Público
Público

La futura L8 de FGC connectarà les estacions de Plaça Espanya amb Gràcia en 7 minuts

El Govern ha licitat els treballs per construir la nova infraestructura, que unirà les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia. Les obres d'ampliació començaran l'estiu de l'any que ve i en total comporten una inversió de 430 milions  

Tren FGC
Un tren de Ferrocarrils de la Generalitat. EFE.

La Generalitat ha publicat aquest dijous la licitació de les obres d'ampliació de la línia L8 de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) per valor de 320 milions d'euros, tot i que la inversió total serà de 430 milions d'euros. La previsió és que els treballs comencin a executar-se durant l'estiu de l'any que ve. El nou traçat unirà les línies del Vallès i el Llobregat-Anoia entre Plaça Espanya i Gràcia, amb parada a les noves estacions d'Hospital Clínic i Francesc Macià, en un trajecte que recorrerà 4 quilòmetres de túnel en 7 minuts.

La futura línia millorarà la connectivitat de Barcelona i, segons els càlculs del Departament de Territori, beneficiarà 70.000 usuaris en un dia feiner i fins a 19 milions a l'any. Es tracta d'un 38% de la demanda anual que preveu tenir FGC quan la línia estigui en marxa. Territori considera que és un dels projectes més importants de la xarxa de transport públic que consta al Pla Director d'Infraestructures (PDI) de la regió metropolitana de Barcelona 2021-2030.

La prolongació de la L8 d'FGC inclourà la construcció de dues noves estacions -Hospital Clínic i Francesc Macià- i la remodelació de dues més –Plaça Espanya i Gràcia-. El nou tram serà una realitat entre el 2029 i el 2030

Una segona tuneladora sota el terra de Barcelona

El projecte inclou la construcció de més de 4 quilòmetres de túnel des de plaça d'Espanya fins a l'estació de Gràcia de l'L6. Per tal que el perllongament sigui una realitat es requerirà una tuneladora sota el terra de Barcelona, que s'afegirà a la que ja està en marxa en el tram central de l'L9 de metro. En aquest cas, però, serà una mica més petita, amb un diàmetre d'excavació de 10.230 mm.

Abans que la màquina comenci a perforar el subsol, Territori ha explicat que realitzarà inspeccions tècniques a més de 13.500 edificis ubicats en la zona d'influència de les obres per tal de garantir que es troben en bones condicions i no hi ha perill. Així mateix, mentre es faci la infraestructura es controlarà la seva evolució.

El nou traçat passarà per sota d'infraestructures ja existents, com els túnels de l'L1 i l'L3 a Plaça Espanya o un tram de l'L5. Territori ha assegurat que ha fet un estudi exhaustiu del terreny subterrani i que les vies passaran a una fondària màxima de 52 metres.

Un cop acabat el túnel, els recintes i les estructures de les principals estacions -uns treballs que s'allargaran gairebé cinc anys-, es faran les instal·lacions de vies i serveis. Aleshores es farà una nova licitació, dividida en diferents paquets.