El Govern farà servir la IA per simplificar el llenguatge administratiu i renovarà el portal Gencat
El conseller de Presidència, Albert Dalmau, assegura que una administració més "entenedora" és una administració "que redueix el nombre d'errors"

Barcelona--Actualitzat a
En el procés de reforma de l'administració, el Govern ja ha "redissenyat" alguns tràmits per a fer-los més entenedors, com ara les notificacions dels ajuts al lloguer o les resolucions de beques, i treballa per aplicar-ho "progressivament" a més àmbits de la comunicació amb la ciutadania. Amb la mateixa voluntat, la Generalitat estrenarà una nova versió del portal Gencat que integrarà la informació de tots els departaments, en lloc de tenir-la compartimentada.
Fins ara, ja s'han modificat uns 1.500 formularis i comunicacions perquè siguin més "més comprensibles i accessibles", però es preveu que el pròxim Consell Executiu aprovi un acord de Govern que contempli, entre altres, fer servir la IA per revisar textos i que tinguin un llenguatge "més planer".
"Avui hi ha molta gent que rep un paper de l'administració i simplement no l'entén. [...] Fem servir un llenguatge jurídic molt complex, que està pensat per entendre'ns a nosaltres mateixos, com si tothom hagués de ser advocat", ha lamentat el conseller de Presidència, Albert Dalmau.
Una administració "més entenedora"
L'acord de Govern que es preveu aprovar actualitza l'estratègia per fomentar la "comunicació clara", aprovada el febrer passat i que va establir-ne els fonaments, juntament amb la Guia de comunicació clara. El nou text planteja ampliar els recursos disponibles, oferir formació específica al personal públic i incorporar tecnologies d'IA, com assistents per a la redacció i eines que adaptin el llenguatge.
"Una administració que parla clar és una administració més entenedora i, sobretot, una administració que redueix el nombre d'errors", ha afegit Dalmau. Ara bé, ser més clars no significa que siguin menys rigorosos. El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort, ha defensat que si la Generalitat "fa esforços per fer-se entendre", també guanyarà "credibilitat".
Els criteris de comunicació "clara" ja s'han aplicat a 1.500 formularis i comunicacions corresponents a 170 tràmits i centrats, sobretot, en temes de ciutadania (beques, per exemple), empresa (requeriments d'informació) i agricultura. Els canvis aplicats consisteixen a estructurar la informació, substituir "paperassa" per elements més visuals com icones, evitant sigles i paraules tècniques.
Per a la Generalitat és una qüestió d'eficiència, ja que han detectat que quan un tràmit no és "clar", s'incrementen les trucades demanant informació al 012.
Pel que fa al nou portal Gencat, es preveu que s'estreni abans de finals d'any, eliminant la meitat de les webs de la Generalitat per integrar tota la informació en una sola pàgina. En un futur també hi ha la voluntat de permetre emplenar els formularis en línia, en comptes d'haver de descarregar-se un PDF.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.