Público
Público

Barcelona en Comú escalfa motors per a les municipals amb una nova iniciativa: la campanya porta a porta

Tot i encara quedar set mesos per a les eleccions, la campanya electoral per a les municipals del pròxim 26 de maig del 2019 ja comença a arrencar a Barcelona i l'equip d'Ada Colau fa setmanes que busca les maneres per mantenir l'alcaldia.

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

Nelini Stamp, del Working Families Party, durant la seva estada a Barcelona.

Oficialment la campanya electoral per a les eleccions municipals del maig de 2019 no ha començat, però els partits ja fa dies que fan feina tant a les oficines com al carrer per buscar les estratègies necessàries per guanyar les eleccions. Barcelona en Comú no es vol quedar enrere i ja s'ha posat fil a l'agulla per trobar la manera com tornar a arribar als barcelonins i barcelonines.

Una de les respostes l'han trobada en una tècnica de campanya electoral amb poca tradició al nostre país, el porta a porta, el que al món anglosaxó es coneix com a canvassing i que compta amb una llarga tradició tant als Estats Units com a la Gran Bretanya. Utilitzat al llarg de la història com a tècnica comercial i de màrqueting pel món empresarial i pels diferents corrents religiosos per captar fidels, el porta a porta, que ha demostrat que augmenta la participació electoral fins a un 9% i que aconsegueix mobilitzar els votants, serà un dels punts cabdals de l'estratègia de l'equip de Colau de cara a les eleccions vinents.

Per implantar a casa nostra aquesta iniciativa, Barcelona en Comú compta amb l'assessorament de Nelini Stamp, del Working Families Party, un partit nord-americà d'esquerres fundat a Nova York el 1998 i que aposta pels drets socials. Stamp, que va començar a trucar a les portes de la seva comunitat ara fa deu anys per escoltar quines eren les seves principals preocupacions, ha estat aquesta setmana amb Barcelona en Comú i un equip de voluntaris assessorant-los i ensenyant-los sobre l'art del porta a porta.

Escolta activa per a saber dels problemes reals als barris

"L'art del porta a porta s'ha utilitzat des de sempre als Estats Units, sobretot per les comunitats afroamericanes i llatines, i ha format part de tots els moviments moderns: el moviment pel dret a l'habitatge, el moviment pels drets civils, el moviment feminista, etcètera. L'objectiu del porta a porta és escoltar i és important aquesta tasca perquè la gent no se sent escoltada. Què li passa a la gent? Quina és la seva preocupació dia a dia? Es tracta de fer una escolta activa per aprendre quins són els problemes reals de la gent que t'envolta", explica. I aquest és precisament l'objectiu de l'equip d'Ada Colau: no només ocupar els grans espais públics amb mítings de campanya sinó també entra a les llars dels veïns i veïnes de Barcelona.

Enric Bárcena, portaveu de Barcelona en Comú, assegura que no es tracta només d'una tècnica electoral sinó que l'aposta pel porta a porta és un projecte de mobilització: "Barcelona en Comú va néixer per donar veu a una gent que sovint no era escoltada, així que el porta a porta connecta directament amb els nostres principis i valors". No obstant això, la relació que aquesta tècnica té amb el màrqueting i la barrera cultural que ens separa amb els Estats Units van fer que l'equip de Colau s'ho pensés dos cops abans de posar-ho en marxa. "La gent no ho sap però el porta a porta va néixer des del moviment sindical i els moviments socials, no des del màrqueting. Com no teníem clar que funcionés hem fet un pla pilot a Sant Antoni que ha funcionat molt bé", afegeix. 

Per a l'equip d'Ada Colau, el porta a porta permetrà posar sobre la taula qüestions que en altres espais no es tracten. "Comptem amb milers de voluntaris, organitzats per equips i per barris. La formació consisteix a aprendre a escoltar i recollir els malestars", diu Bárcena, que insisteix que el porta a porta no només es durà a terme durant la campanya electoral sinó que es tracta d'una estratègia a llarg termini que està prevista que continuï un cop hagin passat les eleccions.

A llarg termini, el porta a porta pretén contenir l'extrema dreta. "Als Estats Units, gran part de l'èxit que hi ha hagut de l'esquerra a les midterms [les eleccions de mig mandat, que s'acaben de celebrar], ha estat gràcies al porta a porta. Des del Working Family Party s'han visitat prop de 8 milions de veïns i veïnes. Gent que mobilitza gent... Ha estat meravellós", diu Stamp, per a qui l'objectiu del porta a porta és contenir l'avenç de la ultradreta. "De vegades vaig a cases on pensen totalment diferent de mi, no creuries el que m'han arribat a dir pel fet de ser afroamericana. Això és bo: em fa sortir de la meva bombolla i adonar-me que hi ha gent amb idees molt diferents de les meves".

"El mètode, no requereix res més que la capacitat de fer una escolta activa", segons Bárcena. "Quan els voluntaris van a les cases, entren a les llars i escolten, sense fer preguntes predeterminades ni seguir cap patró".

Working Families Party, un mirall per a Barcelona en Comú

El Working Families Party va posar els seus ulls sobre Barcelona en Comú quan Ada Colau va guanyar les eleccions municipals del 2015. Des de llavors, l'intercanvi d'idees entre els dos partits, amb ideologies similars, ha estat constant. "Amb el Working Families Party compartim una missió internacionalista des del municipalisme i l'esquerra, uns objectius, uns ideals, uns valors i una relació estreta de mútua admiració i aprenentatge. A més, tenim un enemic comú: l'extrema dreta, que tot i ser molt nacionalista, actua en l'àmbit internacional i és una preocupació compartida. En l'àmbit local i el treball des de baix estan les respostes i els antídots a l'auge de l'extrema dreta", diu Bárcena.

Per al Working Families Party, el resultat de les eleccions municipals del 2015 a ciutat com Barcelona o Madrid va ser "inspirador (...) Veure que la gent que venia dels moviments socials, com la gent de Barcelona en Comú, aconseguia guanyar les municipals ens va donar molta força", assegura Nelini Stamp, que ve del moviment Occupy Wall Street.

La campanya porta a porta es començarà a dur a terme abans del nadal i continuarà més enllà de les eleccions, ja que es vol que s'instauri com a manera de treballar més enllà de l'objectiu electoral. Per això, els voluntaris i voluntàries ja han començat a preparar-se. "Tothom ho pot fer, són veïns que escolten veïns, però cal fer-ho bé", assegura Bárcena.