Comença la 57a edició de la Universitat Catalana d'Estiu reivindicant la "resistència" dels Països Catalans en l'era de la "postdemocràcia"
La consellera d'Educació, Esther Niubó, aposta per noves generacions "obertes, inclusives i crítiques" per fer front a un context geopolític "complex"

Prada-
Sota el lema Cap a la postdemocràcia? La resistència als Països Catalans, la 57a edició de la Universitat Catalana d'Estiu (UCE) ha començat aquest diumenge a Prada, al Conflent (Catalunya Nord). La consellera d'Educació, Esther Niubó, ha participat en l'acte d'inauguració on ha assenyalat que en un context geopolític "complex" i amb lideratges "disruptius i radicals que abracen tècniques de l'extrema dreta", cal oferir a les noves generacions eines per construir identitats "obertes, inclusives i crítiques".
Per la seva banda, el president de la Fundació UCE, Joandomènec Ros, ha parlat d'una resistència "obligada" davant polítiques "que ignoren la situació geopolítica actual i que no entenen que el canvi climàtic transformarà el món".
En un context en què retornen els conflictes armats i augmenta la desigualtat amb líders amb personalitats "marcades" i amb una "gran influència a les xarxes socials", Niubó ha dit que la societat "no té res a veure amb el que pensàvem conèixer fa una dècada". En aquest sentit, la consellera d'Educació ha fet referència a un sistema democràtic "que pot erosionar en moments de transformació".
Per fer front a aquesta nova etapa, on "preocupa com alguns valors consolidats es posen en qüestió", ha defensat la responsabilitat de mostrar als joves noves eines per encoratjar-los a adquirir un compromís amb el diàleg i el respecte per la pluralitat i la igualtat".
Niubó ha instat que la població "sigui capaç de distingir fets d'opinions i rebutjar manipulacions amb una visió constructiva". També s'ha referit al compromís del Govern amb una educació que reforci els aprenentatges amb un pla de millora de la llengua, suport i inclusió. A més, la consellera ha considerat la UCE com un "punt de trobada, de diàleg i reflexió crítica on la cultura i el pensament es donen de la mà per entendre el present i imaginar el futur".
Per la seva banda, el vicepresident del Consell Departamental dels Pirineus Orientals, Nicolau Garcia, ha considerat que cal resistir davant la postdemocrària que ha de venir com una "reacció" al feixisme i les privacions de llibertats. "Cal gent valenta, educada i cultivada", ha afirmat. Així mateix, el diputat de la Diputació de Girona, Joan Plana, ha dit que cal estar preparats amb els valors del compromís pel país, la llengua i la democràcia.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.