Público
Público

Un estudi detecta vuit estratègies per "fomentar l'odi" en diaris digitals

El primer informe de l'Observatori del Discurs d'Odi en els Mitjans, impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils, analitza la praxis de portals com 'OK Diario', 'Libertad Digital' o 'Alerta Digital'.

Només un terç de les notícies analitzades a l'estudi són neutres. OBSERVATORI DEL DISCURS DE L'ODI

EUROPA PRESS I PÚBLIC

L'estudi El prejudici fet notícia, el primer que realitza l'Observatori del Discurs d'Odi en els Mitjans, ha detectat en diaris digitals fins a vuit estratègies per "fomentar l'odi cap a determinats col·lectius". Aquestes estratègies són insults i injúries; reproducció no crítica del discurs d'odi d'actors com Marine Le Pen o Gert Wilders; deslegitimació d'actors que lluiten contra el discurs de l'odi, o informacions d'índole mundial que confirmen els seus prejudicis. També la visibilització de l'origen, cultura o religió en informacions de delinqüències o abusos; l'ús de fotografies i vídeos per confirmar prejudicis; notícies opinatives fora de la secció d'opinió, i generació de notícies que vehiculen la victimització dels "actors-nosaltres, identificats per aquests mitjans com la població autòctona blanca".

L'estudi s'ha presentat aquest dilluns a la tarda a l'Espai Avinyó i suposa l'estrena de l'Observatori, que està impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils i compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona. De les 308 peces informatives estudiades de vuit diaris digitals, el 71% seguia algunes d'aquestes estratègies, però també altres com l'ús d'avantítols connotats o que es parteixi de la presumpció de culpabilitat en fets negatius per a algun col·lectiu.

Les peces analitzades en l'estudi pertanyen als digitals Alerta Digital, Baluarte Digital, Dolça Catalunya, La Gaceta, Libertad Digital, Mediterráneo Digital, Ok Diario i Periodista Digital i s'incloïen en seccions informatives, i l'estudi apel·la a "combatre els seus discursos de forma contundent i evitar que es converteixin en bancs de proves de discursos excloents". L'estudi conclou que aquests mitjans, en diferents graus, contribueixen a fomentar el discurs d’odi cap als col·lectius afectats pel racisme-xenofòbia, la islamofòbia, l’antigitanisme i la catalanofòbia. Els grups més afectats són els que pateixen el racisme i la xenofòbia i/o la islamofòbia, normalment citats com a "immigrants", "refugiats" o "musulmans".

L’Observatori del discurs d’odi als mitjans de comunicació pretén reflexionar sobre els discursos i la construcció ideològica als mitjans.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?