ERC retreu al Govern espanyol que tregui la comissaria de la Via Laietana de la llista d'espais de memòria
Els republicans reclamen a l'executiu els motius de la retirada i un calendari de reconversió de l'edifici de Barcelona. La setmana passada, la Comissió d'Interior del Congrés va rebutjar-ne el traspàs a la Generalitat

Barcelona-
ERC ha demanat explicacions aquest divendres al Govern espanyol per l'exclusió de la comissaria de la Via Laietana de Barcelona de la llista oficial d'espais de memòria democràtica. Els republicans reclamen a l'executiu de Pedro Sánchez que aclareixi els motius d'aquest fet, fixi un calendari de reconversió de l'edifici i en garanteixi la cessió per crear-hi un centre que expliqui el paper d'aquest espai. La seu de la Prefectura Superior de Policia també ho va ser durant anys de la policia franquista.
En un comunicat, la formació presidida per Oriol Junqueras recorda que, per a milers de ciutadans i més de 200 entitats memorialistes, l'edifici simbolitza dècades de "repressió, tortura i persecució política". Des del Govern espanyol, en canvi, subratllen que el ministeri de l'Interior no renunciarà a aquesta comissaria per tenir una situació estratègica per combatre la delinqüència i reforçar la seguretat.
"Fa anys que se'n reclama la reconversió en un centre de memòria, una proposta que compta amb un ampli suport institucional a tots els nivells, inclòs el Congrés", agreguen des d'Esquerra Republicana. Així mateix, avisen que les entitats consideren una "greu regressió" que s'hagi modificat sense cap explicació la inclusió de l'edifici en el programa 'Espanya en llibertat' de record del final del franquisme.
La setmana passada, la Comissió d'Interior del Congrés va rebutjar, amb l'abstenció del PSOE, l'intent d'ERC per aprovar una proposició no de llei (PNL) que demanava el traspàs a la Generalitat de l'edifici. L'objectiu era aquesta "reconversió" en un centre memorial dels represaliats durant el franquisme. Els republicans van denunciar ell "bloqueig" dels socialistes i assenyalar que s'oposaven "una vegada més" a la mesura.
Bateria de preguntes al Congrés
Per tot plegat, el grup republicà a la cambra baixa ha registrat una bateria de preguntes en què exigeix explicacions sobre els motius de l'exclusió, la negativa a retirar la comissaria, la manca d'avenços tot i el control institucional del PSOE i l'absència d'un calendari concret. Igualment, qüestionen l'impacte d'aquesta decisió en la credibilitat de la llei de memòria democràtica i reclama garanties que el gir no respon a interessos partidistes.
"Per als republicans, mantenir operativa una comissaria en un espai de tan alt valor simbòlic i negar-li la condició d'Espai de Memòria és una ofensa a les víctimes del franquisme i una contradicció flagrant amb els principis democràtics que el Govern espanyol diu defensar", conclouen. Les preguntes les ha registrat el diputat república Francesc-Marc Álvaro.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.