Público
Público

FGC estrena l'increment de freqüència de trens a la línia Barcelona-Vallès en hores punta

De les 7:30h a les 9:30h sortiran trens cada cinc minuts des de Terrassa i Sabadell, i cada dos i mig des de Sant Cugat. Aragonès celebra que el Metro del Vallès "ja és una realitat", i l'associació per la Promoció del Transport Públic lamenta que no s'hagi anunciat "cap millora" en cap de setmana

9-12-22
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, en un tren d'FGC anant de Sant Cugat a Terrassa. Àlex Recolons / ACN

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha posat en marxa aquest divendres l'increment de freqüències a la línia Barcelona-Vallès. A partir d'ara, en hora punta, de les 7:30h a les 9:30h, cada cinc minuts circularan trens per les estacions de Terrassa i Sabadell, el que es tradueix en un cada dos minuts i mig a Sant Cugat del Vallès. La resta del dia els combois passaran cada 10 minuts des de les capitals vallesanes, amb un reforç entre les 17h i les 20h de dilluns a dijous i de les 15h a les 20h els divendres.

Fonts de l'empresa han qualificat l'ampliació de les freqüències com una de les "més grans actuacions de la història de FGC". La companyia atribueix l'actuació a la creixent demanda que ha patit la línia en els últims anys. Segons dades de FGC, l'any 2019 la línia Barcelona-Vallès va situar-se en un 66,3% de la seva capacitat, amb una mitjana de creixement de la demanda anual d'un 3,5%. Amb la pandèmia, la demanda va caure i els trens d'aquesta infraestructura van tancar el 2020 amb només un 34,5% de la capacitat coberta per la demanda. Ara com ara, la línia es troba un 57,1% de la seva capacitat.

Amb aquesta dada en ment, FGC admet que hi ha camí per recórrer fins a assolir el límit de la infraestructura. Tot i això, asseguren que l'augment de les freqüències i les actuacions necessàries per poder fer-ho equivalen a fer "quatre salts mortals a la vegada". Tal com afirmen, els trens ja "no poden ser més grans" ni tampoc es podran posar més freqüències en aquesta línia en un futur. Més enllà de "respondre a la creixent demanda", FGC també defensa que l'actuació respon a la voluntat de "millorar l'oferta per tal que la demanda continuï a l'alça".

Aragonès celebra que el Metro del Vallès “ja és una realitat”

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha fet el trajecte entre les estacions de Sant Cugat i Vallparadís i ha destacat que amb les noves freqüències el Metro del Vallès "ja és una realitat amb horaris, ara sí, de metro". Alhora, ha destacat que l'increment de freqüències suposarà una millora "molt clara" per als usuaris, ja que significarà que el que fa molts anys que s'anomena col·loquialment el Metro del Vallès tindrà, per fi, "horaris de metro". "Doblant l'oferta en hores punta aconseguirem que els usuaris puguin anar a buscar el Metro del Vallès sense estar pendents dels horaris", ha afegit.

Tot i celebrar el pas endavant que s'ha fet al Vallès, Pere Aragonès ha recordat que tots els ciutadans del país haurien de poder gaudir d'un servei ferroviari de qualitat i eficient, fet que ara no es dona. Per això, ha reclamat de nou a l'estat espanyol el traspàs de Rodalies i que s'executin les millores promeses a la xarxa ferroviària. "Tots els ciutadans tenen el mateix dret que el tren no sigui el maldecap de cada dia i sí la solució", ha reblat. Per últim, Aragonès ha recordat que amb les millores a la línia del Vallès el nombre potencial de passatgers passarà dels actuals 80 milions anuals als 110, el que ofereix molt de marge de millora aprofitant l'actual infraestructura.

Demanda d'ampliar el servei en cap de setmana

L'associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) també ha celebrat l'increment de freqüències. "És un dia històric", ha indicat l'entitat en un comunicat. La PTP assegura que el mou model "optimitza la capacitat de transport" i assenyala que així "el sistema s'explota com un metro". Ara bé, l'associació lamenta que no s'hagi anunciat "cap millora" en cap de setmana, de manera que es manté un interval de pas de 10 minuts fins a Sant Cugat i de 20 fins a Terrassa i Sabadell. "Augmentar el servei en cap de setmana és una assignatura pendent", assevera la PTP.

Amb aquesta reorganització horària desapareixen les actuals línies S5, S6 i S7, que es converteixen en trens de les línies S1 Terrassa-Barcelona i S2 Barcelona-Sabadell, amb la qual cosa es posa fi als trajectes semidirectes. A partir d'ara, tots els trens faran parada a totes les estacions. Segons l'empresa, la durada del recorregut s'incrementarà de forma "substancial", entre tres i quatre minuts per aquells que realitzin el trajecte de principi a fi. Amb això, la línia Barcelona-Vallès passa d'oferir sis trens per hora i sentit cap a Terrassa i Sabadell, respectivament, a oferir-ne dotze en hora punta.

Inversió de 120 milions d'euros

Per poder posar en marxa els nous horaris, FGC ha hagut de tirar endavant diverses actuacions, amb una inversió total de 120 milions d'euros. Per una banda, s'han adquirit 15 nous combois, amb els quals la flota total de la línia ha arribat a les 61 unitats. D'altra banda, s'han fet algunes actuacions de remodelació a les estacions, com a Plaça Catalunya, on FGC ha reformat les vies per allargar-les 22 metres.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?