Investigadors de la URV proposen un mètode per millorar el transport públic en zones turístiques rurals com el Delta de l'Ebre
Aposten per un nou servei de bus circular dissenyat específicament pels turistes i millorar les línies regulars. L'objectiu és descarbonitzar la mobilitat turística, reduint l'impacte i millorant l'experiència

Barcelona-
Una investigació de la Universitat Rovira i Virgili (URV) proposa solucions innovadores per millorar i promoure el transport públic sostenible en destinacions turístiques rurals. Amb l'objectiu de "descarbonitzar la mobilitat turística, reduir l'impacte ambiental i millorar l'experiència del visitant" en espais com el Delta de l'Ebre, els investigadors del grup d'anàlisi territorial i estudis turístics han desenvolupat una nova metodologia.
La recerca s'ha publicat a l'International Journal of Tourism Research. Segons detalla la universitat en una nota de premsa, els autors de la recerca proposen accions concretes per millorar la xarxa de transport públic del Delta, amb l'objectiu de revertir la tendència climàtica global. La primera és crear un nou servei de bus circular dissenyat específicament pels turistes, segons ha detallat l’investigador del Departament de Geografia de la URV, Aaron Gutiérrez.
La línia que connectaria les zones més concorregudes amb els principals llocs d’allotjament i els centres de transport, i permetria als usuaris pujar i baixar en diverses parades, facilitant la visita a múltiples punts d’interès en un sol dia. "També s’integraria amb la xarxa de carrils bici existent, per fomentar sinergies entre busos i bicicleta. El fet que puguin ser autobusos descapotables oferiria una experiència atractiva que podria incrementar la seva demanda, i així reduir l’ús de l’automòbil a la zona", explica Gutiérrez.
La segona iniciativa implica millorar les línies regulars que ja existeixen i per fer-les compatibles amb les necessitats dels turistes, "sense que deixin de ser atractives pels residents", augmentant les freqüències i obrint línies amb parades noves. La finalitat és "oferir alternatives realistes als visitants que preferirien no conduir en una zona desconeguda", destaca la universitat en la nota de premsa.

El Delta de l'Ebre és "un clar exemple" de la problemàtica de descarbonitzar el turisme i el transport, "un desafiament particularment complex en destins rurals i naturals", com apunten els investigadors de la URV. En concret, ho és arran de "la baixa densitat de demanda turística, les infraestructures de transport limitades i la dependència elevada del vehicle privat" en aquestes zones naturals i rurals. Espais com el Delta pateixen "el deteriorament del medi o la massificació" que "afecten directament les espècies".
La metodologia dissenyada per la URV s'ha desenvolupat amb el Delta de l'Ebre "com a cas pràctic" però és extrapolable a altres destinacions "que busquin un sistema de transport públic orientat al turista". S'ha fet amb una base de dades de patrons de viatge dels turistes, recopilada mitjançant sistemes d'informació geogràfica (SIG), amb què es gestiona un volum important de dades per identificar les pautes de mobilitat, la durada i ubicació de les parades i les rutes més freqüentades per cada perfil de visitants.
L'anàlisi ha incorporat punts d'interès destacats a les guies turístiques. També recull un inventari d'aparcaments, planificats i espontanis, al voltant de les localitzacions més atractives, i l'estat de la xarxa de transport públic existent: parades, estacions i freqüències dels serveis d'autobús i tren.
Cal una àmplia col·laboració
La recerca posa en valor la planificació estratègica per a la sostenibilitat en entorns delicats com el Delta de l’Ebre que són, a la vegada, un actiu turístic. No obstant això, els investigadors assenyalen que caldrà una àmplia col·laboració entre els diversos actors locals, incloent-hi autoritats públiques, operadors turístics i de transport, gestors del Parc i comunitats, per tal d’avaluar la viabilitat de les propostes i, si s’escau, implementar-les.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.