalitat, es va acumulant més gent que encara no ha fet pràctiques però que té la teòrica aprovada i està boja per començar-les”. Llavors --alerta l’Antonio-- podria donar-se el cas que les autoescoles es trobin amb més feina de la que realment poden assumir.

Si no s’arriba a cap acord, els examinadors podrien convertir la vaga en indefinida a partir del setembre. “Hi ha gent que ha aguantat fins ara però si al setembre continua la vaga, potser no aguantaran”, alerta Olivera. La presidenta de la FAB explica que, si la situació no se soluciona, moltes empreses es veuran obligades a tancar o, si més no, a presentar expedients de regulació temporal d’ocupació.

A Catalunya hi ha 934 autoescoles i hi treballen unes 17.000 persones. Olivera recorda que moltes són negocis familiars i que molts treballadors són autònoms, fets que “agreugen encara més la situació”.

Un problema “estructural”

“Les autoescoles estem vives”. “Les autoescoles diem prou”. “No és una crisi, és el sistema”. Aquests eren alguns dels lemes de les pancartes que els representants de les autoescoles van mostrar davant del Congrés dels Diputats de Madrid. S’hi van manifestar el 24 de juliol per reclamar “una solució immediata” a la falta d’examinadors a Catalunya.

Al manifest que la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC) va presentar a la presidenta del Congrés, Ana Pastor, el col·lectiu denuncia la situació de “precarietat laboral” de les autoescoles que fa “insostenible” la seva feina. Els treballadors també exigeixen “solucions immediates” per acabar el conflicte, així com uns serveis mínims d’exàmens, un calendari per a la incorporació de nous examinadors i “la màxima celeritat i eficiència” per crear noves places. A més, denuncien el “greuge comparatiu” en nombre d’examinadors entre Catalunya i la resta de l’Estat: “Exigim que no hi hagi diferències de servei perquè no hi ha ciutadans de primera i de segona”, subratlla la FAC.

Trànsit dona a cada professor dos exàmens al mes i, com a molt, tres alumnes per professor, és a dir, un total de sis al mes

Xavi Vallejo, membre del moviment ‘Les autoescoles diuen prou’, considera que, més enllà de la vaga d’examinadors, el problema és “estructural”. Des de l'any 2011, les vacants per jubilacions del cos dels examinadors no es cobreixen. A més, a partir del 2013 la DGT va reduir de 16 a 13 el nombre de proves al dia per examinador. A partir d’aquest moment, les cues per treure’s el carnet han anat en augment.

Tant el Xavi com l’Antonio, tots dos professors d’autoescola, constaten que el nombre de proves per examinador ara és encara menor: Trànsit dona a cada professor dos exàmens al mes i, com a molt, tres alumnes per professor, és a dir, un total de sis al mes. A Castelló, en canvi, tot i ser una zona amb molta menys demanda que Barcelona, hi ha força més proves: cada setmana un professor pot examinar uns cinc alumnes, és a dir, 20 al mes.

El sector afirma que el decret llei per a la contractació pública que va aprovar el govern de l’Estat el 7 de juliol “no suposarà tampoc cap millora”. De les 505 places anunciades per a la DGT, 435 són per cobrir promocions internes i 70 són places de lliure accés. Una xifra que consideren “insuficient” per superar la crisi i la falta d’efectius.

La privatització, una possible solució?

‘Les autoescoles diuen prou’ qualifica la vaga de “desproporcionada”: “No és proporcional la reivindicació que fan amb el mal que causa”, sentencia Vallejo. I afegeix: “Els examinadors són funcionaris públics; per tant, en el fons, és la pròpia Administració qui fa la vaga... No deixa de ser curiós, oi?”

En opinió de Vallejo, la vaga és “un teatre que està organitzat”. Argumenta que, en el fons del conflicte, hi ha interessos perquè el sistema d’examinació s’acabi privatitzant. “Aquest caos absolut l’únic que fa és justificar que vingui algú amb una vareta màgica i digui que la privatització és la solució”.

Ara bé, Vallejo veu amb recel aquesta mesura perquè, segons diu, l’experiència de privatitzar serveis “no és massa bona”. Posa com a exemple l’adjudicació en exclusiva al RACC dels exàmens per a la recuperació dels punts del carnet, una adjudicació que es va fer, diu, “de forma poc ortodoxa”.

Sigui quin sigui el futur del sector, la incertesa ofega el present d’alumnes i professors. Els primers, perquè no saben quan es podran tornar a examinar; els segons, perquè desconeixen si el seu negoci podrà continuar. I, mentrestant, la DGT segueix sense donar una solució efectiva al conflicte.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?