El Govern planteja construir tres estacions de l'AVE a Girona, Reus i Vilafranca del Penedès
L'Estratègia Ferroviària també aposta per impulsar la Línia Orbital (R9), l'Eix Transversal o crear una empresa pública per comprar material rodant. El document neix de la voluntat de planificar i definir el nou model ferroviari català, arran del traspàs integral de Rodalies

Barcelona-
El Govern ha aprovat l'Estratègia Ferroviària de Catalunya amb 63 mesures a desenvolupar fins al 2050, entre les quals planteja la construcció de més estacions d'alta velocitat com les intermodals a l'aeroport de Girona i de Reus -que ja s'estan planificant- i també a Vilafranca del Penedès. El document identifica objectius com ara millorar la fiabilitat dels trens i la xarxa, augmentar la intermodalitat entre els mitjans de transport, incrementar les mercaderies per tren, promoure les empreses del sector ferroviari i potenciar l'FP ferroviària.
El document neix de la voluntat de planificar i definir el nou model ferroviari català arran del traspàs integral de Rodalies, de la necessitat de descarbonització de la mobilitat o el futur creixement de la població i els seus desplaçaments (dels 8,1 milions actuals als 10 milions en l'horitzó del 2050). L'anàlisi també té en compte l'increment de quilometratge de la xarxa que, de tenir poc més de 1.500 quilòmetres el 2021, ha passat a uns 2.050 quilòmetres el 2024 (30% més). Per assolir els vuit objectius, l'EFC defineix unes línies d'actuació i un conjunt de mesures amb tres horitzons temporals: 2030, 2040 i 2050.
Incrementar la velocitat dels trens regionals i establir combois semidirectes són dos dels objectius per millorar la competitivitat dels serveis ferroviaris. També advoca pel paper de reequilibri territorial del ferrocarril amb infraestructures com l'Eix Transversal ferroviari o la Línia Orbital ferroviària (R9), dos eixos ferroviaris "de futur". Busquen replicar la fórmula de la xarxa viària, segons ha dit la consellera de Territori, Sílvia Paneque. "Abans d'acabar el 2025 s'adjudicarà l'informe d'estudis de l'eix orbital", ha detallat.
En aquest sentit, la titular ha afirmat que les estacions pròximes als aeroports de Girona-Costa Brava i de Reus són infraestructures que estan vinculades als projectes d'inversió DORA3 dels aeròdroms. "És Aena qui ha d'incorporar les dues estacions. Per la planificació que hem vist estan incorporades i abans del 2030 haurien d'estar construïdes i en funcionament", ha dit la portaveu del Govern. Pel que fa a l'estació del Penedès, ha afirmat que no podia "acotar un horitzó" de construcció.
Finalment, l'Estratègia Ferroviària de Catalunya reclama potenciar el sector ferroviari en l'àmbit formatiu i també en l'àmbit econòmic, a través de mesures de concertació amb els clústers. Pel que fa a la seguretat, reclama la creació d'una Comissió d'Accidents Ferroviaris. En l'apartat de maximització de la xarxa, el document parla de mesures com l'increment de la capacitat dels túnels urbans de Barcelona, la implantació de sistemes de conducció avançats o fomentar la I+D+I ferroviària.
La Generalitat com a autoritat ferroviària
L'Estratègia preveu la potenciació de la Generalitat com a autoritat ferroviària mitjançant una nova formulació de la Llei ferroviària, la constitució de la nova empresa operadora de Rodalies o la implantació de l'Agència Catalana de Seguretat Ferroviària. Per avançar en la planificació de serveis i infraestructures, i millorar la seguretat i fiabilitat, inclou instruments com el Pla de serveis ferroviaris de Catalunya; la revisió del Pla d'infraestructures del Transport de Catalunya (PITC); les actualitzacions anuals de l'Agenda Catalana del Corredor Mediterrani o la programació de les actuacions del Pla de Rodalies 2026-2030.
Altres inversions estratègiques serien la construcció de tallers, la creació d'una empresa per comprar material rodant i mesures per afavorir la interoperativitat de la xarxa. L'Estratègia igualment planteja actuacions per facilitar la intermodalitat amb altres modes de transport. També proposa zones d'estacionament d'enllaç i de guarda segura de bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal. I dedica un apartat a l'atenció al client i la informació que aposta per millorar la comunicació amb els usuaris i la senyalització, i més formació al personal.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.