Público
Público

Educació envia un qüestionari als centres per validar els projectes lingüístics i evitar els percentatges

El conseller treu pit i defensa la mesura com un "escut legal i jurídic" de les escoles davant la justícia el dia que s'acaba el termini per aplicar la sentència del 25% de castellà. Si la resposta a les set preguntes és afirmativa, podran mantenir el pla actual perquè s'adapta al nou decret impulsat pel Govern. Si no, l'hauran d'adaptar

El conseller Josep González-Cambray, durant el ple del Parlament.
El conseller Josep González-Cambray, durant el ple del Parlament. Bernat Vilaró / ACN

Aquest dimarts acaba el termini que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va donar a la Generalitat per executar la sentència del 25% de castellà a les escoles i el Govern està aprovant a contrarellotge una sèrie de mesures per fer-hi front. Després d'impulsar un decret in extremis que estableix que Educació assumeix la plena responsabilitat dels projectes lingüístics de cada escola, aquest dimarts ha enviat als centres unes instruccions amb un qüestionari de set preguntes per verificar si els plans s’adeqüen a aquesta nova legislació. "Les noves normatives ens han de servir per no aplicar cap percentatge a cap centre del país", ha afirmat rotund el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, tot i que ha defugit parlar de desobediència.

La nova legislació defuig l'ús de percentatges

Les direccions hauran de contestar les set preguntes binàries – de sí o no - per saber si poden mantenir el pla actual, o bé si l’han d’adequar. Les instruccions determinen que si es contesten totes les qüestions en afirmatiu, el projecte del centre compleix amb la normativa i, per tant, es pot mantenir. Per contra, si alguna és negativa, aquest s’haurà de revisar i modificar el curs vinent. Entre les qüestions, es demana si el projecte preveu un ús "curricular i educatiu" tant del català com del castellà i si evita l'ús de percentatges.

En una roda de premsa posterior al Consell Executiu, el conseller ha tret pit de les mesures que està impulsant el Govern per "allunyar els tribunals de les escoles", entre les quals el propi decret i també una nova llei que està en tràmit al Parlament. "Fem d’escut legal i jurídic dels centres educatius", ha dit Gonzàlez-Cambray.

El conseller ha remarcat que s'han enviat "instruccions molt clares" als centres sobre la situació actual i com han d'actuar i ha incidit en què s'està protegint jurídicament les direccions. El decret rebutja explícitament l'aplicació de percentatges en l'aprenentatge de llengües. El Govern està "lluitant amb totes les eines" contra la judicialització i a través del "màxim consens polític, social i pedagògic", ha afegit. El decret serà convalidat al Parlament amb el suport d'ERC i JxCat, així com els Comuns, que estaven en dubte però ja ho han explicitat. El PSC se n'ha desmarcat, tot i que sí que suma per l'aprovació de la nova llei.

El conseller ha explicat que ha respost al requeriment del TSJC informant sobre l’enviament d’instruccions als centres, així com de l’aprovació del decret llei i la resta d’actuacions que estan duent a terme respecte l’ús del català a les escoles. Gonzàlez-Cambray ha defugit respondre si es tracta de desobediència i s'ha remès a la resposta del gabinet jurídic del Govern per qüestions més tècniques.

Set preguntes a respondre fins el 30 de juny

Pel que fa a les instruccions enviades als centres, inclouen un qüestionari amb set preguntes per verificar els projectes lingüístics que ja tenen. La primera és si el projecte preveu que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, sigui la normalment emprada com a llengua vehicular i d'aprenentage. La segona demana si el projecte preveu també que el català sigui la llengua d'ús normal en l'acollida de l'alumnat nouvingut. La tercera és la que fa referència a l'ús curricular i educatiu tant del català com del castellà i la quarta qüestiona si el projecte incorpora criteris exclusivament pedagògics i des d'un abordatge global, integrador i de transversalitat curricular per determinar la presència i el tractament de les llengües oficials.

Els docents s'hauran de cenyir al projecte lingüístic i no podran triar la llengua amb què fer la classe

La cinquena pregunta demana si el projecte lingüístic té en compte la diagnosi de la realitat sociolingüística del centre, la sisena si té en compte els resultats de les proves i avaluacions periòdiques, tant internes com externes, en les diferents etapes educatives. El qüestionari es tanca amb la pregunta sobre si el projecte lingüístic evita l'ús de percentatges en l'ensenyament i l'ús de les llengües.

En les instruccions s'especifica que la direcció del centre ha de verificar que el projecte s'adequa al decret abans del 30 de juny. Afegeix que comptarà amb l'assessorament de la inspecció i dels equips de llengua i cohesió social i que això es farà mitjançant el qüestionari de verificació. Serà la inspecció referent del centre qui validarà que s'hagi completat el qüestionari.

En els casos en què hi hagi respostes negatives, caldrà adaptar el projecte i que aquesta modificació l'aprovi el consell escolar, en el cas dels centres públics, o la titularitat del centre havent escoltat el consell escolar, en els cas dels concertats. Un cop feta la modificació, la direcció o la titularitat del centre hauran de trametre el nou projecte a la direcció del servei territorial corresponent o a la gerència del Consorci d'Educació de Barcelona.

El Departament, responsable dels projectes lingüístics

D'altra banda, en les instruccions que s’han enviat als centres s’especifica que el Departament "assumeix la responsabilitat" sobre la legalitat dels projectes lingüístics que valida. En aquest sentit, el Govern recorda que és el Departament i Gonzàlez-Cambray l’encarregat de verificar-los i donar el seu vistiplau, considerant, doncs, que els centres no fan una altra cosa que donar compliment a l’ordre d’una instància superior.

Tot i això, sí que s’insta als membres de la comunitat educativa a vetllar perquè es compleixin aquests projectes lingüístics. En concret, es recorda que els docents i el personal d'atenció educativa "no poden optar per un ús de la llengua diferent del previst en cada projecte lingüístic". Inspecció revisarà que s’estigui portant a terme, ja sigui amb visites, controls, o altres tipus de plans específics. "Un professor no pot triar la llengua en què fa la classe", ha remarcat Cambray.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?