Público
Público

Famílies de les víctimes del vol de Germanwings presenten una demanda contra Lufthansa

Els afectats exigeixen responsabilitats a l'aerolínia alemanya, a qui acusen de no haver percebut la incapacitat del copilot, que va estavellar voluntàriament l'avió el març del 2015.

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

D'esquerra a dreta, Carlos Villacorta, Narcís Motjé i Rebeca Martínez, familiar de les víctimes de GermanWings i els seus advocats. CARLES BELLSOLÀ

"El copilot era un malalt, però Lufthansa ho hauria d'haver detectat". Són paraules de Narcis Motjé, pare d'un dels 150 morts en l'accident del vol 9505 de Germanwings -filial al 100% de Lufthansa-, ocorregut fa tot just dos anys, després que el copilot estavellés l'avió intencionadament als Alps francesos. Unes paraules que resumeixen la posició d'un grup de famílies de víctimes de la tragèdia, que han presentat una demanda civil contra la l'aerolínia alemanya i la resta d'empreses implicades, i que denuncien pressions "econòmiques i polítiques" per concentrar la culpa en el copilot suïcida i exonerar-ne la companyia aèria.

La demanda es va presentar el passat dijous, un dia abans que es complís el límit legal de dos anys des de la data de l'accident, segons han explicat aquest dilluns, en roda de premsa a Barcelona, els advocats Carlos Villacorta i Rebeca Martínez, del despatx BCV Lex, que representa part de les famílies.

Les asseguradores, també demandades

L'acció legal va dirigida contra Germanwings, que ja no existeix com a companyia aèria, però si com a persona jurídica, contra la seva matriu, l'alemanya Lufthansa, i contra la principal aseguradora, Allianz, i altres nou empreses d'assegurances implicades. La demanda s'ha interposat al Jutjat Mercantil número 10 de Barcelona, en representació de les famílies de cinc de les víctimes del sinistre. Els demandants exigeixen indemnitzacions econòmiques que els seus representants no han volgut quantificar, però que "no tenen res a veure amb les quantitats que s'han ofert, i que les famílies han trobat poc menys que insultants", segons ha explicat Villacorta.

L'advocat ha precisat que als familiars dels desapareguts en l'accident "no els interessen les indemnitzacions econòmiques", però que aquestes són importants per evitar noves tragèdies similars. Ha recordat que les aerolínies "paguen entre un 1% i un 3% de les seves xifres de negoci en primes de responsabilitat civil", i que són justament "les asseguradors les que pressionen les aerolínies a ser més segures, per la via d'apujar-los les primes". Per tant, "l'objectiu de tots de millorar la seguretat aèria és fer que les companyies paguin indemnitzacions pels accidents", segons ha relatat. Els advocats han explicat que actuen també contra les asseguradores perquè dubten "molt seriosament" de la solvència de Germanwings, que ja no existeix com a companyia aèria, i que els seus actius han estat transferits a l'austríaca Eurowings. 

Contra Lufthansa

Les famílies demandants, que també estan personades en la causa penal oberta a França, acusen especialment Lufthansa, que posseïa el 100% de la seva filial Germanwings en el moment de l'accident. Estan d'acord que el causant directe de l'accident va ser el copilot, Andreas Lubitz, que va estavellar deliberadament l'avió en el transcurs del vol Barcelona-Düsseldorf, provocant la mort dels 144 passatgers i els sis tripulants. Però consideren que Lufthansa és responsable. "per les seves accions i omissions", per no haver detectat a temps els antecedents depressius de Lubitz, que estava en tractament per les seves tendències suïcides. "Demanem que s'aclareixi la veritat i es prenguin mesures perquè no torni ha succeir", ha explicat Motjé.

Els familiars i els seus advocats també han parlat de "pressions polítiques i econòmiques" per concentrar la responsabilitat "en una persona", el copilot, deixant al marge la companyia aèria. "Es pot pensar que els senyor Hollande i la senyora Merkel", ha dit Villacorta, referint-se al president francès i la cancellera alemanya, "s'han assegut a prendre decisions sobre aquest tema", perquè "Alemanya és el país de la companyia, i França és el país d'Airbus, que és el fabricant de l'avió".