Público
Público

PROCÉS SOBIRANISTA El Govern preveu la participació de voluntaris com "agents electorals" el dia del referèndum

No hi haurà funcionaris obligats a treballar en tasques organitzatives de la consulta. No s'utilitzarà el cens electoral habitual sinó que es farà servir un altre equivalent, amb dades a les quals pot accedir legalment la Generalitat .

Sessió plenària del Parlament de Catalunya

PÚBLIC I AGÈNCIES

El Govern de la Generalitat hauria de disposar d'una borsa d'uns 4.500 agents electorals o representants de l'administració per dur a terme el referèndum independentista que s'ha proposat celebrar l'1 d'octubre, que poden ser funcionaris voluntaris o no ser empleats públics.

"Ningú serà forçat a res", "s'obrirà una borsa i qui vulgui es podrà apuntar", per fer d'agent electoral aquest dia, ha afirmat al Parlament de Catalunya el President Carles Puigdemont.

Abans de finalitzar aquest mes de juny, el Govern donarà a conèixer tots els detalls tècnics i organitzatius de la celebració de la consulta.

Fonts pròximes al Govern consultades per l'agència EFE han explicat que atès que la llei electoral (LOREG) no estipula que els agents electorals hagin de ser funcionaris, els treballs de coordinació podran ser encarregats a voluntaris convenientment formats.

"Solen ser funcionaris voluntaris perquè són els que ho saben abans de la convocatòria i perceben dietes, però també es poden apuntar ciutadans que res tinguin a veure amb l'Administració", han explicat les mateixes fonts, que també han apuntat que es podrien inscriure a aquesta borsa persones en atur.

En conseqüència, "no hi haurà funcionaris que siguin obligats a treballar" a la jornada de referèndum, han assegurat les citades fonts per rebutjar que poguessin arribar a haver-hi treballadors públics de la Generalitat o dels ajuntaments obligats a exercir tasques electorals.

La Generalitat treballa així amb la idea de posar-se en contacte amb els ajuntaments perquè designin els col·legis electorals que volen habilitar en els seus respectius municipis així com els "coordinadors locals".

Coordinadors locals

Seria la Generalitat, en tot cas, la que des del Departament de Governació, acabaria acreditant als agents electorals i als coordinadors locals, així com també qui tindria la darrera paraula pel que fa als col·legis electorals.

Les mateixes fonts han assenyalat que els ajuntaments acostumen a designar com a coordinador electoral el secretari municipal, "però no està escrit enlloc que hagin de ser ells", de manera que també pot ser qualsevol altre funcionari del consistori.

En el cas concret dels ajuntaments de Barcelona i Badalona, ​​és sempre la Generalitat la que s'encarrega de designar els coordinadors locals, ja que hi ha un conveni que regula aquesta qüestió amb aquests consistoris.

Locals alternatius

Davant la possibilitat que, en aquesta ocasió, hi hagi algun ajuntament que no vulgui designar el seu coordinador local ni tampoc facilitar la llista de col·legis electorals, seria la Generalitat la que acabaria decidint les dues qüestions, per exemple habilitant locals alternatius de la pròpia administració catalana o d'entitats cíviques col·laboradores.

Les citades fonts han recalcat que es descarta per complet que pugui ocórrer el que va passar amb motiu del procés participatiu del 9N, en què van ser habilitats com a col·legis electorals instituts de batxillerat que quedaven allunyats dels centres urbans.

Pel que fa a la composició de les meses electorals, són els ajuntaments els que habitualment realitzen el sorteig per elegir aleatòriament als seus membres (3 per cada taula, a més de 6 suplents) el que significa que, en el cas que hi hagi 8.000 urnes, caldria haver triat en total unes 70.000 persones.

Llei que regularà el referèndum

La llei que regularà el referèndum -que també pot ser la llei de transitorietat jurídica- regularà aspectes addicionals com, per exemple, la quantitat de suplents a triar i si no es vol preveure sancions per als membres de les meses que no es presentin als col·legi per complir amb la seva comesa.

Aquesta previst que aquesta llei també prevegi crear la Sindicatura Electoral com a substituta de les Junta Electoral i, tal com ja es preveia en la Llei de Consultes, aquests membres no serien jutges sinó juristes i altres professionals de reconegut prestigi.

Cens, urnes, paperetes i material electoral

Pel que fa al cens electoral, les mateixes fonts pròximes al Govern han assegurat sense més detalls que no s'utilitzarà el cens electoral habitual sinó que, al seu lloc, es farà servir un altre equivalent amb dades a les quals pot accedir "legalment" la Generalitat.

El Govern, a banda de la licitació per l'adquisició d'urnes, ha homologat quatre empreses com a proveïdores de sobres, paperetes i material electoral: Tompla Indústria Internacional del Sobre, Formsystem Documents Intel·ligents, Impressions Transkrit i Domènech Mirabet.

El Departament de Governació de la Generalitat va impulsar aquest procés de licitació per a proveir-se de material electoral i, poc després, va llançar un segon concurs per a les urnes, que encara no ha finalitzat.

Un trabajador coloca las urnas de un almacén para ser enviados a los centros de votación en Barcelona. REUTERS

Urnes dipositades en magatzem i utilitzades a Barcelona en anteriors convocatòries. REUTERS

Segons figura al portal de la contractació pública de la Generalitat, el procés de material electoral s'ha adjudicat ja a quatre empreses, per un durada de quatre anys i per un preu de licitació de 75.714,26 euros.

Concretament, el material electoral es compon de sobre, paperetes, manuals d'instruccions per a membres de la taula i impresos electorals.

El març passat, el Govern va treure a concurs públic l'adquisició de paperetes i sobres, en principi per sol·licitar-los en el cas que hi hagi eleccions a Catalunya durant els propers quatre anys.

Quatre lots s'han licitat, el primer d'ells per a sobres electorals, per als quals s'ha homologat a Tompla Indústria Internacional del Sobre, amb seu a Madrid, i Domènech Mirabet, que té les oficines a l'Hospitalet del Llobregat (Barcelona).

Per a les paperetes, les dues homologades són Formsystem Documents Intel·ligents (amb seu a Madrid) i Impressions Transkrit (Pasaia, Guipúscoa), les mateixes escollides per al tercer lot, el del manual d'instruccions als membres de les meses.

Pel que fa al lot d'impresos electorals, l'única homologada ha estat Formsystem Documents Intel·ligents.

Superat el procés de licitació, el Govern recorrerà a aquestes quatre empreses en el cas que requereixi de material electoral.

En els propers dies també està previst que acabi el procés d'homologació de dues empreses com a proveïdores d'urnes, que són Plastic Express i una UTE formada per Espai World i Subministraments Integrals Futbida.

Un procés que vigila la Fiscalia, que ha anunciat una querella contra la consellera de Governació, Meritxell Borràs, i el fins ahir secretari general del departament,

¿Te ha resultado interesante esta noticia?