Familiars de la residència pública de Berga alerten de la situació "inhumana" dels usuaris i demanen "solucions immediates"
Estudien mobilitzacions per denunciar unes mancances que consideren estructurals i que afecten aspectes com la higiene o l'alimentació. Tant l'Ajuntament com l'empresa gestora asseguren que el centre va en la "bona direcció"

Berga-
Familiars de la Residència Sant Bernabé de Berga denuncien "abandonament i deixadesa" en la cura dels usuaris del centre, on viuen prop de 65 persones, 45 d'elles amb places públiques. Asseguren que les mancances són estructurals i afecten aspectes com la higiene, el manteniment de les instal·lacions o la qualitat de l'alimentació. La problemàtica es va accentuar durant la pandèmia i s'ha agreujat els darrers anys, segons la versió dels familiars. Asseguren que la situació és "inhumana, insostenible i cada vegada més greu que pateixen els residents".
Tot i que la residència és de titularitat municipal, la gestió està externalitzada des del juny. Tant l'Ajuntament de Berga com l'empresa que gestiona el servei -Vida Sènior Vilanova- reconeixen que els canvis no poden ser immediats, però asseguren que s'estan aplicant millores i que el centre avança en la "bona direcció". Les famílies afirmen que, des del canvi de model, s'ha reduït el temps d'atenció per resident i s'ha "retallat" personal "argumentant que sobraven per ràtio", cosa que està provocant una sobrecàrrega insostenible.
"Està completament abandonada. No es fa manteniment, no hi ha neteja, i la meva tieta em plora dia sí, dia també, per la gana que passa". És el testimoni de la Fina Crespo, familiar d'una usuària. Les seves paraules coincideixen amb les d'altres famílies que, cansades de la situació, han decidit fer públiques les queixes. A més, acusen el consistori de no exercir el control necessari sobre la gestió del centre: "Entre uns i altres, la responsabilitat queda diluïda, però les conseqüències les pateixen els residents", afirmen.
En concret, les famílies assenyalen un seguit de deficiències "molt greus" que vulneren la dignitat i la salut dels residents. Destaquen la manca d'activitats i d'estimulació, uns àpats insuficients i de baixa qualitat, i problemes d'higiene i neteja derivats de la reducció de personal que, afirmen, han arribat a provocar situacions d'"insalubritat". També denuncien un manteniment deficient de les instal·lacions, així com la manca de personal especialitzat i una rotació constant de professionals que dificulta la continuïtat i la qualitat de les cures.
Volen "solucions immediates" i anuncien mobilitzacions
Les famílies insisteixen que no busquen "cap guerra", sinó garantir que la residència sigui un espai "digne, humà i segur". Reclamen un reforç urgent de personal, la substitució automàtica de baixes, material adequat per al personal de neteja i cures, una comunicació clara amb les famílies i un control ferm de l'Ajuntament sobre la gestió del centre.
També demanen una auditoria externa que permeti avaluar el funcionament de la residència i una millora immediata en la qualitat dels àpats. Els familiars expliquen que s'han organitzat durant els darrers mesos, i anuncien mobilitzacions per pressionar i forçar canvis "de forma immediata".
"En la bona direcció", segons els responsables
Tant l'Ajuntament de Berga com l'empresa gestora afirmen que s'estan aplicant canvis al centre, tot i que admeten que no avancen tan ràpidament com els familiars voldrien. Jordi Velasco, coordinador del grup Vida Sènior, defensa que es compleixen les ràtios de personal i que ja s'estan impulsant millores: "Estem totalment tranquils i contents amb la gestió que estem fent", assegura.
Per la seva banda, la regidora de Salut i Benestar Social, Andrea Corominas, diu entendre "la desesperació" de les famílies, però recorda que els canvis no es poden aplicar "d'avui per demà". Així i tot, insisteix que el centre està avançant "en la bona direcció".
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.